تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۴
کد خبر : 5100

رئیس سازمان بورس تاکید کرد:

اجرای کامل تر حاکمیت شرکتی در سال آینده

اجرای کامل تر حاکمیت شرکتی در سال آینده
اخبار مالی: رئیس سازمان بورس اوراق بهادار در چهارمین نشست خبری خود به ارائه گزارشی از عملکرد سازمان بورس در سال 1401 پرداخت و به برخی از برنامه ها در سال آتی اشاره کرد.

مجید عشقی در رابطه با پرداخت سودهای نقدی از طریق سامانه سجام، اظهار کرد: امسال تمام سودهای نقدی از طریق سجام پرداخت شد. این تجربه خوبی بود که سهامداران در کمترین زمان به سود خود رسیدند، بیش از ۳۰ میلیون نفر واریزی سود رسوبی در سال جاری داشتیم.

وی بیان کرد: سال آینده سال اجرای حاکمیت شرکتی خواهد بود، باید تمرکز جدی بر این موضوع داشته باشیم.

رئیس سازمان بورس مطرح کرد: سال آینده آموزش مدیران ناشران را نیز خواهیم داشت که امیدوارم نتایج خوبی برای رعایت حقوق سهام‌داران اقلیت داشته باشد.

عشقی گفت: سجام امسال همه سودهای نقدی را پرداخت کرد. افرادی بودند که حدود ۱۰۰ میلیارد تومان سودهای رسوبی طلبکار بود.

 

مدت پیگیری پرونده ها به کمتر از ۱۰۰ روز رسید

وی تاکید کرد: بهبود عملکرد هیئت داوری، رخدادی خوب و مهمی است، این هیئت همواره مشکلی درخصوص طولانی شدن پرونده‌ها داشته اما این آمار امسال بسیار کم شده است.

رئیس سازمان بورس افزود: بیش از ۳۵۰ پرونده مختومه شد و حدود ۳۲۰ پرونده هم جزء پرونده‌های وارده بود. میزان انباشت پرونده‌ها به کمترین میزان رسیده. مدت پیگیری پرونده‌ها به کمتر از صد روز رسیده است.

 

اقلام بیشتری به بورس کالا وارد خواهد شد

عشقی تصریح کرد: سازمان بورس و اوراق بهادار نسبت به بازگشایی نمادهای معاملاتی که از سال‌ها قبل بسته مانده است، بی‌تفاوت نخواهد ماند و به‌دنبال رفع گره‌ها و مشکلات آنها هستیم. خوشبختانه طی سال گذشته بسیاری از این نمادها بازگشایی شدند.

وی بیان کرد: اقداماتی همچون گواهی شمش طلا یکی از حلقه‌های مفقوده طلا محسوب می‌شد که با این ابزار سرمایه‌های خرد جذب بازار خواهد شد. امیدواریم در آینده ابزارهای متنوع‌تری در بحث‌ بازار مشتقه راه‌اندازی بشود.

رئیس سازمان بورس تاکید کرد: گواهی سپرده نفت خام تعهدی در فروش ریالی ایجاد می‌کند که این موضوع نیز در جذب سرمایه‌های خرد و همچنین فعالیت در عوض واردات کمک کننده خواهد بود. البته پیش‌رویی این موضوع نیاز به همراهی و مراقبت وزارت نفت دارد.

عشقی افزود: ارزش معاملات بورس کالا به هزار همت رسیده و بیش از ۱۱۰ میلیون کالا در این بازار معامله می‌شود، این مسئله اطمینان قابل قبولی در فروش شرکت‌ها ایجاد می‌کند؛ طی سال‌ آینده نیز این سیاست را پیش خواهیم برد و اقلام بیشتری به بورس کالا ورود خواهد کرد.

رئیس سازمان بورس گفت: در سال ۱۴۰۱ چندین و چند مرحله فراز و فرود داشتیم، تحولات اقتصاد جهانی، ریزش‌های جهانی و نوسانات داخلی را تجربه کردیم. امسال برنامه‌هایی را که از سال ۱۴۰۰ اعلام کرده بودیم، با قوت دنبال شد.

عشقی بیان کرد: در سال ۱۴۰۱، رفع انحصار و تسهیل صدور مجوز تاسیس کارگزاری و نهادهای مالی بازار سرمایه و سایر شرکت‌های خدمات‌دهنده بازار سرمایه را داشتیم.

