تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۱
کد خبر : 595

گزارش:

مساله قیمت سیمان تنها برق نیست

مساله قیمت سیمان تنها برق نیست
اخبار مالی- قیمت سیمان نوسانات شدیدی را تجربه می کند. کاهش عرضه برق مورد نیاز کارخانجات، تلاش برای ورود به بورس، حفظ بازار های صادراتی و ... باعث شده اند تا  این کالای راهبردی این روزها مورد توجه ویژه قرار بگیرد.

به گزارش اخبار مالی، عرضه سیمان در بورس، قطعی برق کارخانه های سیمان به دلیل کمبود برق، اختلاف ها بر سر بودن یا نبودن این صنعت در تالار نقره ای  و بازار سیمانی که روز به روز حالش بدتر می شود مسائلی است که این صنعت با آن دست و پنجه نرم می کند.

به منظور روشن تر شدن وضعیت کف بازار دیدگاه های سه تن از دست اندرکاران بازار سیمان دریافت و در قالب گزارش زیر تنظیم شده است.

برای روشن شدن وضعیت موجود به سراغ یکی از عوامل توزیع سیمان رفتیم، که البته مایل به ذکر نام در گزارش نبودند،  وی در پاسخ به پرسش ما از کارخانه ای گفت که علی رغم تعطیلی و یا کاهش فعالیت بسیاری از کارخانه های دیگر کشور به دلیل کمبود برق، نه تنها کوره آن همچنان روشن بوده است بلکه صادرات نیز داشته است.

وی در ادامه درباره قیمت سیمان این کارخانه در بازار اظهار داشت:

در حال حاضر کارخانه برای هر تن سیمان تیپ ۲ قیمت ۴۷۹ هزار تومان را مشخص کرده است در صورتی که یک تن سیمان در بازار ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به فروش می رسد؛ هزینه حمل و نقل در گذشته ۱۷۵ هزار تومان بود که رانندگان قیمت را به ۲۵۰ هزار تومان رساندند، با احتساب ۳۰ هزار تومان هزینه بارگیری و تخلیه، در مجموع  برای هر تن که ۲۰ کیسه ۵۰ کیلویی سیمان می شود باید ۱ میلیون و ۳۸۰ هزار تومان هزینه کرد و قیمت تمام شده خرید هر کیسه  در نهایت ۶۹ هزار تومان می شود؛ در صورتی که در گذشت قیمت هر کیسه سیمان ۳۷ هزار تومان و بعد به ۴۲ هزار تومان افزایش پیدا کرد و حدودا تا اواخر تیر ماه، قیمت فروش هر کیسه به مصرف کننده ۴۲ هزار تومان بود. الان در شرایطی هستیم که سیمانی را که ۴۲ هزار تومان به مشتری می فروختیم، ۶۹ هزار تومان خریداری می کنیم. با این وضعیت باید هر کیسه سیمان را با چه قیمتی فروخت؟ در حال حاضر فروش به قدری کاهش یافته است که شخص من در یک روز تنها ۴ قلم جنس فروخته ام.

وی در ادامه در خصوص رکود پیش آمده در دیگر بازارهای وابسته به سیمان نیز گفت: امروز پاکت سیمانی که ۶۹ هزار تومان خریداری کرده بودم را با ۱۹ هزار تومان ضرر خالص، پاکتی ۵۰ هزار تومان به یک واحد بلوک زنی فروختم؛ زیرا واحدش به مدت ۵ روز تعطیل شده بود و نیروهایش را داشت از دست می داد. ما برای تثبیت قیمت و نگه داشتن کارگر سر کار مجبوریم ضرر بدهیم.

این فعال حوزه توزیع سیمان در خصوص قیمت این کالا در بورس نیز گفت: بورس روز چهارشنبه قیمت ۴۹۴ هزار تومان برای هر تن سیمان را به عنوان قیمت پایه اعلام کرد اما به دلیل عرضه کم و تقاضای زیاد، سیمان وارد مزایده شد و ما حتی با پیشنهاد قیمت ۸۵۵ هزار تومان نیز نتوانسته ایم خریدی داشته باشیم.

وی ادامه داد: یک بار بورس قیمت ۶۹۸ هزار تومان را قیمت پایه اعلام کرده بود و ما توانستیم با قیمت ۱ میلیون و ۳۰ هزار تومان خرید سیمان داشته باشیم اما ناگهان بازرس بورس اعلام کرد تنها کسانی که با قیمت پایه سیمان خریداری کرده اند می توانند بارشان را تحویل بگیرند و سفارش مابقی کسانی که سیمان را بالاتر از حد قیمت مجاز بورس، خریداری کرده اند باطل است، با این توجیح که ما ( خردیداران) باعث افزایش قیمت شده ایم در صورتی که اینطور نیست، وقتی عرضه کم و تقاضا زیاد باشد؛ ما مجبوریم قیمت بالاتر پیشنهاد بدهیم تا مشتری را از دست ندهیم.

