آخرین مطالب

جواد گودرزی:

بیمه با استیکر منتقل نمی شود بیمه

بیمه با استیکر منتقل نمی شود

  بزرگنمایی:

به وجود آوردن « احساس نیاز»، « نشانه» و یا حتی- مطابق با رسم زمانه ی امروز- تعریف و تبیین یک «ابرواقعیت یا وانموده » ای که بیمه ای باشد، قابل پذیرش باشد، جذاب باشد ، شنیدنی باشد، دیدنی باشد و خواندنی باشد ، ضرورتی بایسته است که برای اهالی صنعت بیمه، از نان شب هم واجب تراست.
  
به گزارش اخبار مالی، «هربرت مارکوزه»  متفکر آلمانی و از پیشگامان مکتب انتقادی فرانکفورت،  55  سال پیش (1964)در معروفترین کتاب خود- انسان تک ساحتی-  اذعان کرده بود که اقتصاد به اصطلاح مصرف، درانسان خویی ثانوی به نام «احساس نیاز» پدید آورده است که اورابیش ازپیش به شرایط سود جویانه حاکم برجامعه وابسته می کند.نیاز به داشتن، مصرف کردن ، به کارانداختن وتعویض پیاپی ابزارها ودستگاه هایی که به انسانهاعرضه یا تحمیل می شود.
از دید او، شیوه بیان ابزارهای تبلیغاتی دراین عرصه ، «سودجویانه» است.جامعه درسایه این گونه تبلیغات پیوسته اندیشه ی متعالی وانتقادی راسرکوب می کندودراین عرصه حتی در هنگام تبلیغات نیز تفاوت فعل وفاعل،حقیقت و واقعیت، هستی وچیستی بازگفته نمی شود.
دراین جهان، واژه ها و معانی خودرادریکدیگرمی پوشانند و درونمایه ی  اندیشه،چیزی جز مفاهیم قالبی نیست. ازواژه ها جز آنچه تبلیغات یکنواخت سعی می کند القا کند،چیزی به ذهن نمی رسد.آگهی های تبلیغاتی ازهرسو مانع تکامل حقیقی معنای واژه ها شده است و در این رهگذر واژه هایی چون خوشبختی،رفاه،رشد،توسعه، آزادی، برابری و دموکراسی با واقعیتها همخوانی ندارد.
سوای درستی یا نادرستی این نظریه و نظریات موافق و مخالفی چون «مقاومت مصرف کننده »ی جان فیسک ، «فراواقعیت» ژان بودریار و حتی «مصرف نشانه» ی پیربوردیو، که هرکدام از منظری به نقد آن پرداخته اند، باید پذیرفت که در حال حاضروبا گسترش نفوذ رسانه ها / ابزارها و شبکه های نوظهورعلاوه بر اینکه مرزی بین واقعیت و حقیقت وجود ندارد، می توان اذعان کرد که با پیدایش این رسانه ها چیزی به سواد تخصصی و حتی عمومی مردم اضافه نشده است .چه،  دیگر این جمله کلیشه ای را همه می دانند که در اقیانوس میلیمتری این شبکه ها عمقی وجودندارد.
اما مراد از این مقدمه ی تقریبا طولانی چیست؟ به بیان بهتر چه ارتباطی بین این مطالب بامفهومی به نام بیمه وجود دارد؟ واقعیت این است که هرچه سطح و محتوای ارایه شده در هر قالب و یا هر شبکه ای بیشتر منطقی تر و عمیق تر باشد ، میزان نگرش، توجه و گرایش مردم/ مخاطبان به آن مفهوم بیشتر، عمیق تروپذیرفتنی تر است. چه دوست داشته باشیم چه نداشته باشیم باید بپذیریم که  نقش رسانه ها/ ابزارهای  نوظهوری مانند تلگرام – به جهت ماهیت اطلاع رسانی فوری آن- در افزایش و حتی تقویت سواد مخاطبان نقش تاثیر گذار و عمیقی نیست واین ابزارها نتوانسته نقش «آموزشی» خودرا به عنوان یکی از کارکردهای اصلی رسانه ایفا نماید.از این منظرهم نمی توان انتظار داشت که مخاطبان «فست فودی» این ابزارها هم با ماهیت و کارکرد مفاهیم ذهنی- در اینجا بیمه- آشنا باشند.
