آخرین مطالب

انتشار اوراق بدهی از منظر تئوری علامت دهی بورس

انتشار اوراق بدهی از منظر تئوری علامت دهی

  بزرگنمایی:

یکی از پایه­ ها و الزامات اصلی شروع و ادامه فعالیت­ های اقتصادی دسترسی به منابع مالی کافی جهت سرمایه ­گذاری ثابت و یا تأمین سرمایه در گردش بنگاه­ های اقتصادی است. از این­رو به ظرفیت و توانایی بازار سرمایه برای تأمین منابع مالی بنگاه‌های اقتصادی توجه زیادی می­ شود.

تأمین مالی در بازار سرمایه (بازار اوراق بهادار) به دو طریق عمده انجام می­ شود، یکی انتشار اوراق بهادار سرمایه­ای که با تأسیس شرکت­های سهامی عام و یا افزایش سرمایه شرکت­های ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار محقق می­شود و دیگری انتشار اوراق بهادار بدهی (صکوک) و انواع ابزارهای تأمین مالی که طیف وسیع­تری از شرکت­ها، اعم از سهامی عام و خاص را در بر می­گیرد. استفاده از اوراق بهادار بدهی توسط بخش­های مختلف اقتصادی مثل دولت، شهرداری­ها و یا بخش خصوصی و غیر دولتی در سال­های اخیر گسترش یافته و سبب ایجاد و توسعه بازار بدهی شده است. در این یادداشت انتشار اوراق بدهی توسط شرکت­های فعال در بازار سرمایه را از منظر تئوری علامت دهی بررسی می­کنیم.

یکی از تئوری­های مطرح در ادبیات مالی تئوری علامت‌دهی است که بیشتر در مباحث تقسیم سود به آن پرداخته
می­ شود. بر اساس این تئوری، اعلام سود سهام برای بازار حاوی اطلاعاتی جدید است، یعنی مدیریت یک شرکت در مورد چشم‌انداز آینده شرکت نسبت به سهامداران شرکت بیشتر می‌داند و مدیران می‌توانند از سود سهام برای علامت دادن و رساندن اخبار خوب به سهامداران استفاده کنند. به عبارت دیگر، سود سهام دارای محتوای اطلاعاتی بوده و اطلاعات مهم مالی را مخابره می‌کند.
از منظر تئوری علامت­دهی به دلیل عدم تقارن اطلاعاتی، مدیریت نسبت به سرمایه­ گذاران و سایر ذینفعان اطلاعات بیشتری در مورد فرصت­های رشد، سودآوری، جریانات نقدی و چشم انداز آتی شرکت در اختیار دارد و لذا بهتر می­تواند وضعیت آینده شرکت را پیش­بینی کند.

تئوری علامت ­دهی را می­توان به سایر پیام­های ارسالی از طرف بنگاه از جمله انتشار اوراق بهادار نیز تعمیم داد. راس (1977) معتقد است واکنش بازار سهام به موضوع انتشار اوراق قرضه به این معنی است که انتشار اوراق بهادار ممکن است سیگنالی قابل اطمینان در مورد کیفیت شرکت­ها ارسال نماید و مشکل انتخاب ناشی از عدم تقارن اطلاعاتی را کاهش می­دهد. همچنین پژوهش دیگری نشان می­دهد که در شش بازار مالی اسلامی شامل مالزی، اندونزی، سنگاپور، امارات، بحرین و قطر، واکنش بازار به انتشار اوراق قرضه پیش از بحران مالی سال­های 2007 تا 2009 مثبت و در دوره بحران و پس از آن منفی بوده است.

در ایران در خصوص علامت­هایی که انتشار اوراق بدهی به بازار ارسال می­کند و تصمیم و واکنش بازار به چنین اخباری، پژوهشی انجام نشده است. در هر حال به صورت تجربی می­توان گفت برخی از اقدامات مدیریت می­تواند کیفیت جریانات نقدی و توانمندی شرکت در زمینه پشتیبانی از پرداخت­های نقدی به موقع را علامت­ دهی کند. بر این اساس وقتی شرکتی برای تأمین مالی نسبت به انتشار اوراق بدهی اقدام می­کند، در صورتی که قصد غلتاندن بدهی
(Roll over) و انتقال آن به دوره­های بعد را نداشته باشد حداقل دو پیام را به بازار مخابره می­کند:

اول اینکه، در تأمین مالی از طریق انتشار اوراق بدهی پرداخت به موقع اصل و فرع اوراق به دارندگان اوراق از اهمیت بالایی برخوردار است. وقتی شرکتی نسبت به انتشار اوراق بدهی و تأمین مالی از این طریق اقدام می­کند در خصوص کیفیت ساختار مالی و نظم جریانات نقدینگی خود اطمینان زیادی دارد چرا که امکان استمهال بدهی در این نوع تأمین مالی وجود ندارد و پرداخت­های ناشی از اوراق می­بایست در زمان­های مقرر و به موقع صورت پذیرد. پس شرکت به طور غیر مستقیم به سرمایه­گذاران فعلی و آتی این علامت و پیام را می­دهد که جریانات نقدی از کیفیت برخوردار است و امکان ایفای تعهدات در موعد مقرر وجود دارد.

