تاریخ انتشار : شنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۱
کد خبر : 2703

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد:

پرداخت سود سهام عدالت تا پایان امروز

پرداخت سود سهام عدالت تا پایان امروز
اخبار مالی- تا پایان امروز و با همکاری شبکه بانکی سود سهام عدالت برای ۴۳ میلیون و ۶۶۵ هزار و ۳۲۱ نفر سهام‌دار واریز خواهد شد.

به گزارش اخبار مالی، مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار امروز شنبه ۲۱ اسفند ماه ۱۴۰۰ در نشست خبری خود با حضور اصحاب رسانه که در محل سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد به تشریح مهمترین اقدامات انجام شده این سازمان در سال جاری و برنامه‌های در دست اقدام برای سال آینده پرداخت و در پایان به پرسش‌های خبرنگاران حوزه بازار سرمایه پاسخ داد.

عشقی در این جلسه اقدامات انجام شده توسط سازمان بورس واوراق بهادار را در حوزه‌های مختلفی همچون شرکت‌های سرمایه‌گذاری و کارگزاری و صندوق ها، نهادهای مالی خدمات دهنده، توسعه نهادی و نظارتی، بهبود ریزساختارها و کارکرد تأمین مالی بازار سرمایه، توسعه زیرساخت‌ها و فناوری اطلاعات و پژوهش، آموزش و ترویج سواد مالی توضیح داد.

او تجهیز منابع را نخستین موضوع در رسالت بازارسرمایه برشمرد و گفت: با وجود نوساناتی که در سال جاری داشتیم از ابتدای سال تاکنون نزدیک به ۶۰۰ هزار میلیارد تومان تجهیز منابع به روش های مختلف سرمایه‌ای و بدهی داشتیم. در این میان کل اوراق بدهی که منتشر شده حدود ۲۲۴ هزار میلیارد تومان بوده است.

عشقی با بیان اینکه یکی از پرسش های جدی اثر اوراق بر بازار و میزان نقدینگی جذب شده توسط آن است، گفت: تا کنون حدود ۱۰۰ هزار میلیارد اوراق در بازار و در سال جاری تسویه شده است، به این معنی که دولت این پول را به سیستم مالی کشور (بانک ها و صندوق های سرمایه گذاری) واریز کرده که فروش اوراق نقدی نزدیک به ۸۳ هزار میلیارد تومان بوده و حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان مازاد بر مبالغ منتشر شده، به سیستم مالی بازپرداخت داشته است.

اقدامات انجام شده در حوزه شرکت های سرمایه گذاری و کارگزاری و صندوق‌ها

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، یکی از اقدامات جدی سازمان بورس در سال جاری را موضوع انحصار زدایی از فعالیت ها و ارائه خدمات در بازار سرمایه عنوان کرد و گفت: نزدیک به ۱۲ سال، کارگزاری جدیدی تاسیس نشده بود که از آبان ۸ مجوز موافقت اصولی کارگزاری صادر شده که با احتساب یک مجوز در همین زمینه و در گذشته، در مجموع در سال جاری ۹ مجوز موافقت اصولی کارگزاری صادر شده است. از میان مجوز موافقت اصولی ها یک مجوز به تاسیس کارگزاری نیز منجر شده است.

رییس سازمان بورس افزود: ۲۹ مجوز تأسیس یا تبدیل نهاد مالی به عنوان شرکت سرمایه گذاری یا هلدینگ در حوزه صندوق ها، ۱۵ موافقت اصولی صندوق سرمایه گذاری، ۲۹ مجوز تأسیس صندوق سرمایه گذاری و ۲۵ مجوز فعالیت صندوق سرمایه گذاری در این مدت ارائه شده است.

