تاریخ انتشار : شنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۷
کد خبر : 4421

با حضور رئیس کل بانک مرکزی و وزرای صمت واقتصاد؛

چک الکترونیکی رونمایی شد

چک الکترونیکی رونمایی شد
اخبار مالی: چک الکترونیک دیروز با حضور وزرای اقتصاد، صنعت ومعدن و تجارت و رئیس کل بانک مرکزی رونمایی شد.

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه بسته جدید کنترل بازار ارز به‌زودی اعلام می‌شود، گفت: آزادسازی ارزهای مسدود شده در کره جنوبی در حال انجام است.

وی درباره کنترل بازار ارز اظهار کرد: همانطور که برای کنترل بازار سکه اقداماتی انجام شد برای کنترل بازار ارز نیز طی روزهای آینده بسته و ابزار جدیدی اعلام می‌شود.

وی درباره ارزهای بلوکه شده نیز گفت: آزادسازی ارزهای مسدود شده در کره جنوبی در حال انجام است به محض وصول منابع جزییات اعلام می‌شود.چک الکترونیکی نوع جدیدی از چک است که سرعت، دقت و امنیت بیشتری در عملکرد و نقدشوندگی نسبت به چک‌های کاغذی دارد و تمام قوانین چک کاغذی برای آن قابل اجراست و با یک امضای الکترونیکی اعتبار پیدا می‌کند.

به همین منظور، سامانه چکاد با هدف ایجاد بستری برای ارائه چک امن دیجیتال و رفع مخاطرات احتمالی چک‌های کاغذی راه‌اندازی شده است که امکان مدیریت و نظارت آنلاین مبادله چک را برای شبکه بانکی و بانک مرکزی فراهم می‌کند.

از مزایای چک الکترونیک می‌توان به سرعت زیاد در ثبت و پردازش چک‌های الکترونیکی، عدم نیاز به ارسال نسخه فیزیکی چک، حذف نگرانی افراد در خصوص ثبت چک در سامانه و امنیت بالا و عدم امکان سرقت یا تحریف چک اشاره کرد.

 

چک الکترونیکی به تدریج در همه بانک‌ها اجرا خواهد شد‌

 

به گفته وی‌ در مرحله اول، چک الکترونیکی در سه بانک نظیرصادرات، تجارت و پارسیان اجرا می‌شود اما به مرور چک الکترونیکی در همه بانک‌ها اجرا خواهد شد.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه چک به عنوان ابزار مهمی در پرداخت‌ها استفاده می‌شود،‌ گفت: صاحبان صنایع،‌ تجار،‌ اشخاص حقیقی و حقوقی از ابزار چک برای پرداخت‌های خود استفاده می‌کنند و هرچه اعتبار چک را افزایش دهیم مردم اعتماد بیشتری می‌کنند و این کار به تسهیل در کسب و کارها کمک قابل توجهی می‌کند.

وی اضافه کرد: چک الکترونیکی از سه بانک شروع شده و به ترتیب در بین بانک‌های دیگر هم اجرا می‌شود و باید ضریب فراگیری در بین مردم گسترش پیدا کند.

صالح آبادی‌‌ اهداف رونمایی از چک الکترونیکی را اعتباربخشی به چک عنوان کرد و گفت: روزبه‌روز باید اعتبار چک افزایش یابد. در یک روز کسی که چک دریافت می‌کرد باید به دنبال صادرکننده چک می‌رفت تا وجوه خود را دریافت کند، اما امروز برعکس شده، کسی که چک صادر می‌کند باید از دارنده و ذی‌نفع چک التماس کند که چک او را برگشت نزند.

بنابراین گزارش ‌در صورت برگشت زدن چک همه حساب‌های فرد مسدود می‌شود و برای رفع مسدودی آن باید حداقل دو برابر مبلغ چک در بانک در حساب خود داشته باشد.

 

اوراق گام در ۱۷ بانک عملیاتی شد

 

صالح آبادی در این جلسه با اعلام خبر عملیاتی شدن اوراق گام در ۱۷ بانک عامل خواهان تلاش افزون تر برای گسترش استفاده از ابزار اوراق گام شد و گفت: براساس مصوبات ستاد اقتصادی دولت، مقرر شده تا حداقل ۲۰درصد از کل سرمایه در گردش بخش تولید در سال جاری از طریق تامین مالی زنجیره‌‌ای انجام شود ضمن آنکه بخش دیگر آن نیز از طریق استعلام از صورتحساب الکترونیکی و اتصال به سامانه جامع تجارت باید انجام گیرد.

صالح آبادی با اشاره به نیاز صنعت دارو به  سرمایه در گردش گفت: با توجه به اینکه نرخ ارز صنایع دارویی تغییر یافته است نیاز آنها به سرمایه در گردش در حال حاضر بیشتر شده است لذا مصوباتی در شورای پول و اعتبار داشتیم که  بانک ها سرفصل های بیشتری به سرمایه در گردش صنایع دارویی اختصاص دهند.

وی تاکید کرد: بانک ها بر اساس مصوبات جدید که سهیمه  هر بانک  به صورت جداگانه نیز تعیین و ابلاغ شده است نسبت به گذشته سرمایه در گردش بیشتری به صنعت  دارو از طریق اوراق گام و یا منابع ریالی اختصاص دهند که مشکلات دارویی کشور حل شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.