سندیکای بیمه گران مدافع شرکت های بیمه – اخبار مالی

سندیکای بیمه گران مدافع شرکت های بیمه

66
0
اشتراک گذاری :
سندیکای بیمه گران مدافع شرکت های بیمه

اخبار مالی-تصویب نظامنامه سندیکای بیمه‌گران ایران از مراحل رسیدن به بلوغ صنعت بیمه محسوب می شود. این نظامنامه در ۱۶ ماده درتاریخ ۱۶/۱۱/۱۳۱۶ به تصویب وزارت تجارت رسید وکلیه شرکت‌های بیمه‌ای ایرانی و خارجی فعال درکشور اجبارا عضو این سندیکا شدند هدف ازایجاد سندیکا، ایجاد وحدت رویه و تعیین استانداردهای فعالیت و هماهنگی در انجام عملیات بیمه‌گری وشور در کلیه امور بیمه‌ای بود از زمان تصویب سندیکا تا اجرایی شدن آن مدت‌ها طول کشید تا اینکه درسال ۱۳۴۲ اساسنامه آن به تصویب رسید، براساس این اساسنامه، ریاست سندیکا به‌عهده مدیرعامل شرکت سهامی بیمه ایران ودرغیاب وی قائم‌مقام این شرکت بوداز اولین اقدامات سندیکای بیمه‌گران ایران تنظیم تعرفه برای سه رشته آتش‌سوزی، باربری واتومبیل وتعیین کارمزد دلالان بیمه بدون طبقه‌بندی و تعیین حدود وظایف بود.

از آن زمان تاکنون سندیکای بیمه گران به فعالیت خود ادامه داده و حیطه فعالیت آن از سالهای دور تاکنون دستخوش تغییرات زیادی شده است و امروزه این نهاد به نوعی دوشادوش شرکتهای بیمه با هدف حفظ جایگاه و دفاع از منافع بیمه ها فعالیت می کند.

برای گپ و گفت راجع به وضعیت کنونی سندیکای بیمه گران و چشم انداز پیش روی فعالیت این نهاد به سراغ محمد علی پور دبیرکل کنونی سندیکای بیمه گران رفتیم. وی  پیش از این مدیرعامل شرکتهای سهامی بیمه آسیا و ما بوده و همچنین عهده‌دار تصدی پستهایی از جمله قائم مقام معاون وزیر بازرگانی، رئیس هیئت مدیره شرکت تهیه و توزیع قطعات ایران خودرو(ایساکو)، عضو هیئت مدیره شرکت فرش ایران و رئیس هیئت عالی نظارت سازمان اموال تملیکی از سوابق اجرایی وی بوده است.

 

 

در ابتدای بحث بفرمایید که وضعیت فعلی صنعت بیمه را چگونه می بینید و ارزیابی شما از این صنعت در سال ۹۶ چیست؟ چه افق هایی برای سال ۹۷ در این صنعت می بینید؟

 

– وضعیت صنعت بیمه در سال ۹۶ ترکیبی از نقاط مثبت و منفی است . نقاط مثبت خیلی خوب در سال ۹۶ وجود داشت که می‌شود به آن اشاره کرد و تمرکز روی شفافیت مالی شرکت‌ها به طور کامل و به اندازه و با دقت در ذخایر مالی، صورت گرفت. ولی کارهای بیشتری هست که باید  در برنامه های سال ۹۷ قرار بگیرد و روی آن ها تأکید شود.

در سال ۹۶ سعی بر آن شد که کمی فعالیت‌ها را بیشتر به مسائل فنی سوق دهیم و به کارگروه‌ها و سندیکاها تسهیلات خوبی ارائه داده شد و حاکمیت شرکتی تقریباً به روش مطلوب نزدیک شد و به اجرا درآمد.

نکته قابل ذکر این است که هر چه قدر بتوانیم به طرف شفاف کردن و اطمینان‌بخش کردن صنعت بیمه برویم، از لحاظ جامعه به خاطر خدمات و برای بازار سرمایه به دلیل ورود سهام دار و سرمایه می‌تواند باعث رونق‌بخشی این صنعت باشد، ضمن اینکه بیمه یک صنعت تبعی بوده و تابعی از اقتصاد است و هر چقدر اقتصاد رونق پیدا کند، صنعت بیمه هم رونق پیدا می‌کند و وظیفه صنعت بیمه این است که خودش را با نیازهای اقتصاد کشور و کل جامعه تطبیق داده، نیازها را برآورده کرده، محصولاتش را تغییر دهد تا جامعه بتواند از آن استفاده کند.

 

*با توجه به این که شما فرمودید که روی بحث‌های فنی کار می‌شود ، تاکنون چقدر روی کارگروه‌های صنعت‌کار شده و چقدر نسبت به دوره‌های قبل کارآمدی این کارگروه‌ها را برای دادن نظرات مشورتی به صنعت بیمه فعالتر کردید؟

 

– به نظر می رسد که مراودات بیمه مرکزی و سندیکا روی مسائل فنی در سال ۹۶ از تمام سال‌ها بیشتر بوده و همکاری سندیکا در بدنه شرکت ها تأثیرات خوبی به دنبال داشته و مصوبات مهم شورای عالی در سال ۹۷ متاثر از نظراتی بوده که کارکنان سندیکا با برگزاری ۱۰ یا ۱۲ جلسه گرفته اند و کلیه مسائل مربوط به بیمه درمان به صورت حاکمیت شرکتی ، از جمله مواردی بوده که با نظرات سندیکا به خوبی جمع بندی شده و در بیمه مرکزی منعکس شده و  وقت زیادی هم روی هر کدام از این‌ها گذاشته شده است .