اقدامات در حوزه نهادهای مالی خدمات دهنده

عشقی ادامه داد: در حوزه نهادهای مالی خدمات دهنده نیز ۸ موافقت اصولی تأسیس شرکت سبدگردان، ۳ موافقت اصولی تأسیس شرکت مشاور سرمایه گذاری، ۶ مجوز تأسیس شرکت سبدگردان، یک مجوز موافقت اصولی تأسیس شرکت تأمین سرمایه، ۴ مجوز فعالیت شرکت سبدگردان و دو مجوز فعالیت پردازش اطلاعات مالی نیز طی سال جاری اعطا شده است. رویکرد سازمان این است که با ارائه این مجوزها بتوانیم خدمات بهتر و موثرتری را برای جامعه سهامداران ارائه دهیم.

اقدامات در حوزه توسعه نهادی و نظارتی

او افزود: در حوزه صندوق‌ها، در تلاشیم صندوق‌های مختلفی را راه اندازی کنیم تا افراد با برنامه‌های سرمایه‌گذاری مختلف بتوانند از این ابزارها بهره ببرند. بر همین اساس، در حوزه املاک و مستغلات اولین موافقت اصولی صندوق املاک و مستغلات طی سال جاری صادر شد، همچنین اولین مجوز پذیره‌نویسی و فعالیت صندوق سهامی اهرمی و اولین مجوز پذیره نویسی و فعالیت صندوق در صندوق در حوزه صندوق های سرمایه گذاری در این مدت صادر شد. همه این ابزارها می توانند به مدیریت ریسک سرمایه گذاران و پوشش گسترده بیشتری از سرمایه گذاران کمک کند.

عشقی با اشاره به این که برخی اقدامات در حوزه های نظارتی از دوره های قبل باقی مانده بود که در این مدت در حال تکمیل است، گفت: ابلاغ آراء بازارگردان ها و سایر آراء معطل یکی از این موارد بوده، این آرا صادر شده اما به دلایلی هنوز ابلاغ نشده بود که در این مدت به تدریج در حال ابلاغ است. تصویب و ابلاغ الزامات مربوط به تأیید صلاحیت مدیران ناشران یکی دیگر از این موارد است؛ براین اساس، سلب صلاحیت از ناشرینی که دارای حداقل های قانونی نیستند در دست اقدام است و از سال جدید اجرا خواهد شد.

رییس سازمان بورس اذعان کرد: تهیه ضوابط ارجاع پرونده های کیفری به میانجیگری، تدوین لایحه مدیریت تضاد منافع در بازار سرمایه، اصلاح دستورالعمل حاکمیت شرکتی و پیشنهاد اصلاح قانون بازار از دیگر اقدامات سازمان بورس در سال رو به پایان است که در حوزه نظارتی انجام شده، هرچند این موارد هنوز نهایی نشده است اما سازمان با همکاری مجلس در تلاش است تا این قوانین تصویب شود.

او با اشاره به اینکه یکی از خلاهای قانونی، در خصوص پرداخت سود از طرف سجام به طور الکترونیکی بوده، تصریح کرد: با پیگیری های انجام شده و کمک مجلس شورای اسلامی این موضوع در لایحه بودجه ۱۴۰۱ وارد شده و امیدوارم پس از این سودها در بستر الکترونیکی و متمرکز از این طریق پرداخت شود و سهامداران به دنبال دریافت سود خود از شرکت های متعدد سرگردان نباشند. البته طی دو سال گذشته اقدامات خوبی هم در این زمینه انجام شده است.

پرداخت سود سهام عدالت تا پایان امروز

عشقی بیان کرد: طی سال ۹۹ تقریباً ۱۳۲ نماد، سودِ حدود ۲۵ میلیون نفر را پرداخت کردند، سال ۱۴۰۰ تاکنون حدود ۲۸۶ شرکت سود خود را از طریق سجام پرداخت کرده اند که تا آخر هفته انجام می شود.

او در خصوص واریز سود سهام عدالت تصریح کرد: ۴۳ میلیون و ۶۶۵ هزار و ۳۲۱ نفر سهام‌دار عدالت داریم که یا در سجام ثبت‌نام کرده‌اند یا شماره شبای بانکی خود را از طریق سامانه سهام عدالت در اختیار ما گذاشته‌اند. عملیات واریز سود سهام عدالت این افراد از شب گذشته شروع شده و برای دارندگان پورتفوهای مختلف سود در حال واریز است.

