ارائه خدمات مالی خرد گردشگری در مبناکارت آریا – اخبار مالی

ارائه خدمات مالی خرد گردشگری در مبناکارت آریا

66
0
اشتراک گذاری :
ارائه خدمات مالی خرد گردشگری در مبناکارت آریا

اخبار مالی- شرکت مبناکارت آریا به عضویت سازمان جهانی گردشگری درآمده و به عنوان تنها عضو مالی این سازمان به ارائه خدمات مالی خرد گردشگری به گردشگران داخلی و خارجی ارائه می دهد.

مجید افرا، مدیرعامل و مهران رجایی معاون فناوری اطلاعات و ادیب حافظی گل معاون عملیات مبنا کارت آریا در نشست خبری از برنامه های آتی این شرکت از جمله تمرکز بر توسعه نرم افزار ابزارهای پذیرش خبر داد و گفت:در حال حاضر دستگاه‌های پرداخت و کارت‌خوان اولین و بهترین موقعیت در پرداخت و کسب‌وکارهای خرد است.

وی افزود: در حال حاضر ذائقه مردم به سمت ابزارهای غیر فیزیکی پرداخت تغییر کرده است از این رو مبنا کارت تصمیم گرفت تغییری در ارائه خدمات به وجود آورد. به همین علت به سمت طراحی زیرساخت IPG که نسخه جدید آن ویژگی‌های جدیدی دارد حرکت کردیم .

مدیرعامل مبنا کارت آریا خاطر نشان کرد: در شرکت فعالیت هایی را جهت تسهیل پرداخت های خرد انجام پرداخت‌های خرد مبتنی بر رمیتنس و در بستر بلاک‌چین انجام داده‌ایم همچنین مشغول توسعه زیرساخت‌هایی از جمله کیف‌پول هستیم که به کمک آن‌ها بتوانیم نیاز استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای جدید را برآورده کنیم.

افرا  با تصریح بر این نکته که  در حال حاضر دستور کار شرکت، توسعه نرم افزار ابزارهای پذیرش است، افزود: عملیات در این بخش شروع شده است سرویس‌هایی که روی کارت‌خوان‌های مبنا ارائه می‌دهیم، با امکاناتی که روی IPG هست، پوشش داده می‌شود.

وی ادامه داد: ما در شرکت روی زیرساخت رمیتنس تست اولیه را برای مبادلات ریالی و ارزی انجام داده ایم. این کار از دی ماه سال ۹۶ شروع در شرکت شروع شده است.

افرا همچنین گفت: ما در اردیبهشت ماه سال جاری به عضویت سازمان جهانی گردشگری درآمدیم و ما تنها عضو مالی این سازمان هستیم که در حوزه خدمات مالی خرد گردشگری به گردشگران داخلی و خارجی، طبق رایزنی‌ها خدماتی ارائه خواهیم داد. زیرساخت ما مبتنی بر بلاکچین است و به همین دلیل امیدواریم سرویس خوبی را در داخل و خارج ارائه دهیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در حال حاضرمبنا کارت رتبه دهم را در بین ۱۲ شرکت پرداخت در اختیار دارد که البته به دنبال ارتقای جایگاه خود در میان شرکت‌های PSP هستیم .

مدیر عامل مبنا کارت آریا با توضیح این نکته که در حال حاضر در کشور بازار دستگاه‌های پرداخت سخت‌افرازی اشباع شده است و از سه میلیون کسب و کار و نزدیک به ۷ میلیون دستگاه پرداخت داریم توضیح داد: بسیاری از این کسب‌وکارها برای صنعت پرداخت سودآور هم نیستند پس ما روی سخت‌افزار تمرکز نخواهیم کرد.

وی با اشاره به این که بانک صادرات بخش قابل توجهی از سهام این شرکت را در اختیار دارد گفت: این بانک از نظر سهم پرداخت در سخت‌افزارهای پرداختی، دومین بانک کشور است و شبکه پذیرندگی بسیار بزرگی دارد. پس ما به شبکه پذیرندگی در زمینه زیرساخت‌های سخت‌افزاری بانک صادرات به‌عنوان یک مشتری بالقوه و بزرگ نگاه می‌کنیم. همین حوزه در کسب‌وکارهای جدید هم ایجاد می‌شود و ما برای کسب‌وکارهای جدید ایده‌های کسب‌وکاری نوینی داریم.

افرا توضیح داد: سعی در جلب کسب و کارهایی که فروش آنها در قالب مدل‌های جدید پرداخت است کرده ایم. همچنین مؤسسات مالی دارای مجوز از بانک مرکزی که بخش زیادی از آنها روی گردش‌های مالی خرد تکیه دارند، به سرویس‌های جدید روی حوزه سخت‌افزارهای قبلی نیاز دارند. سعی شده این سرویس‌ها روی بسترهای سخت‌افزاری و زیرساختی فعلی یا از پیش موجود ارائه شود.

