تاریخ انتشار : یکشنبه ۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۲
کد خبر : 1987

حضور ۵۸ میلیون سهامدار در بورس

حضور ۵۸ میلیون سهامدار در بورس
اخبار مالی-رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه در حال حاضر حدود 58 میلیون کد معاملاتی در بورس گفت: برای الزام شرکت‌ها به واریز سود به صورت متمرکز نیاز به قانون است.

مجید عشقی با اشاره به جلسه امروز با رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در مورد اینکه گفته شده همه شرکت‌های بورسی ظرف دو ماه آینده ملزم به واریز سود سهام خود از طریق سجام می‌شوند، گفت: این گونه نبود، بلکه رئیس کمیسیون اصل نود دغدغه‌های خود مبنی بر واریز سود نقدی سهامداران را مطرح کرد و قرار شد با همکاری مجلس تلاش کنیم، ظرف یکی دو ماه آینده مشکلاتی که از نظر زیرساخت وجود دارد، را برطرف کنیم. همچنین با شرکت‌های بزرگ ظرف این مدت به تفاهم برسیم که سود سهامداران خود را به صورت متمرکز از طریق سجام واریز کنند.

وی در مورد اینکه قانون تجارت مهلت واریز سود ظرف هشت ماه را در نظر گرفته و الزامی به روش واریز سود ندارد، گفت: قانون تجارت مهلت داده است و پیشنهاد زمان‌بندی سود شرکت‌ها که در مجامع تصویب می‌شود، در کدال اعلام می‌شود، اما اگر این واریز سود بخواهد منسجم باشد، الزام قانونی می‌خواهد، فعلاً سازمان بورس در قوانین خود به صورت اختیاری شرکت‌ها را تشویق کرده که به صورت متمرکز سود سهامداران را واریز کنند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد اینکه با توجه به پراکندگی سهامداران خود بخشی از سودها رسوب می‌کند، گفت: عدد و رقم رسوب سود در حساب شرکت‌ها را نداریم و از قدیم هم این اتفاق می‌افتد، برخی از شرکت‌ها سود که به سهامداران می‌دادند، بخشی از سود در حساب شرکت‌ها می‌ماند که در گزارش حسابرسی هم اعلام می‌شد.

عشقی تأکید کرد: توافق کلی با کمیسیون اصل ۹۰ انجام شد که زیر ساخت‌های فنی را فراهم کنیم و همه کدهای معاملاتی در سجام ثبت‌نام کنند، اما اگر قرار باشد شرکت‌های بورسی را الزام کنیم که سود خود را از طریق سجام واریز کنند یا باید مجلس طرحی تصویب کند یا اینکه قانونی از طرف بورس باشد و شرکت‌ها ملزم شوند.

وی افزود: در حال حاضر ۵۸ میلیون کد سهامداری در بورس صادر شده که حدود ۳۵ میلیون نفر در سجام ثبت‌نام کردند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.