عشقی تاکید کرد: تا پایان امروز و با همکاری شبکه بانکی این سود برای همه افراد دارای سهام عدالت واریز خواهد شد. برای پرتفوی ۴۹۲ هزار تومانی ۵،۳۲۰،۳۹۹ ریال، برای پرتفوی ۵۳۲ هزار تومانی ۵،۷۵۲،۹۴۴ ریال و برای پرتفوی یک میلیون تومانی ۱۰،۸۱۳،۸۷۱ ریال سود واریز خواهد شد. این ارقام برای سهام‌دارانی است که پرتفوی سهام عدالت خود را تغییری نداده‌اند و برای سایر افراد این ارقام کمتر خواهد بود.

اقدامات در حوزه بهبود ریزساختارها و کارکرد تأمین مالی بازار سرمایه

رییس سازمان بورس در ادامه تصریح کرد: بنابر مصوبات انجام شده، از ۱۵ فروردین ماه سال ۱۴۰۱ عمق مظنه برای همه سهامداران نمایش داده می شود. همچنین از اوایل سال آینده به صورت تدریجی دامنه نوسان افزایش خواهد یافت و در مقاطع سه ماهه این موضوع با توجه بازخورد بازار، بازبینی می‌شود.

او افزود: جذب سرمایه ۱۰۰ میلیارد تومانی استارتاپ ها از بازار سرمایه، پذیرش نخستین معدن طلای بازار سرمایه در فرابورس، راه اندازی تابلوی معاملات قراردادهای آتی نفتا و متانول در بورس انرژی و راه اندازی اداره میز صنعت و رتبه‌بندی ناشران در سازمان بورس به منظور حل مسائل، مشکلات و چالش های صنایع مختلف، را از دیگر اقدامات انجام شده در حوزه بهبود ریزساختارها و کارکردهای تامین مالی در بازارسرمایه که در سال جاری انجام شده، عنوان کرد.

اقدامات در حوزه توسعه زیرساخت‌ها و فناوری اطلاعات

مجید عشقی گفت: با توجه به گسترش بازارسرمایه یکی از حوزه های اصلی بازارسرمایه و ارکان مرتبط با حوزه زیرساخت و IT است. در این زمینه رونمایی از سامانه هوشمند پایش و نظارت بازار سرمایه را خواهیم داشت. عملیاتی کردن برگزاری مجامع الکترونیک نیز یکی دیگر از این موارد است که در سال جاری محقق شد.با توجه به صدور مجوزهای جدید مالی لازم بود تا سامانه هایی برای نظارت موثرتر برای نهادهای مالی داشته باشیم، در حوزه کارگزاری ها این موضوع وجود داشت اما در حوزه های دیگری چون سبدگردانی، صندوق ها و سایر نهادهای مالی با فقدان در این حوزه مواجه بودیم. برهمین اساس در حال حاضر سامانه هوشمند نظارت بر شرکت های سبدگردان برای اولین بار طراحی شده و آماده بهره برداری است.

عشقی افزود: بنابراین، بهره برداری از ابزار پایش هوشمند سامانه های حیاتی ارکان و سامانه های دارای مجوز نهادهای مالی تحت نظارت در دست اجرا است. سامانه بومی معاملات نیز در همین راستا از سال گذشته در حال بررسی و طراحی بوده و اکنون در فاز آزمایش است.

او بیان کرد: ارتقاء سامانه دیده بان سلامت، ایجاد زیرساخت لازم به‌منظور جمع آوری اطلاعات مربوط به دارندگان اطلاعات نهانی، تکمیل و توسعه سامانه پذیرش اوراق بهادار شرکت بورس تهران، راه اندازی سامانه جامع سوابق تخلفاتی و کیفری مدیران، راه اندازی دیتاسنتر بازار سرمایه در بورس تهران و ارتقاء جایگاه سندباکس بازار سرمایه و توجه ویژه به RegTechها و SupTechها علاوه بر FinTechها از دیگر مواردی است که در این زمینه در حال بررسی و اجرا است.