وی تاکید کرد: مطمئناً این حوزه آن‌قدر گسترده است که به ازای هر انسان می‌توان یک کسب‌وکار ایجاد کرد و ذاتاً بر مبنای گردش مالی، توسعه نرم افزاری نیز رخ می‌دهد. پس هر استارتاپی که ایجاد می‌شود نیاز به تسهیل‌گری در حوزه مالی و پرداختی خود دارد. با توجه به زیرساخت‌هایی که بانک مرکزی و شاپرک به‌عنوان پرداخت یاری ایجاد کرده، در حوزه‌های غیرسخت‌افزاری یا کمتر وابسته به سخت‌افزار، برای آنها زیرساخت‌هایی در حوزه فنی آماده کرده‌ایم.

وی در پاسخ به پرسشی ردباره مسدود شدن برخی درگاه های پرداخت در اسفند ماه ۹۶ نیز گفت: «طبق نامه شاپرک بهمن‌ماه ۹۶ درگاه‌های پرداخت متخلف، نه‌تنها درگاه‌هایی که در موضوع قمار فعالیت می‌کردند، بلکه درگاه‌هایی که سرویس‌هایی خارج از موضوع تعهداتشان ارائه می‌دادند، مسدود شدند. و در این باره شرکت ۱۴۰ درگاه متخلف را مسدود کرده است.

افرا درباره موارد تخلف استفاده از درگاه های پرداخت توضیح داد: اگر درگاهی برای اموری مثل شرط‌بندی به کار گرفته شود بلافاصله بسته می‌شود نکته این است که درگاهی به یک کسب‌وکار اختصاص می‌یابد اما صاحب کسب‌وکار این زیرساخت را با شخص دیگری شریک می‌شود و آن شخص تعهدی نسبت به شبکه پرداخت نداده است و ممکن است مرتکب خلاف شود و فردی که در قبال شبکه متعهد است درگاه خود را از دست می‌دهد. از میان ۱۴۰ درگاه مسدود شده، نیمی از آن موارد از این دست است. در این مورد ضعف قانونی داریم و نمی‌دانیم با شخصی که خود مرتکب تخلف نشده اما شخص دیگری با زیرساختی که در اختیار او بوده مرتکب خلاف شده چه باید کرد.

مدیر عامل مبنا کارت درباره همکاری مبنا کارت با شبکه شاپرک در مورد مسدود کردن درگاه‌های پرداخت متخلف گفت: «مبنا کارت تنها شرکتی بود که لیست اسامی صاحبان درگاه‌های پرداخت را بانام و شماره ملی در اختیار شبکه بانکی و مالی قرارداد. اطلاعات مربوط به ۴۰۰ نفر به شبکه شاپرک ارائه شد و ما اولین شرکتی بودیم که ۱۸ درگاه پرداخت را مسدود کردیم.»

افرا در پاسخ به پرسش دیگری درباره اظهار شاپرک در بخش ضعف نظارتی آن، توضیح داد: پیشنهادی که مبنا کارت اعلام کرد این بود که وصول درآمد کسب‌وکارها به مدت ۳ تا ۶ ماه با تأخیر یک‌هفته‌ای انجام شود تا آن کسب‌وکار بتواند وضعیت و شرایط کاری خود را اثبات کند. وقتی تزریق درآمد و پول به کسب‌وکارهای غیرواقعی کند شود، آن شبکه‌ها از بین می‌روند. این شبکه‌ها گردش مالی سریعی دارد؛ و دید بلندمدت در آن‌ها وجود ندارد، این تأخیر کسب‌ و کار آن‌ها را با مشکل مواجه می‌کند. البته این فقط پیشنهاد مبنا کارت بود و موضوعی نیست که در اختیار شرکت‌های پرداخت باشد و قانون‌گذار باید در این حوزه وارد عمل شود.»

وی در بخش دیگری از سخنان خود به جزییات تفاهم با سازمان نظام صنفی برای ارائه درگاه پرداخت توسط این شرکت به برخی شرکت‌ها بدون ای‌نماد گفت: «طبق الزام شاپرک، به هیچ کسب‌وکاری که زیرساخت‌های مورد تائید شاپرک را نداشته باشد درگاه داده نمی‌شود. تفاهمی با سازمان نظام صنفی که تمام اتفاقات را سالانه رصد می‌کند صورت گرفته است. شرکت‌های تحت نظر سازمان نظام صنفی چندین سال سابقه در حوزه فناوری دارند. این شرکت‌ها باید در گام اول ای‌نماد را دریافت کنند و وارد چرخه پرداخت کشور شوند چون الزام شاپرک است. در حال رایزنی هستیم تا این الزام برای بخشی از سازمان‌هایی که نظارت دقیق دارند و کسب‌وکارهای آن‌ها به درستی مدیریت می‌شود برداشته شود. (+)

