تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۵
کد خبر : 661

تحلیلگر ارشد بین المللی مواد معدنی و فولاد؛

فولاد مبارکه در ساخت اولین های صنایع کشور پیشرو است

فولاد مبارکه در ساخت اولین های صنایع کشور پیشرو است
اخبار مالی- فولاد مبارکه در چند وقت اخیر موفق به پیشبرد تولید تختال برای پروژه انتقال نفت گوره به جاسک، فولاد اکسین و پروژه لوله سازی اهواز برای انتقال نفت و گاز ترش  شده است.

به گزارش اخبار مالی به نقل از ایراسین، کیوان جعفری طهرانی، تحلیلگر ارشد بین المللی مواد معدنی و فولاد،در ابتدا موفقیت های فولاد مبارکه اصفهان از جمله؛ تولید تختال برای پروژه انتقال نفت گوره به جاسک، محصول در فولاد اکسین و پروژه لوله سازی اهواز برای انتقال نفت و گاز ترش را الگویی برای دیگر شرکت های فولادی دانست.

پیشبرد زنجیره ارزش افزوده در محصولات پایین دست، ضامن ارزش افزوده بیشتر است

رقابت ها در بازار فولاد باعث شده است تا تولید محصولات با ارزش افزوده پایین دیگر مقرون به صرفه نباشد و محصولاتی با ارزش افزوده بالا مورد توجه فولادسازان قرار گیرد. در واقع هر اندازه در زنجیره ارزش فولاد به طرف محصولات پایین دستی و خاص حرکت کنیم، به طبع ارزش محصولات بالاتر رفته و ارزش افزوده بالاتری برای تولیدکنندگانی که این محصولات را در اختیار صنعت خودرو، صنعت لوازم خانگی، نفت و گاز و … قرار می‌دهند، به همراه خواهد داشت.

جعفری طهرانی اینگونه ادامه داد: اسلب API فولاد مبارکه که برای پروژه انتقال نفت و گاز تولید شده است، در ۲ صنعت پایین دستی یعنی نورد و لوله سازی نیز وارد شده و زمینه فعالیت بیشتر را برای کارخانه های فولاد اکسین و لوله سازی اهواز به وجود آورده است؛ بنابراین میتوان گفت، هم تولیدکننده فولاد از و هم فعالان در صنعت نورد و لوله سازی از تولید چنین محصولات خاصی در صنعت فولاد کشور بهره می برند.

تحریم ها باعث شد تا شرکت های بزرگ پشت ایران را خالی کنند

وی در خصوص شرایط تحریم در کشور و مشکلات در تامین برخی از محصولات فولادی اظهار کرد: تامین نیازهای اولیه صنایع نفت و گاز در شرایط تحریمی کشور با مشکل رو به رو است برای مثال، تا قبل از اعمال تحریمها، عمده واردات این نوع از لوله های انتقال نفت و گاز ترش از کشور چین و شرکت معتبر Hunan Valin Iron And Steel Group Co.,Ltd انجام می‌شد و تبادلات تجاری دیگری مانند خرید سنگ آهن از ایران نیز برقرار بود که با اعمال جدی تر تحریم ها، شرکتهای دولتی بزرگ چین نیز از ایران فاصله گرفتند و به طور طبیعی امکان تامین لوله مورد نیاز برای پروژه نفت گوره به جاسک با مشکل مواجه شد.

جعفری طهرانی در ادامه گفت: شرکت فولاد مبارکه پیشقدم تولید محصولات خاص مورد نیاز کشور است برای نمونه؛ در زمینه تولید ورق هایی با صخامت بسیار کم رنج ۲ میلیمتری که کشور برای واردات آن دچار مشکل بود اقدام کرده است؛ اکنون نیز در زمینه تولید اسلب های مورد نیاز در صنعت نفت و گاز شروع به فعالیت کرده است.

تحلیلگر ارشد بین المللی مواد معدنی و فولاد، در اخر اظهار داشت: فارغ از رفع نیاز کشور که همواره در زنجیره فولاد در اولویت قرار داشته، شرکت فولاد مبارکه می‌تواند برنامه ریزی برای صادرات این محصول به صورت خام ( اسلب API) داشته باشد و هم در چارچوب نورد و صنعت لوله به آن نگاه کند؛ چراکه در هر دو شکل ممکن، این پتانسیل برای صادرات وجود دارد.

وی افزود: تولیدکنندگان لوله و پروفیل کشور نیز در این زمینه فعالیت می‌کنند و اقدامات بسیار خوبی در جهت فروش محصولات تولیدی همچون لوله‌های خاص انجام میدهند که در جهت توسعه صادرات کشور است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.