 

* شما با این نظریه که می‌گویند، سندیکا چون نظام صنفی محسوب می شود، می تواند مقابل بیمه مرکزی که نهاد نظارت است، قرار گرفته و حتی شاید برای دفاع از این صنعت گام بردارد، موافق هستید یا اینکه معتقدید که هم سندیکا و همه بیمه مرکزی باید در یک راستا برای بهبود فضای صنعت بیمه پیش بروند؟

 

– اگر بخواهیم بحث دفاع و متولی منافع بودن را مطرح کنیم، بله از سندیکا این استنباط می‌شود که باید از منافع شرکت‌های بیمه دفاع و حفاظت کرده و حتی اگر لازم بود برای حفظ منافع با دولتی‌ها، بیمه مرکزی یا دادگاه و مراجع قانونی مقابله کند . از بیمه مرکزی هم می‌توان همین استنباط را کرد و گفت که او هم نماینده حاکمیت است و باید نقش حاکمیت را در بیمه دنبال کند؛

اما به نظر من این دو نهاد نقاط مختلفی دارند که به شدت می‌طلبد با همکاری متقابل اهداف مشترک را پیش ببرند و هر وقت که این اصلاحات و همکاری‌ها به اشباع رسید ، می توان بدون تضاد منافع نتایجی گرفت و امور مربوطه را اصلاح کرد و به نتیجه رسید.

زمانی که همه چیز سر جای خودش قرار بگیرد، می‌توان نتیجه گرفت که منافع این دو نهاد کجا با هم برخورد پیدا می‌کند و بحث وکالت و دفاع پیش می‌آید.

* نظر شما به عنوان یکی از فعالان بازار صنعت بیمه در مورد اوراق بیمه‌ای یا اوراق بهادار بیمه‌ای چیست؟ آیا این ویژگی و قدرت را شرکت‌های بیمه دارند که به بازار سرمایه و اوراق بهادار بیمه‌ای داشته باشند و عرضه‌کنند؟

 

– اوراق بهادار یکی از ابزارهای مالی خیلی خوب است که البته ترویج آن فقط از داخل صنعت بیمه نیست و باید بازارهای مالی و شرکت‌های تأمین سرمایه بورس هم آن را حمایت کنند و در بازار مالی کشور جا بیفتد. این اوراق یک ابزار است که جذب منابع می‌کند و آن زمان ما می‌توانیم برای مواردی به جای اینکه حتماً موظف باشیم شرکت تأسیس کنیم، سهام بلندمدت جذب کنیم و برای نیازهای موردی یا مکمل سرمایه‌ها و ظرفیت پذیرش ریسک شرکت‌ها بیاییم و یک مجموعه‌هایی را برای این صندوق‌ها تعریف کنیم و در کنار آن اوراق را به حساب چاپ کنیم و بر مبنای ظرفیت آن اوراق ریسک کنیم. به نظر من نیاز است در شرایط تحریم به این صورت پیش برویم؛ ظرفیت اتکایی کشور خیلی پایین آمده و ارتباط با خارج خیلی سهل نیست و به خاطر ظرفیت اتکایی کشور نیاز شدید وجود دارد که ابزارهای جدید مثل اوراق را استفاده کنیم تا بتوانیم این ظرفیت را فراهم کنیم.

 

* آخرین سؤال من در حوزه بیمه های عمر است با توجه به اینکه در برنامه پنجم توسعه دولت پیش‌بینی شده بود که به یک ضریبی از این نفوذ بیمه رسیده و آن را افزایش دهند و این اولویت را به بیمه‌های عمر داده بودند، آیا صنعت بیمه این توان را دارد بیشتر در این زمینه کار کند یا خیر؟

 

– توسعه بیمه عمر یک پروسه کوتاه مدت نیست و شرایطی که لازم دارد، یک شرایط بلندمدت است. سال گذشته رشد بیمه عمر بهتر از رشد عمومی صنعت بیمه بوده و به نظر من با توجه به کمبودی که در رشد بیمه عمر داریم باید بیش‌ازاین تلاش کنیم و یکی از نکات مهم که باید در آن دقت شود و در کل صنعت بیمه و تک‌تک شرکت‌ها وجود دارد این است که باید دقت کنند به اعتماد جامعه به صنعت بیمه لطمه وارد نشود.

برای بیمه نامه‌های کوتاه مدت یک سال، کسی اگر نقصی ببیند مکان بیمه خود را عوض می‌کند ولی بیمه عمر بیمه‌های بلندمدت هستند و خیلی نیاز دارد که تک‌تک شرکت‌ها و صنعت بیمه مراقب باشند که اعتماد جامعه به بیمه بیشتر شود ، تا به همان نسبت تمایل مردم نسبت به بیمه بیشتر شود.

درخیلی از کشورهای دنیا که رشد بیمه خوب است، روی بیمه عمر بیشتر کار می‌کنند. نمونه آن بیمه بازنشستگی است. فکر می‌کنم در کشور ما کسی که بازنشسته می‌شود کاهش درآمدش خیلی کمتر از کشورهای اروپایی یا کشورهای نقاط دیگر دنیا است. ما به دلیل اینکه کسی که بازنشست می‌شود حقوق بازنشستگی افت می‌کند نیازمند این هستیم که از بیمه عمر استفاده کنیم که مکمل بازنشستگی باشد چون کسی که بازنشسته می‌شود دوران توان کمتر وخرج بیشتر است و می‌تواند از پوشش‌های بیمه عمر و مکمل بازنشستگی استفاده کند و این یک زمینه بسیار خوبی برای بیمه عمر است که باید روی آن کار شود.

 

 

منبع: شماره ۱۱ نشریه اخبار مالی

اشتراک گذاری :

پاسخ دهید