اقدامات در حوزه اقدامات اجرایی فراسازمانی

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار پیگیری مربوط به اصلاحات مؤثر بر بازار سرمایه در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور را از موارد مهمی دانست که این سازمان تاکنون پیگیری کرده و گفت: تعیین سقف برای نرخ گاز صنایع یکی از موثرترین موارد در این زمینه بود که خوشبختانه انجام شد. در صورت انجام نشدن این مورد ممکن بود تلاطماتی در بازار ایجاد شود.

عشقی ادامه داد: کاهش نرخ مالیات بر درآمد شرکتهای تولیدی از ۲۵ درصد به ۲۰ درصد، معافیت مالیاتی افزایش سرمایه شرکت های پذیرفته شده در بورس از محل سود انباشته، تثبیت فرمول نحوه محاسبه حقوق دولتی معادن نیز از مواردی بودند که بر شرکت ها اثر جدی دارند و امیدوارم این به افزایش سوددهی شرکت ها منجر شوند.

او تقویت صندوق تثبیت را یکی دیگر از مواردی عنوان کرد که مورد توجه و پیگیری سازمان بورس بوده است و افزود: توثیق سه ساله سهام متعلق به دولت در سمات وجوه به‌عنوان پشتوانه ای برای انتشار اوراق مالی اسلامی دولت توسط صندوق تثبیت بازار سرمایه، تخصیص ۱۰ درصد از وجوه حاصل از عرضه اولیه سهام دولتی برای انجام عملیات بازار گردانی و برای اولین بار تعیین ردیف جداگانه برای حمایت از صندوق تثبیت و موافقت با واریز مالیات دریافتی دولت از بازار سرمایه به صندوق تثبیت بازار سرمایه برخی دیگر از اقدامات فراسازمانی سازمان بورس واوراق بهادار طی سال ۱۴۰۰ بوده است.

اقدامات در حوزه پژوهش، آموزش و ترویج سواد مالی

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر اهمیت پژوهش، آموزش و ترویج سواد مالی بیان کرد: اجرایی شدن طرح ساماندهی آموزش در فضای مجازی یکی از اقدامات انجام شده در همین راستا بود. تاکنون ۴۷۶ متقاضی در سامانه ثبت نام اولیه کرده و ۲۰۰ مدرس بررسی و مورد تایید قرار گرفته اند. این اقدام سبب می شود تا بدون دغدغه و با نظارت بهتر بتوانیم شاهد تقویت آموزش در بازارسرمایه باشیم.

عشقی در خصوص توسعه آموزش و سواد مالی بیان کرد: توسعه سامانه آزمون گواهینامه های حرفه ای بازار سرمایه، توسعه مرکز آزمون در شهرهای تهران، اصفهان، مشهد و تبریز، طراحی و راه اندازی پلتفرم آموزشی (تبسم)، تجمیع و ساماندهی مرکز تماس مشتریان و ایجاد اتاق امن برای استفاده پژوهشگران از داده های بازار سرمایه از دیگر اقدامات سازمان بورس در این راستا در سال ۱۴۰۰ بوده است.

او در ادامه با اشاره به برنامه های در دست اقدام و اهداف کلان استراتژیک سازمان بورس برای سال آینده گفت: برنامه های مفصلی در سه حوزه محوری حمایت از حقوق سرمایه گذاران با تاکید بر منافع بلندمدت، افزایش نقش بازار سرمایه در تامین مالی و افزایش اثربخشی، کارآیی و هوشمندسازی نظام نظارتی تدوین شد، که بخشی از آن در سال جاری دنبال شد که ادامه آن در سال آینده در حوزه های مختلف بازار سرمایه به تقویت و ثبات بازار منجر خواهد شد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.