تاریخ انتشار : سه شنبه ۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۸
کد خبر : 2198

تاسیس بورس بین‌الملل، درحال بررسی مجدد

تاسیس بورس بین‌الملل، درحال بررسی مجدد
اخبار مالی-معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس واوراق بهادار از بررسی تاسیس بورس بین‌الملل در سازمان بورس و شورای عالی مناطق آزاد خبر داد.

علیرضا ناصرپور در افتتاحیه هشتمین‌ نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک، بیمه و سیزدهمین‌ نمایشگاه معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری از بررسی تاسیس بورس بین‌الملل خبر داد و گفت: ایجاد بورس بین‌الملل در سال‌های قبل توسط شورای عالی مناطق آزاد ارائه شده بود که با روی کار آمدن هیات مدیره جدید سازمان، این پیشنهاد دوباره مطرح شد.

وی ادامه داد: بررسی‌ها درحال انجام است و با توجه به پیچیدگی‌های موضوع، همه ابعاد آن باید بررسی شود. ملاحظات از سوی سازمان بورس و شورای عالی مناطق آزاد درحال انجام است و برای جذب سرمایه‌گذار خارجی این حمایت از سوی سازمان بورس انجام خواهد شد.

 

توسعه ابزارها و نهادهای مالی

 

معاون نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به تصویب قانون بازار اوراق بهادار در مجلس شورای اسلامی در ۱۶ سال پیش اظهار کرد: این قانون‌ نقطه عطفی در مسیر توسعه بازار سرمایه بود. هرچند بازار سرمایه طی ۱۶ سال قبل مسیر پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است اما به جایی رسیده که تنوع نهادهای مالی آن قابل قبول است.

ناصرپور ادامه داد: تنوع هم در حوزه ابزارهای مالی و هم در حوزه ابزارها قابل قبول است. البته برخی ابزارها از عمق کافی برخوردارند و برخی دیگر به توجه بیشتری نیاز دارند.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بورس طی یک دهه گذشته مورد توجه قرار گرفته است، اظهار کرد: درحال حاضر ۳۰۰ صندوق سرمایه‌گذاری و ۵۴ شرکت سبدگردان در بازار سرمایه فعال هستند. البته هنوز با حالت ایده ال فاصله داریم اما تلاش‌ها قابل تحسین است.

به گفته ناصر پور، سیاست سازمان بورس، توسعه کمی و کیفی نهادها و ابزارهای مالی است.

 

ورود استارت آپ‌ها به بورس

 

وی در ادامه با اشاره به پذیرش تپسی در فرابورس گفت: روند ورود شرکت‌های استارت اپی به بازار سرمایه ادامه دارد.

 

پیگیری سازمان بورس برای حذف قیمت‌گذاری دستوری

 

معاون نظارت بر نهادهای مالی با اشاره به رویکرد سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه با اشاره به لایحه بودجه سال اینده گفت: سازمان بورس برای حفظ حداکثری منافع سهام‌داران پیگیر است. همچنین خواهان حذف قیمت‌گذاری دستوری است که یک چالش قدیمی به شمار می‌رود. البته شاهد بودیم با ورود کالاها به بورس کالا، بسیاری از چالش‌ها برطرف شد و امیدواریم این روند ادامه یابد و چالش های قیمت گذاری دستوری مرتفع شود.

ناصرپور بر توجه به سرمایه‌گذار خارجی تاکید کرد و افزود: رایزنی‌ها با مناطق ازاد برای ارائه تسهیلات برای جذب سرمایه‌گذار خارجی در جریان است.

 

رفع بروکراسی‌های پیچیده برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد

 

همچنین در این مراسم، محمدرضا نوایی لواسانی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، با اشاره به ماهیت این منطقه اظهار کرد: مفهوم منطقه آزاد این است که هدف ایجاد آن ارائه مجوز کسب و کار به افرادی است که مهارت، صلاحیت و مشروعیت لازم را داشته باشد.

وی ادامه داد: اما طی سالیان گذشته این روند وارونه شده و بعضا ارائه مجوز در سرزمین اصلی نسبت به منطقه آزاد آسان‌تر شده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش ادامه داد: یکی از دلایل این موضوع ایجاد بروکراسی پیچیده برای افراد است و این باعث شده بسیاری از متقاضیان پایان کار خود را نبینند.

لواسانی تاکید کرد: باید بروکراسی‌ها ساده و روان شوند، چراکه ایجاد ساز و کار راحت برای افراد ذی‌صلاح باعث رونق می‌شود.

به گفته وی، ایجاد شهر هوشمند، بورس بین‌الملل، ساماندهی ارز دیجیتال، جذب تکنولوژی‌های جدید، جذب توریسم و…. از موضوعاتی است که در منقطه آزاد پیگیری می‌شود.

 

امید به بازگشت ایران به چرخه اقتصاد بین‌المللی

 

در ادامه مراسم، حسین سلاح‌ورزی، نائب رئیس اول اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی با اشاره به ماجرای مدیرعامل دیوار اظهار کرد: پیرو درخواست فعالین اقتصادی و نوآوری، قوه قضائیه وارد ماجرا شد و به دلیل تبعاتی که در حوزه نواوری داشت، دستور توقف داد.

وی ادامه داد: همایش امسال از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چراکه امسال و سال گذشته کشور در شرایطی بود که نرخ استهلاک از سرمایه‌گذاری پیشی گرفته و باعث شده است در تله رشد پایین اقتصادی قرار بگیریم. یکی از اهداف اصلی این همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری است.

سلاح ورزی ادامه داد: از سوی دیگر ایران بار دیگر در دوره جدید مذاکرات وین قرار دارد و امیدواریم نتیجه این مذاکرات باغث رفع تحریم و بازگشت ایران به چرخه اقتصاد بین‌الملل شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.