تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۲
کد خبر : 4555

عرضه دنا، سورن و رانا به زودی در بورس کالا

عرضه دنا، سورن و رانا به زودی در بورس کالا
اخبار مالی: مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از شرکت ایران‌خودرو بازدید کرد. در این بازدید، جمعی از مدیران سازمان بورس و شرکت ایران‌خودرو همراه با اصحاب رسانه از خط تولید این شرکت بازدید کردند. دو هفته قبل بود که پژو ۲۰۷ یکی از خودروهای پرمتقاضی ایران‌خودرو در بورس کالا با موفقت عرضه شد.

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار پس از بازدید از شرکت ایران‌خودرو در جمع خبرنگاران گفت: کسانی که می‌خواهند در مورد قیمت‌ها تصمیم‌گیری کنند، یک بار چالش فرآیندهای تولید را از نزدیک ببینند و پس از آن تصمیم‌گیری کنند.

عشقی با اشاره به بحث اصلاحات ساختاری خودروسازان، بیان کرد: به واسطه مکانیزم بورس کالا، گام‌های خوبی برای اصلاح ساختاری خودروسازان برداشته شده است و امیدواریم با فرآیند شکل گرفته بخش زیادی از محصولات از سازوکار معیوب قیمت‌گذاری دستوری خارج بشوند تا ضمن رفع دغدغه‌های پیشین آن‌ها، بورس کالا می‌تواند بازار منصفانه‌ای را برای محصولات خودرویی به ارمغان بیاورد.

وی افزود: در حال‌حاضر بحث زیان انباشته خودروسازان مشکلات زیادی را برای اصلاح ساختاری آن‌ها به وجود آورده است اما در تلاشیم تا هر چه سریع‌تر این معضلات برطرف شود.

عشقی با تاکید بر اینکه در تلاشیم تا عرضه خودرو در بورس کالا افزایش یابد، گفت: خودروهایی همچون ۲۰۷ و تارا قابلیت عرضه در بورس کالا را دارند و متناسب با بازار آن‌ها این الزام انجام می‌شود. در تلاشیم تا تمامی خودروهای پرتیراژ در بورس کالا عرضه بشوند و تمامی مشتریان بتوانند از بستر شفاف بورس کالا نیاز خود را برطرف کنند.

وی افزود: حل مشکلات خودروسازان همچون تکمیل خودروهای ناقص و افزایش تولید نیز در راس کار قرار گرفته‌ و فرآیند حل دغدغه‌های آن‌ها در حال تسهیل است.

رئیس سازمان بورس ادامه داد: همچنین بحث واگذاری سهام دولت در ایران‌خودرو و سایپا از جانب سازمان خصوصی‌سازی دنبال می‌شود و در مورد حل مشکل سهام وثیقه این دو خودروساز نیز سازمان بورس متولی این امر نیست؛ اما سازمان خصوصی‌سازی به دنبال جایگیزینی سهام وثیقه است.

 

عرضه دنا، سورن و رانا بزودی در بورس کالا

در ادامه این بازدید مهدی خطیبی، مدیرعامل ایران خودرو نیز در جمع خبرنگاران گفت: یک میلیارد دلار ارزش پروژه سرمایه‌گذاری امسال ایران خودرو است که پیش از این تامین منابع آن با ابهام‌ مواجه بود؛ اما با عرضه خودروها در بورس کالا، امکان این سرمایه‌گذاری نیز فراهم خواهد شد.

وی افزود: طی سال‌های اخیر سازمان مالیات نتوانسته یک ریال مالیات اخذ کند؛ مصرف‌کننده واقعی نیز با قیمت‌های بالا خودرو را تهیه می‌کرده و سهامداران نیز نتوانسته‌اند سود تقسیمی دریافت کنند.

خطیبی ادامه داد: تحولات جدی در حوزه فنی و تیراژ تولید طی یک سال اخیر رخ داده؛ اما با عرضه خودرو در بورس کالا تحولات اقتصادی در صنعت نیز آغاز شده است.

وی افزود: طی چند سال اخیر مباحث مربوط به تنوع بخشی به سازوکار فروش محصولات نظیر فروش لیزینگ و اقساطی، جایگزینی خودروهای فرسوده، بازارهای صادراتی در آفریقا و … به خاطر سیاست های قیمت دستوری مغفول مانده که همگی باعث رکود این صنعت مولد و پیشران شده است.

مدیرعامل ایران خودرو در پایان خاطرنشان کرد: بزودی شاهد عرضه خودروهای دنا، سورن و رانا در بورس کالا خواهیم بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.