تاریخ انتشار : شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۷
کد خبر : 750

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اعلام کرد؛

آبخیزداری هفتاد درصد خسارت سیلاب را کاهش می دهد

آبخیزداری هفتاد درصد خسارت سیلاب را کاهش می دهد
اخبار مالی - مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به این که پس از بروز خشکسالی با از دست رفتن پوشش گیاهی سیلاب ایجاد می شود، گفت: آبخیزداری 70 درصد خسارت سیلاب را کاهش می دهد.

به گزارش اخبار مالی و به نقل از تولید سبز، هوشنگ جزی مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به مزایای آبخیزداری عنوان کرد: آبخیزداری بر روی مدیریت خشکسالی بسیار موثر است، در مناطق خشک مانند خراسان جنوبی که عملیات آبخیزداری انجام شده است، این پروژه ها باعث تعدیل بارندگی های شدید شده و دبی قنوات و چشمه ها ۷ برابر افزایش یافته است.

وی افزود: نتیجه دیگر این پروژه ها معیشت بهتر و اشتغال پایدار در استان های محروم و درگیر با خشکسالی است و امنیت غذایی تأمین می شود.

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در رابطه با تاثیر آبخیزداری بر مقابله با بیابان زایی تصریح کرد: یکی از دلایل بیابان زایی عدم توجه به مدیریت حوزه های آبخیز است و پس از بروز خشکسالی با از دست رفتن پوشش گیاهی سیلاب ایجاد می شود بنابراین آبخیزداری ۷۰ درصد خسارت سیلاب را کاهش می دهد.

وی افزود: در هر حوزه آبخیز حدود ۵۳۰ تا یک هزار متر مکعب آب در هکتار استحصال می‌شود و ۹ تن در هکتار در سال فرسایش خاک کاهش می یابد.

مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در رابطه با طرح های آبخیزداری در سال جاری اظهار کرد: تفاوت امسال با سال گذشته در این است که ما امسال اعتبارات تخصیصی از صندوق توسعه ملی نخواهیم داشت و برای سال ۱۴۰۰ باید از محل اعتبارات عمرانی و جاری که ۱۱ موافقت نامه هستند تامین اعتبار کنیم که بسیاری از این اعتبارات باید برای دیون سال های قبل هزینه شود.

جزی ادامه داد: محل اعتبارات دیگر ما اسناد خزانه است که اعتبار آن به استان ها ارسال شده است اما این اعتبارات ارقام بالایی ندارند.

وی تصریح کرد: اعتبارات ردیف متفرقه یک هزار و ۶۷۵ میلیارد تومان است که از محل درآمدها بوده و باید از تحقق این درآمدها اطمینان حاصل کنیم. محل تأمین اعتبار دیگر از محل توسعه مناطق محروم ریاست جمهوری است که شهرستان های محروم مشخص شده توسط سازمان برنامه و بودجه را برای طرح های آبخیزداری تعیین کرده ایم.

جزی در رابطه با پروژه های سال ۹۹ گفت: در سال گذشته حدود یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار صندوق توسعه ملی داشتیم که ۹۲ درصد از آن تخصیص داده شده است و عملیات اجرایی حدود ۷۰۰ پروژه در کشور انجام شد./

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.