پیام دوم این است که منابع مالی تأمین شده از طریق ابزارهای بدهی در خدمت توسعه کسب و کار شرکت و یا اصلاح ساختار مالی آن قرار می گیرد. اقدام به انتشار اوراق بدهی این پیام را در بر دارد که مدیریت برای تأمین منابع مالی مورد نیاز جهت توسعه فعالیت­های شرکت، روش­هایی را انتخاب نموده که هزینه سرمایه پایین­تری دارند و در بلندمدت می­توانند برای سهامداران ارزش بیشتری ایجاد کنند.

به این ترتیب پیام­ها و علامت­های مربوط به انتشار اوراق بدهی که شامل ورود نقدینگی جدید به شرکت، توسعه عملیات و برنامه­ ریزی برای بهبود وضعیت آتی شرکت است، اعتماد سرمایه گذاران و بازار را در پی خواهد داشت.

در نهایت به صورت تجربی می­توان نتیجه گرفت در شرکت­هایی که با انتشار اوراق بدهی منابع مالی خود را تأمین می­کنند، این اقدام می­ تواند کیفیت جریانات نقدی، توانمندی شرکت در زمینه پشتیبانی از پرداخت­ های نقدی به موقع و استفاده از منابع ارزان­تر را علامت­دهی کند. البته ذکر این نکته لازم است که بررسی دقیق پیام­ها و علامت­های انتشار اوراق بدهی توسط شرکت­ها در ایران نیازمند انجام پژوهش­های دانشگاهی است.

 

نویسنده: محمد مهدی مومن زاده

نایب رئیس هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت جوانان استان تهران

 


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

آخرین اخبار

پول نداریم؛ فعلا امتیازی در کار نیست!

سومین عرضه نفت خام سنگین در بورس انجام شد

بانک ها باید افزایش سرمایه بدهند

قیمت طلا، سکه و ارز در روز سه‌شنبه

آشفتگی بازار سیب‌زمینی و سکوت مسئولان؛ قیمت 8000 تومان!

آغاز اجرای عملیات بانکداری باز در نظام بانکی

سلام بالاخره به نقطه افتتاح رسید

اعداد و ارقام تکان دهنده در اقتصاد ایران

صادرات 8.4 میلیارد دلاری در دو ماه/تراز تجاری مثبت 1.6 میلیارد شد

مصرف برق کشور به مرز هشدار رسید

توقف ارائه خدمات بانکی به کارت‌های ملی قدیمی

بورس از فرابورس عقب ماند

آغاز ثبت نام تسهیلات ساخت در بافت های فرسوده

برخی واحدهای صنفی سیل‌زده از مالیات معاف شدند

کنترل قیمت مسکن با افزایش عرضه

تغییرات نرخ محصولات کشاورزی در سال 97/ افزایش 7 درصدی نرخ دستمزد

اختلال 60 هزار میلیاردی!

خروج دارو و کالاهای اساسی از مرز آستارا صحت ندارد

تحلیل وزیر نفت درباره قیمت نفت در بازار جهانی

‌وزارت بهداشت 20 هزار نیروی جدید استخدام می‌کند

زمینه رشد اقتصادی در اقیانوس آرام کسب‌وکارهای دیجیتال

گام های جدی تر برای مبادله ریال و روبل

رشد اقتصادی با نفت، منفی 4.9 درصد شد

افزایش نقدینگی و تورم، دلیل اصلی گرانی خودرو است

قیمت سکه طرح جدید به 4 میلیون و 760 هزار تومان رسید

ارایه بیمه وکالت با همکاری وکلای سراسر کشور

اهداف قانون گذار در افزایش حقوق ها محقق نشده است

حق بیمه نفتکش ها در منطقه خلیج فارس10 درصد رشد کرد

پذیره نویسی 4000 میلیارد ریالی اوراق مرابحه سایپا در بورس تهران

ماجرای اختلاف چند میلیارد دلاری در یک محاسبه!

تقدیر مدیر کنترل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از شرکت پتروشیمی بندرامام

برگزاری اولین دورۀ کارگاه آموزشی ممیزی سیستم‌های ارزیابی انطباق

افتتاح نمایندگی بیمه حکمت در استان خراسان رضوی

برگزاری همایش آشنایی با نحوه ورود به بازار سرمایه

افتتاح مرحله سوم پروژه‌ خیرین بانک صادرات

آینده پژوهشی ضرورت صنعت بانکداری است

تقدیر از خدمات بانک ملی در توسعه استان آذربایجان شرقی

آیین نامه اجرایی ماده پنج مکرر قانون چک بازنگری شد

معامله 16 هزار میلیارد ریالی انواع محصول در بورس کالا

بهره برداری تقاطع غیر همسطح شهید کجباف اهواز توسط شرکت سابیر

دلایل دیر کرد در ترخیص کالاها

قیمت سکه طرح جدید 25خرداد 98 به 4 میلیون و 650 هزار تومان رسید

بانک‌ها امسال اموال مازاد خود را بفروشند

دلالی سکه هم شغل رسمی شد!

رونمایی از برنامه جامع روابط‌عمومی‌های سیمان‌تامین شستا

31 خرداد، آخرین مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی مشاغل

روند کاهش قیمت خودرو ادامه دار است

تصمیم‌گیری درباره مسائل بازار متشکل در جلسه امروز همتی با صرافان

سه رکورد تولید، تدوام تولید با ظرفیت حداکثری و فروش در پتروشیمی پارس شکسته شد

با رونمایی از طرح‌های جدید، تحول گسترده‌ ای در بیمه‌های زندگی ایجاد می شود