این فعال حوزه توزیع سیمان در ادامه صحبت هایش در خصوص کمبود سیمان در بازار، به  کارخانه ای که در ابتدا ادعا کرده بود در این مدت تعطیل بوده است، اشاره کرد و گفت: این کارخانه در این مدت اخیر، هر هفته ۵ هزار تن سیمان عرضه می کرد؛ اما چه اتفاقی افتاده است  که امروز ۳۵ هزار تن سیمان در بورس عرضه کرده است؟

این بدین معناست که این کارخانه در انبار، سیمان دارد و از آنجایی هم که برخلاف بسیاری از کارخانه های دیگر صادرات و ارز آوری دارد در این مدت قطعی برق و تعطیلی نداشته است.

صادرات کلینکر هم که مسئولین مدعی آن شده اند بدین صورت است که در اصل  کارخانه سیمان آماده ای را که فقط آسیاب نشده در ظرف های ۳ الی ۴ تنی می ریزد و صادر می کند.

صادرات در شرایطی در حال رخ دادن است که با توجه به تعطیلی کارخانه ها، در داخل با کمبود تولید و عرضه سیمان مواجه هستیم. کمبود عرضه و تقاضا آنقدر زیاد است که  سیمان از ۳۷ هزارتومان و ۴۲ هزار تومان به ۷۵ هزار تومان رسیده است؛ حتی قیمت ۱۲۰ هزار تومانی توسط خود مشتری مطرح شده است.

وی در خصوص راهکارهایی برای کنترل بازار در این برهه زمانی گفت: کارخانه هایی که سیمان دارند باید عرضه را بیش تر کنند تا بتوانند جوابگوی تقاضا باشند. بورس هم باید میزان سهم هر خریدار را کاهش دهد مثلا ۳۷۰ تن ظرفیت برای هر نفر را به ۳۰۰ تن کاهش دهد تا سیمان وارد مزایده نشود و در نهایت قیمت رقابتی نشود.

وی در پایان مدعی شد: گرچه عرضه سیمان در بورس در این شرایط با توجه به کمبود تولید و مازاد تقاضا، باعث افزایش قیمت شده است اما چند نفری که در این صنعت سود خالص ماهیانه چند  میلیارد تومانی به دست می آورند، با عرضه سیمان در بورس، ضرر می کنند و به همین خاطر به دنبال خارج کردن سیمان از بورس هستند.

همچنین باقر خوانین زاده، مدیر فروش شرکت ساختمانی بعثت در طی گفتگویی در خصوص وضعیت موجودی سیمان در بازار به خبرنگار ما گفت:  ما سیمان مورد نیاز خود را از طریق سهمیه تعاونی که در اختیار داریم تامین می کنیم. در حال حاضر نیز کارخانجات، سیمانی عرضه نمی کنند و به تبع تعاونی ها نیز سیمانی دریافت نمی کنند تا بتوانند به ما توزیع کنند. از طرفی امکان تهیه سیمان آزاد برای ما وجود ندارد و عملا تنها به اندازه ای که بتوانیم ۳ الی ۴ مشتری را پاسخگو باشیم در انبار موجودی سیمان داریم.

خوانین زاده در ادامه گفت: مسئولین هر روز به ما برای بهبود اوضاع امیدواری می دهند؛ ما هم به مصرف کننده امید می دهیم اما عملا تا به الان اتفاقی نیفتاده و روند کار روی روال خود نیست.

قیمت سیمان در سطح شهر تهران نیز را از یکی از مصالح فروشی که سیمان را آزاد تهیه می کرد، جویا شدیم؛ وی در این خصوص اظهار داشت: قیمت هر پاکت سیمان در تهران بین ۶۵ تا ۸۵ هزار تومان است البته قیمت ۱۰۰ هزار تومان برای هر پاکت سیمان در کرج هم به گوش رسیده است.

به نظر می رسد قیمت سیمان تنها به موضوع قطعی برق مرتبط نیست بلکه متغییرهای دیگری چون شیوه نرخ گذاری و نحوه عرضه نیز از دیگر عوامل تاثیر گذار در این باره هستند.

گفتنی است: اخبار مالی آماده دریافت نظر دیگر دست اندرکاران صنعت سیمان جهت انعکاس نظرات ایشان می باشد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.