مخاطبان این ابزارها ایموجی را به استیکر، استیکر را به گیف،گیف را به عکس، عکس رابه ویدئو و ویدئو را به متن ترجیح می دهندو چون نمی شود و یا مابه عنوان کنشگران فرهنگی، تبلیغاتی بیمه ای نمی توانیم یا نمی گذارند مفاهیم ذهنی بیمه را به ایموجی و استیکر و گیف تبدیل کنیم مجبور می شویم ویا مجبورمان می کنندکه از قطار مسافران نه چندان صبور این ابزارها/ رسانه ها پیاده شویم.چرا که مخاطبان بر پایه نظریه «مقاومت مصرف کننده»  نمی توانند بپذیرند که در حال و هوای تصویرواستیکر ، خواننده و یا مخاطب متون دشوار و مفهومی، باشند بنابراین تولیدات ما را « پس» می زنند.
با این تفاسیر چاره چیست؟ برابر با نظر مارکوزه منطقا باید زمینه های ایجاد «احساس نیاز»را در مخاطبان ایجاد کرد، فراموش نکنیم همانگونه که درمصدر این مطلب اشاره شده مارکوزه در حدود  55 سال پیش از این یعنی در زمان حاکمیت مطلق رسانه های چاپی و در خوش بینانه ترین حالت، رسانه های براد باندی(رادیو تلویزیونی ) معتقد بود که رسانه های آن زمان نمی توانند واژه ها را منتقل کنندو مفهوم واژه ها تا به اطلاع مخاطب برسد دستخوش تحولات و دستکاری های زیاد می شود  در حالی که اینگونه از رسانه ها هم «خبرنگار حرفه ای»  داشتند، هم فیلترهایی مانند «دبیر سرویس» و «سردبیر» و «مدیر مسوول»،  و هم «قانون و مقررات»  خاص ! حالا که به تعبیر «لیوتار »هرکسی می تواند بدون فیلتر ادعا کند که در مرکز جهان قراردارد،  چه؟ 
باور نگارنده این است که در زمانه ی حاکمیت رسانه ها/ ابزارهای شبکه ای و تو در تو، مسیراهالی صنعت بیمه نباید با مسیر سایر حوزها مانند ورزش و هنر و سلامت و بانک و... یکسان باشد، به بیان دیگر بیمه ای ها باید در فکر رسانه ها/ ابزارهای دیگری به غیر از ابزارهایی که دیگران استفاده می کنند، باشند چه، نوع پیام های اینها با سایرین متفاوت است ، عینیتی نیست که در چشم بیاید، ذهنیتی است که باید بر ذهن بنشیند و همیشه بر ذهن نشاندن مفاهیم،  مستلزم رعایت جوانب، ظرائف و دقائق بسیار است.
به وجود آوردن « احساس نیاز»، « نشانه» و یا حتی- مطابق با رسم زمانه ی امروز-  تعریف و تبیین یک «ابرواقعیت یا وانموده » ای که بیمه ای باشد، قابل پذیرش باشد، جذاب باشد ، شنیدنی باشد، دیدنی باشد و خواندنی باشد ، ضرورتی بایسته است که برای اهالی صنعت بیمه،  از نان شب هم واجب تراست.در این مسیر باید فکر کرد، خلاق بود، متخصص بود، دستوری عمل نکرد،سختی کشید ، صبور بود ، تلاش کردو به کار حرفه ای اعتقاد داشت،شکی نیست نتیجه اعتماد به این اعتقاد ،سالها بعد شیرین خواهدبود./ماهنامه اخبار مالی