وی مطرح کرد: یکی از دیگر اهداف ما توسعه صندوق‌های سرمایه‌گذاری جدید بود، ما با کمک نهادهای مالی به‌ویژه بخش صندوق سرمایه‌گذاری تضمین اصل سرمایه، اهرمی، املاک مستغلات، صندوق اوراق دولتی و… که عمدتا توسط بخش خصوصی طراحی و راه‌اندازی شد را توسعه دادیم. در سال آینده توسعه این صندوق‌ها را در دستور کار داریم. این اتفاق مثبتی است که طیف متنوعی از صندوق‌ها را به‌وجود بیاوریم که سطح ریسک‌پذیری متفاوتی دارد و سلیقه‌های متفاوت را دربر می‌گیرد.

رئیس سازمان بورس تشریح کرد: پیش از اینکه بحث بودجه مطرح بشود، کمیته‌ای با کانون‌ها، نهادها، اتاق بازرگانی، صاحب‌نظران و فعالان بازار سرمایه تشکیل شد و با بررسی‌هایی که انجام شد، پیشنهادهایی که دغدغه اصلی بازار به حساب می‌آید به مجلس، ارائه کردیم.

عشقی گفت: امسال جو خاصی در کمیسیون تلفیق حاکم بود و طی مذاکراتی که انجام شد برخی از موارد در بودجه لحاظ شد و برخی از موارد دیگر همچون جهش تولید در لایحه بودجه دیده نشد. خوشبختانه با مسائل اصلی در لایحه بودجه موافقت شده و در خصوص مواردی که موافقت نشد، پیگیر طرح آن‌ها و تعیین سازوکاری در قوانین هستیم.

وی تصریح کرد: طبیعی بوده که همه موارد و طرح‌های پیشنهادی موافقت نمی‌شود اما در خصوص مواردی همچون نرخ خوراک تصمیم قاطعی اخذ و در بندهای پیشنهادی به لایحه بودجه ارائه شد که نتایج خوبی به همراه داشته است.

عملکرد صندوق تثبیت با دقت بررسی می‌شود؛ اما طبق قانون نمی‌توان جزئیات نحوه ورودش به بازار را منتشر کرد

رئیس سازمان بورس در پاسخ به خبرنگار روزنامه دنیای اقتصاد، بیان کرد: صندوق تثبیت بازار سرمایه شیوه‌نامه معاملات دارد، روی این شیوه‌نامه نظارت هم می‌شود. اینکه کجا وارد شود و چه زمانی و به چه نحوی وارد شود، طبق شیوه‌نامه تعیین می‌شود؛ اما صندوق تثبیت بازار سرمایه نمی‌تواند جزئیات ورود و خرید سهم‌ها را اعلام کند؛ چرا که معامله‌گران می‌توانند به راحتی ورود کنند و معاملات را بی‌اثر کنند یا اقدامات دیگری صورت بگیرد. صورت‌های مالی این صندوق در گذشته منتشر شده و در آینده نیز منتشر خواهد شد.

عشقی تصریح کرد: افرادی که پول آوردند نه‌تنها نمی‌خواهند پول‌هایشان را ببرند، بلکه اشخاص دیگر هم تمایل دارند پول بیاورند.

وی بیان کرد: عملکرد بازار سرمایه مثبت بوده است و تمایلی به خروج پول از بازار وجود ندارد. امیدوارم که صندوق تثبیت توسعه آنقدر هم بزرگ نشود که همیشه در بازار وجود داشته باشند. این صندوق‌ها زمانی وجود خواهند داشت که بتوانند شوک‌های احتمالی را کنترل کنند. عملکرد صندوق تثبیت با دقت بررسی می‌شود اما نمی‌توانیم جزئیات نحوه ورود آن در بازار را منتشر کنیم. ‌

 

برخورد سازمان بورس با شرکت‌هایی که به تعهدات خود در قبال مردم عمل نمی‌کنند

رئیس سازمان بورس تاکید کرد: ما نمی‌توانیم راسا خودروسازان را مجبور کنیم تا محصولات خود را در بورس کالا عرضه کنند اما اگر در این خصوص تعهداتی داده‌اند و به آن عمل نمی‌کنند، قطعا با هیئت مدیره آنها برخورد خواهیم کرد اما سیاست کلی سازمان بورس در خصوص عرضه خودرو آن است که خودروساز محصولات خود را با قیمت منطقی و سود منطقی به فروش برساند.

عشقی تصریح کرد: اعضای هیئت مدیره ایران خودرو به سازمان بورس دعوت شده‌اند تا پاسخگو باشند؛ اما هنوز رایی صادر نشده است.

