هشدار به استارت آپ های بیمه ای – اخبار مالی

هشدار به استارت آپ های بیمه ای

34
0
اشتراک گذاری :
هشدار به استارت آپ های بیمه ای

اخبار مالی- با روند رو به رشد عرضه و بازاریابی برخط و شیوع حضور شرکت های بازاریابی الکترونیکی …موجبات شیفت و جابجایی پرتفوی نمایندگان فراهم شده است .

علیرضا نوری اعتماد و محمد تقوی منتخبین انجمن های صنفی نمایندگی بیمه در هیئت رسیدگی به اختلافات نماینده و شرکت بیمه پس از جلسه ۹خرداد خود با پژوهشکده بیمه با موضوع فعالیت بازاریابان الکترونیکی( اینشورتک) طی نامه ای به روسای کانون ها و انجمن های صنفی نمایندگی سراسر کشور، مطالب طرح شده در این نشست را مطرح کردند.

در این نامه ۴ صفحه ای که حاوی پرسش های پژوهشکده بیمه و پاسخ نوری اعتماد و محمد تقوی است موضوعات در دو محور اصلی جایگاه حقوقی بازاریابی الکترونیکی و اثرگذاری بازاریابی الکترونیکی بر پرتفوی نمایندگان و کارگزاران مورد بررسی قرار گرفته است.

از نکات مهم این پرسخ و پاسخ می توان به عنوان شغلی ” بازاریاب” در صنعت بیمه اشاره نموده که به استناد ماده ۶۶قانون تاسیس بیمه مرکزی عملا این عنوان شغلی بعنوان یکی از عرضه کنندگان مجاز بیمه شناخته نشده است!

در ماده ۶۶قانون آمده است عرضه بیمه صرفا توسط عناوین” موسسات بیمه ، نمایندگان و دلالان رسمی ” مجاز است و سایرین حق انجام امور بیمه را ندارند.

با توجه به مسئولیت های حقوقی مواد ۶۷ تا ۶۹ قانون تاسیس بیمه مرکزی که بر عهده عرضه کنندگان مجاز معین شده در ماده ۶۶ همین قانون آمده است ، عملا ” بازاریاب” در تعاریف حقوقی و قانونی تعریف نشده است.

چنین استنباط می گردد ابتدا می بایست عنوان شغلی ” بازاریاب بیمه” در قوانین بویژه در ماده ۶۶ قانون وارد گردد ، سپس بتوان گفت : استارت آپ های بیمه ای با تعریف حقوقی ” بازاریاب الکترونیک بیمه” هستند و بدین شکل هویت آنها معنا می یابد.

در بخش مهم نامه علیرضا نوری اعتماد و محمد تقوی به نحوه فعالیت فعلی اینشورتک ها اشاره شده است و صراحتا گفته شده است:

” فروش اینترنتی به روش فعلی بازاریابان الکترونیکی نه تنها بر روند ادامه حیات حرفه ای نمایندگان و کارگزاران اثرات سوء  خواهد داشت ، بلکه بدون مخاطره جدی برای صنعت بیمه هم نخواهد بود!

با روند رو به رشد عرضه و بازاریابی برخط و شیوع حضور شرکت های بازاریابی الکترونیکی که مقید به رعایت قوانین و مقررات موجود نمی باشند( مثلا اعطای تخفیفاتی که بدون پایه علمی و قانونی تحت عناوین هدیه و یا طرح های قرعه کشی انجام می پذیرد علی الخصوص در بخش بیمه های اتومبیل و آتش سوزی که عمده فروش نمایندگان صنعت بیمه را در بر دارد) موجبات شیفت و جابجایی پرتفوی نمایندگان فراهم شده است .

در پایان این نامه نیز اشاره شده است:

بازاریابان الکترونیکی با کدام مجوز قانونی قرار است عملیات فروش بیمه نامه را انجام دهند ، در شرایط فعلی که بخش عمده فروش و عرضه عملیات بیمه گری بر اصل اعتماد صورت می پذیرد، در صورتی که به اعتماد عمومی خدشه وارد شود چه کسی مسئول و پاسخگو است؟

با ایجاد بانک های اطلاعاتی که توسط این گروه تهیه و نگهداری می شود در آینده ریسک های جدیدی مطرح خواهد شد که اجتناب ناپذیر است./ اخبار پولی مالی

اشتراک گذاری :

پاسخ دهید