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

آخرین اخبار

سلام بلاخره به نقطه افتتاح رسید

اعداد و ارقام تکان دهنده در اقتصاد ایران

صادرات 8.4 میلیارد دلاری در دو ماه/تراز تجاری مثبت 1.6 میلیارد شد

مصرف برق کشور به مرز هشدار رسید

توقف ارائه خدمات بانکی به کارت‌های ملی قدیمی

بورس از فرابورس عقب ماند

آغاز ثبت نام تسهیلات ساخت در بافت های فرسوده

برخی واحدهای صنفی سیل‌زده از مالیات معاف شدند

کنترل قیمت مسکن با افزایش عرضه

تغییرات نرخ محصولات کشاورزی در سال 97/ افزایش 7 درصدی نرخ دستمزد

اختلال 60 هزار میلیاردی!

خروج دارو و کالاهای اساسی از مرز آستارا صحت ندارد

تحلیل وزیر نفت درباره قیمت نفت در بازار جهانی

‌وزارت بهداشت 20 هزار نیروی جدید استخدام می‌کند

زمینه رشد اقتصادی در اقیانوس آرام کسب‌وکارهای دیجیتال

گام های جدی تر برای مبادله ریال و روبل

رشد اقتصادی با نفت، منفی 4.9 درصد شد

افزایش نقدینگی و تورم، دلیل اصلی گرانی خودرو است

قیمت سکه طرح جدید به 4 میلیون و 760 هزار تومان رسید

ارایه بیمه وکالت با همکاری وکلای سراسر کشور

اهداف قانون گذار در افزایش حقوق ها محقق نشده است

حق بیمه نفتکش ها در منطقه خلیج فارس10 درصد رشد کرد

پذیره نویسی 4000 میلیارد ریالی اوراق مرابحه سایپا در بورس تهران

ماجرای اختلاف چند میلیارد دلاری در یک محاسبه!

تقدیر مدیر کنترل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از شرکت پتروشیمی بندرامام

برگزاری اولین دورۀ کارگاه آموزشی ممیزی سیستم‌های ارزیابی انطباق

افتتاح نمایندگی بیمه حکمت در استان خراسان رضوی

برگزاری همایش آشنایی با نحوه ورود به بازار سرمایه

افتتاح مرحله سوم پروژه‌ خیرین بانک صادرات

آینده پژوهشی ضرورت صنعت بانکداری است

تقدیر از خدمات بانک ملی در توسعه استان آذربایجان شرقی

آیین نامه اجرایی ماده پنج مکرر قانون چک بازنگری شد

معامله 16 هزار میلیارد ریالی انواع محصول در بورس کالا

بهره برداری تقاطع غیر همسطح شهید کجباف اهواز توسط شرکت سابیر

دلایل دیر کرد در ترخیص کالاها

قیمت سکه طرح جدید 25خرداد 98 به 4 میلیون و 650 هزار تومان رسید

بانک‌ها امسال اموال مازاد خود را بفروشند

دلالی سکه هم شغل رسمی شد!

رونمایی از برنامه جامع روابط‌عمومی‌های سیمان‌تامین شستا

31 خرداد، آخرین مهلت تسلیم اظهارنامه مالیاتی مشاغل

روند کاهش قیمت خودرو ادامه دار است

تصمیم‌گیری درباره مسائل بازار متشکل در جلسه امروز همتی با صرافان

سه رکورد تولید، تدوام تولید با ظرفیت حداکثری و فروش در پتروشیمی پارس شکسته شد

با رونمایی از طرح‌های جدید، تحول گسترده‌ ای در بیمه‌های زندگی ایجاد می شود

عرضه 49 هزار تن فرآورده های نفتی و پتروشیمی در نخستین روز هفته

عرضه اولیه سهام شرکت پلی پروپیلن جم (جم پیلن)

باید به طور همه جانبه از تولید ریل ملی حمایت کنیم

تولید 830 تن شمش آلومینیوم تا 24 خرداد

تداوم آموزش کاربردی بیمه در شرکت بیمه ما برگزار شد

بانک مرکزی باید ساز و کار مشخصی را برای ارزهای دیجیتال تعیین کند