افرا تصریح کرد: وظیفه ما در قبال کسب و کارها تسهیلگری حوزه پرداخت است. تمام سعی‌مان را می‌کنیم تا تسهیلگری در حوزه پرداخت برای آنها اتفاق بیفتد. چون اتفاقات مالی آنها کاملاً شفاف است و شرکت‌های خوشنامی هستند. برای شروع هم شاید مجوز یک یا دو شرکت را بگیریم و این اتفاق را عملی کنیم. تلاش کرده‌ایم زیرساخت‌های حوزه ابزارهای الکترونیکی جدید مانند موبایل را آماده کنیم. یکی از دغدغه‌های شخص من آموزش است چون کاربر باید لزوم وجود ابزار و میل به استفاده از آن را متوجه شود. لزوم استفاده از یک ابزار بدون ایجاد حس اعتماد در استفاده کننده و نیز اعتماد به فایده آن در کسب‌وکار و دادن زیرساخت امکان‌پذیر نیست. از این رو سعی کردیم زیرساخت‌ها را توسعه دهیم که یکی از آنها درگاه پرداخت اینترنتی جدید است.

وی درباره فعالیت مالی فین‌تکها و استارت‌آپ‌ها نیز گفت: فین‌تکها و استارت‌آپ‌های این حوزه را به‌عنوان تهدیدی برای خود نمی‌بینیم. بازار مشخص می‌کند که چه کسب ‌و کاری دوام می‌آورد و ارائه چه خدماتی می‌تواند سهم بیشتری را در بازار به خود اختصاص دهد. فین‌تک می‌تواند به‌عنوان سکوی پرتابی برای شرکت‌های پرداخت باشد.

مدیرعامل افرا کارت آریا درباره ارائه خدمات پرداخت با NFC گفت: حاشیه سود NFC نسبت به درگاه‌های پرداخت دیگر پایین است و ازآنجایی‌که استفاده از NFC نیاز به یک ابزار و دستگاه گران‌قیمت دارد، هنوز با استقبال کاربران مواجه نشده است. در حال حاضر کاربران به دنبال سرویسی هستند که بتواند خدمات متنوع با ابزارهای زیادی را در اختیار او قرار دهد. هرچقدر این دسترسی راحت‌تر و سرویس ارائه‌شده بیشتر باشد، اپلیکیشن موفقیت بیشتری به دست خواهد آورد.

در ادامه نشست خبری، مهران رجایی معاون فناوری اطلاعات مبنا کارت آریا درباره رویکرد های جدید این شرکت گفت: رویکرد جدید واحد فنی، خودکفا شدن مبناکارت آریا در حوزه نرم‌افزار است که وابسته به پیمانکار نباشیم. در ابتدا امکان‌سنجی کردیم که با نرم‌افزارهای موجود در حوزه پرداخت چه کارهایی می‌توان انجام داد و نقطه آغاز توسعه از کجا می‌تواند باشد. ما با نرم‌افزار کارت‌خوان شروع کردیم. مبناکارت آریا فقط یک برند کارت‌خوان در مجموعه داشت و سعی کردیم برندهای مختلف را بررسی کنیم و امکان اتصال را ایجاد کردیم. بعد از اتصال کارت‌خوان‌های مختلف به سوییچ مبناکارت، راه برای شرکت‌هایی باز شد که در این حوزه می‌توانند با مبناکارت کار کنند و اینگنه از انحصار یک برند خارج شدیم.

رجایی همچین گفت: حوزه پرداخت‌های اینترنتی یکی دیگر از ابزارهای پذیرش و محصولات اصلی شرکت‌های PSP است که  دو ماه طول کشید تا گروه آموزش دید و IPG جدید مبناکارت آریا از صفر نوشته شد و هم اکنون دارای تراکنش است. تمام امکاناتی که IPGهای مطرح بازار PSP دارند در این IPG پیش‌بینی شده و درواقع یک اکوسیستم است که می‌توانیم در قالب آن به فین‌تک‌ها و استارتاپ‌ها سرویس‌های خاصی که روی درگاه‌های پرداخت اینترنتی خود نیاز دارند، تحت نظارت و الزامات موجود، ارائه دهیم. به‌زودی شاهد آن خواهیم بود که کسب‌وکارهای مهم، IPG مبناکارت را انتخاب می‌کنند. رویکرد اصلی ما در IPG، فراخوان از فین‌تک‌ها و استارتاپ‌های مالی،برای ارائه سرویسی باکیفیت خوب و سرعت راه‌اندازی بالا از مبناکارت است. موازی با IPG، نرم‌افزار موبایلی مبناکارت به نام مبناپِی را توسعه دادیم که در نسخه اول عملیات پرداخت‌ با بارکد، سرویس‌های ویژه‌ای مانند خرید بلیت هواپیما، رزرو هتل و سرویس‌های گردشگری را دارد که برای آندروید آماده شده و با فاصله کمی برای نرم افزار ios هم خواهد شد.

اشتراک گذاری :

پاسخ دهید