عرضه خودرو در بورس کالا منتفی نشده است/خودروسازان را مجبور به عرضه در بورس کالا نمی‌کنیم اما اگر تعهدی داده شده و عمل نشده، بازخواست خواهیم کرد/سیاست ما این است که خودروسازان زیان نکنند و صلاح سهام‌داران را رعایت کنند

وی درباره سرنوشت عرضه خودرو پرتقاضا در سال آینده، گفت: مسئله اصلی بحث خودرو این بوده که طی دو سال گذشته قیمت کارخانه خودرو اصلاح نشده است؛ همه می‌دانیم که جای خودرو به خودی خود در بورس نیست اما شرایطی که پیش آمد و نحوه قرعه‌کشی در کشور، نتیجه‌ای جزء از بین رفتن صنعت خودرو سازی و متضرر شدن مصرف‌کنندگان نداشت که دودش در نهایت به چشم مصرف‌کننده می‌رفت.

رئیس سازمان بورس تصریح کرد: علت عدم افزایش کیفیت خودرو، این بود که اساسا در سال‌های گذشته بخشی به‌نام تحول و توسعه نداشتند؛ به خاطر این شرایط پیشنهاد کردیم خودرو را بورس کالا عرضه کنند چرا که می‌خواستیم خودروسازان از وضعیت زیان‌ده بودن، خارج شوند.

عشقی افزود: اگر قیمت خودرو اصلاح شود، ما مخالفتی با روش‌های جدید نداریم؛ مسئله این است که خودروساز نباید با قیمت‌های دو سال پیش خودرو بفروشد چرا که محکوم به شکست خواهند بود. ما مسئولیت کامل حقوق سهام‌داران را متوجه مدیرعامل شرکت‌ها می‌دانیم؛ مهم این است که خودرو را بدون زیان بفروشند.

وی بیان کرد: ما نمی‌توانیم عرضه‌کننده را مجبور کنیم که از روش ما استفاده کند. تعهداتی دارند که باید به آن عمل کنند و در سال آینده تعهدات مدیران عامل را پیگیری خواهیم کرد. شرکت‌ها باید حقوق سهام‌داران را رعایت کنند و خودرو را با زیان نفروشند؛ این مهم‌ترین چالش ما با خودروسازان خواهد بود.

رئیس سازمان بورس گفت: عرضه خودرو در بورس کالا هم منتفی نشده است اما سیاست کلی ما این نیست که آنها را مجبور کنیم حتما در بورس کالا عرضه کنند. سیاست ما این است که خودروسازان زیان نکنند و صرفه و صلاح سهام‌داران را رعایت کنند.

 

سال آینده پیگیر اصلاح قانون بازار سرمایه در مجلس خواهیم بود

رئیس سازمان بورس درباره اصلاح قانون بازار اوراق بهادار، گفت: این طرح در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نهایی شده است، از سال گذشته جلسات متعددی داشتیم که بحث و تبادل نظر با کانون‌ها و نهادهای مالی صورت گرفت؛ این طرح در دستور کار صحن مجلس قرار خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: بندهایی درباره اصلاح قانون تجارت طرح شده که در حوزه افزایش سرمایه و تقسیم سود به سرمایه‌گذاران خرد کمک خواهد کرد.

عشقی گفت: در سال آینده پیگیر قانون اصلاح بازار خواهیم بود؛ گویا مجلس از نظر زمانی در سال ۱۴۰۱ به بررسی کامل این طرح نرسید اما پیگیر این موضوع هستیم.

 

بورس به طور حتم عقب‌ماندگی خود را جبران خواهد کرد

رئیس سازمان بورس در خصوص روند بازار گفت: شاخص بازار سرمایه روند طبیعی را طی می‌کند و همیشه به همین ترتیب بوده که با شیب‌ ملایمی پیش می‌رود و یا به‌طور مقطعی با افتی روبه‌رو می‌شود و بعد از مدتی عقب‌ماندگی‌های خود را جبران می‌کند؛ درخصوص بازارهای موازی همچون طلا و مسکن نیز چنین قاعده‌ای وجود دارد. روند بازار سهام در سال ۹۹ غیرمنطقی بوده و آن را نباید در نظر گرفت اما اکنون باتوجه به تورم و البته وضعیت شرکت‌ها روند بازار کاملا منطقی است و به‌طور حتم عقب‌ماندگی خود را جبران خواهد کرد.

رضا عیوض‌لو معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس نیز در خصوص این پرسش، مطرح کرد: در سال ۹۹، قیمت‌ نمادها از ارزش‌ واقعیشان فاصله گرفته بود اما اکنون قابل مقایسه با آن زمان نیست چراکه مقوله‌ای همچون تورم بی‌شک بر بازار سهام تاثیر گذاشته است؛ همچنین پی بر ای (TTm) در حد منطقی و معقولی قرار دارد و بازار سرمایه عقب‌ماندگی‌ خود را جبران خواهد کرد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.