تاریخ انتشار : شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۵
کد خبر : 974

به دنبال اغاز روابط جدید افغانستان با دیگر کشورها؛

پای چه کسی به خاک دست نخورده افغانستان باز می شود؟ چین، ایران یا ترکیه؟

پای چه کسی به خاک دست نخورده افغانستان باز می شود؟ چین، ایران یا ترکیه؟
اخبار مالی- «سهیل شاهین»، سخنگوی طالبان اعلام کرد این گروه ترکیه را «مهم ‌ترین شریک» خود می‌داند و قصد دارد در زمینه اقتصاد، آموزش، بهداشت، ساخت و ساز و استخراج منابع طبیعی با این کشور وارد همکاری شود. 

به گزارش اخبار مالی به نقل از صنعت کار، طالبان برای درآمد زایی و تشکیل دولت باید دنبال راهی غیر از استفاده از منابع مالی افغانستان باشد زیرا با تصمیم صندوق جهانی پول، به دلیل مشخص نبودن اوضاع سیاسی این کشور، دسترسی افغانستان به منابع مالی این صندوق مسدود شده است. همینطور به تصمیم وزارت خزانه داری امریکا حدود ۴۴۰میلیون دلار ذخیره ارزی جدید افغانستان نیز بلوکه شد.

در نهایت طبق گزارشی که  کارشناسان نظامی و زمین‌شناسی آمریکا در سال ۲۰۱۰ منتشر کردند، خاک افغانستان سرشار از منابع طبیعی است که ارزش آنها یک هزار میلیارد دلار( معادل ۸۵۰ میلیارد یورو) تخمین زده شده است و آهن، مس، کبالت، لیتیوم و عناصری دیگر که در خاک دست نخورده افغانستان وجود دارند، می تواند منبع درآمدزایی طالبان باشد.

وجود این ذخایر می تواند طالبان را با کشورهای منطقه وارد همکاری کند.

وجود ذخایر لیتیوم و مس و تقاضای جهانی، می تواند چین را ترغیب به همکاری با طالبان کند و اژدهای زرد را بتوان به عنوان اصلی ترین رقیب ایران یا ترکیه در بخش معدن افغانستان دانست.

اما شانس کدام یک از سه کشور یاد شده برای حضور در بخش معدن افغانستان بیشتر خواهد بود؟ آیا ترکیه با توجه به شرایط امنیتی افغانستان با طالبان وارد همکاری در بخش معدن و دیگر بخش های اقتصادی خواهد شد؟

وحید صائب فر فعال بخش معدن با اشاره به صحبت های سخنگوی طالبان، اظهار کرد: باید به این نکته توجه داشت که اکتشاف اصلی ترین حوزه در بخش معدن است، به نظر می رسد امریکایی ها در ۲۰ سال گذشته کلیات این ذخایر را شناسایی کرده اند، اما مشکل اصلی نبود زیرساخت های لازم برای بهره برداری از ذخایر معدنی در افغانستان است.

وی تصریح کرد: در بحث بهره برداری و حمل این ذخایر موضوعِ راه بسیار حائز اهمیت است؛ از سویی دیگر با توجه به حمل زمینی باید مواد معدنی پرعیارسازی شود که خود نیازمند برق و تکنولوژی است و بسیاری از مناطق افغانستان در حوزه برق و راه با مشکل مواجه است.

کارشناسان ترکیه در معدن دانش فنی بالایی ندارند/ شانس ایران بیشتر است

این کارشناس معدنی ادامه داد: فراموش نکنیم کارشناسان ترکیه در بخش معدن چندان دانش فنی بالایی ندارند و برای این همکاری باید از کارشناسان دیگر کشورهای استفاده کنند. در این زمینه می توان شانس ایران را بیش از ترکیه دانست اما متاسفانه ما از نظر ماشین آلات معدنی بسیار ضعیف هستیم و تحریم و افزایش نرخ دلار این عقب ماندگی را تشدید کرده است.

به گفته صائب فر، ایران برای ورود به بخش معدن افغانستان نیازمند واردات ماشین آلات معدنی خواهد بود.

امنیت اصلی ترین فاکتور سرمایه گذری است

در حالی طالبان به دنبال همکاری با ترکیه در بخش های مختلف اقتصاد است که امنیت در افغانستان در هاله ای از ابهام قرار دارد و همین موضوع به راحتی سرمایه گذاران را فراری خواهد داد.

صائب فر در این باره بیان کرد: امنیت اصلی ترین فاکتور برای حضور سرمایه گذار به ویژه در بخش معدن است که سرمایه گذاری در آن زمانی طولانی را می طلبد. به همین دلیل بعید است به این سرعت سرمایه گذاران برای حضور در افغانستان وارد همکاری شوند.

عدم امنیت می تواند بهره برداری از ذخایر معدنی افغانستان توسط ایران و ترکیه را به تعویق اندازد اما در این میان فرصت می تواند در اختیار چین قرار بگیرد.

کارشناسان مجرب معدن و تکنولوژی روز دنیا، چین را به رقیب ایران تبدیل کرده

این فعال بخش معدن اضافه کرد: چین رقیب جدی ایران در بخش معدن افغانستان باشد زیرا علاوه بر در اختیار داشتن کارشناسان معدن و تکنولوژی روز دنیا، امنیت را برای فعالان بخش معدن خود در این کشور فراهم می کند در حالی که کمتر کارشناسی از ایران حاضر است برای فعالیت در معادن راهی افغانستان شود.

به گفته صائب فر، با توجه به اشتهای فراوان چین در بخش معدن به ویژه در ذخایر لیتیوم و مس بعید است فرصتی برای ایران باقی بماند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.