برای فروش بیمه زندگی راهکار بدهید، نه انسداد فروش – اخبار مالی

برای فروش بیمه زندگی راهکار بدهید، نه انسداد فروش

260
1
اشتراک گذاری :
برای گسترش فروش بیمه زندگی راهکار بدهید، نه انسداد فروش

اخبار مالی-در روزهای اخیر برخی از دست اندرکاران صنعت بیمه با اظهار نگرانی از وضعیت اندوخته های بیمه گذاران بیمه های عمر در آینده بخصوص چنانچه حساب مربوط به این اندوخته ها و نحوه سرمایه گذاری آنها شفاف نباشد ابراز نموده اند که نگرانی درست و موجه ایی است. ولیکن متاسفانه همین عز یزان راه حلی پیشنهاد نموده اند که بیشتر پاک کردن صورت مساله است و آن اینکه جلوی صدور بیمه های زندگی را برای شرکت هایی با توانگری  زیر ۱۵۰ گرفته شود.

در اینجا پرسشی که مطرح می گردد این است که در شرایطی که سیاست کلی صنعت بیمه در کشور حول افزایش فعالیت در بیمه های زندگی میباشد و هنوز فاصله قابل توجهی بین سهم بیمه های زندگی از کل پرتفوی صنعت بیمه با سایر کشورها وجود دارد چطور برخی عزیزان در صدد محدود کردن فروش بیمه های عمر میباشند؟

هر چند معمولا ما در ایران چندان از محیط رقابتی خوشمان نمی آید و بیشتر علاقمند به ایجاد محیط فعالیت انحصاری هستیم و در اینجا هم علی رغم اینکه مکانیزم های کاملا روشنی برای تضمین ایفای تعهدات آتی وجود دارد از جمله تفکیک حساب ها شفاف بودن اطلاعات ارسال گزارشات سالیانه برای بیمه گذاران و منظور نمودن ذخایر بیمه گذاران بحساب دیون شرکت ها که همه این موارد به کرات در آیین نامه های مربوطه درج شده و از طرف نهاد ناظر نیز اجرای آنها مورد تاکید قرار گرفته حال چه شده که برخی از دست اندرکاران بیمه های زندگی به صرافت افتاده اند که بجای تاکید بر شفافیت هرچه بیشتر در اطلاع رسانی و بهبود و ارتقا خدمت رسانی به بیمه گذاران و همچنین بهبود و ایجاد تنوع در محصولات و خدمات قابل ارائه به متقاضیان بیمه های زندگی در صدد محدود کردن و بلکه انحصاری کردن بازار افتاده اند نکته قابل توجه ایی است. و البته همانگونه که پیش از این عرض کردم در بسیاری موارد ما شاهدیم که دوستان به محض مواجه با اولین مشکل در پیش رویشان به جای تلاش برای حل مشکل بفکر دور زدن و یا پریدن از روی مشکل پیش رو می افتند. حال آنکه اگر ما در صدد اطمینان خاطر دادن به بیمه گذارانمان هستیم به راحتی با تفکیک حساب های مربوط به بیمه های زندگی اعلام دقیق سود مربوط به سرمایه گذاری اندوخته های مربوط به بیمه های زندگی که به تایید نهاد ناظر نیز رسیده باشد و تهیه و ارسال مرتب گزارشات سالیانه به تک تک بیمه گذاران و احتساب مبالغ اعلام شده بعنوان دیون قطعی میتوانیم این مهم را انجام دهیم. در این صورت به نظر اینجانب شفافیت کامل ایجاد شده و نگرانی در خصوص تعهدات آتی نیز برطرف خواهد شد. چنانچه این شفافیت ایجاد نگردد آیا نگرانی بیمه گذاران برطرف خواهد شد. ضمن اینکه باید توجه نمود بر اساس ساختار محاسباتی فعلی توانگری مالی بسیاری از شرکت های نو پا که فروش زیادی ندارند عمدتا از توانگری مالی بسیار بالایی برخوردار هستند و چند شرکت پر سابقه و مورد وثوق بینه گذاران هم به هر جهت توانگری بالایی ندارند حال آیا این بنفع بیمه گذاران و صنعت بیمه هست که این بازیگران عمده از صنعت خارج شده تا برخی از شرکت ها با حداقل خلاقیت و نوآوری بتوانند ور محیطی شبه انحصاری به فعالیت خود ادامه دهند. این دقیقا همان داستان صنعت اتومبیل سازی ایران است که حالا با سیاست های دیگری بازار را بصورت انحصاری برای چند بازیگر نگه داشته ایم و البته انکه از این شرایط زیان میبرد مصرف کننده است.

امیدوارم دوستان بخصوص کسانی که بصورت ویژه در بیمه های زندگی فعالیت می‌نمایند برای جلب نظر و اطمینان خاطر بیمه شدگان راه حل برای گسترش فروش ارائه بفرمایند نه انسداد فروش.

نویسنده: ابوالحسن صدریه / معاون بیمه های زندگی بیمه میهن

اشتراک گذاری :

1 دیدگاه

  1. س-اکبری ۲ اردیبهشت, ۱۳۹۷ \ق٫ظ\۳۱ ۰۵:۱۳ Reply

    سلام و درود بر جناب آقای دکتر صدریه که از بزرگان صنعت بیمه هستند و در زمینه بیمه های زندگی به یقین میتوان گفت جزء ۱۰ نفر اول جمهوری اسلامی ایران میباشند.
    کاش همکاران صنعت بیمه بجای تلاش جهت نابودی یکدیگر و جذب پرتفوی شرکتهای رقیب ، همچون جناب آقای دکتر صدریه دست به خلاقیت زده و با نوآوری در صنعت بیمه ، این صنعت را با محصولات رنگین جذابتر کرده تا مردم نسبت به این صنعت رقبت نشان دهند .

پاسخ دهید