تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۷
185 بازدید
کد خبر : 2644

تهیه و تنظیم: جاوید ر ف شیرازی

۴۸۳ همت، هزینه زیستی ۸۶ ایستگاه فشار گاز در یکسال /چرا بازار کربن ملی(۲)

۴۸۳ همت، هزینه زیستی ۸۶ ایستگاه فشار گاز در یکسال /چرا بازار کربن ملی(۲)
اخبارمالی - دریافت هزینه اجتماعی از فعالیت ایستگاه های فشار گاز، باعث افزایش بهره وری، صیانت بهتر از منابع ملی و ایجاد فرصت حمایت از بازار کربن ملی می شود.

به گزارش اخبار مالی به نقل از تولید سبز- درجریان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱، مجلس سقف درآمدی بودجه را از محل فروش داخلی و صادرات اتان، گاز مایع و گوگرد ۲۶ همت بالابرد که با عکس العمل رضا نوشادی، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز مواجه شد. وی در پیامی در صفحه مجازی خود در شبکه های اجتماعی نوشت: جهت تقریب به ذهن نمایندگان شریف مجلس، باید عرض شود که سرپا نگه داشتن ۸۶ ایستگاه تقویت فشار گاز در شبکه انتقال، به منزله‌ی پرواز همزمان ۳۰۰ فروند هواپیماست آن هم نه هواپیمایی که چند ساعت کار کند و به آشیان برگردد بلکه هواپیمایی که هفت روز هفته، ۲۴ ساعت باید در حال پرواز باشد.

نکته ای که در میان مذاکرات و چانه زدن های مجلس و صنعت گاز کشور کمتر مورد توجه قرار گرفت اعمال شاخص های حاکمیت خوب یا به صورت خلاصه ESG بود. در چارچوب حاکمیت خوب، توجه به منافع حداکثری، کاهش مصرف منابع تجدید ناپذیر و اعمال حد اکثر شفافیت مورد تاکید قرار می گیرد. از این منتظر لازم است که نظام مالکانه دولتی علاوه بر هزینه های بازاری، هزینه های اجتماعی فعالیت شبکه تقویت فشار گاز کشور را نیز مورد توجه قرار داده و از این منابع حد اکثر بهره برداری را به عمل آورد. اگر در نظر بگیریم که تنها از محل فروش اعتبار کربن جهت فعالیت ایستگاه های افزایش فشار گاز به دلیل تولید گازهای گلخانه ای، می توان ۴۸۳۷۲۱۱۲۴۳۲۰۰۰۰ تومان منابع را تجهیز کرد، رقمی که نزدیک به دوبرابر مبلغ مورد نظر مجلس است. آنگاه به اهمیت ایجاد و حمایت از بازار کربن ملی پی خواهیم برد.

اما عدد و رقم بالا چگونه به دست آمده است؟

– در حال حاضر ۸۶ ایستگاه تقویت فشار گاز برای کمک به افزایش تولید نفت و انتقال گاز در کشور فعال هستند.

– مصرف گاز این ایستگاه ها به اندازه پرواز ۳۰۰ هواپیمای مسافربری در ۲۴ ساعت در ۳۶۵ روز است.

– یک بوئینگ ۷۳۷ برای حمل هر کیلومتر مسافر ۱۱۵.۴ کیلو دی اکسید کربن تولید می کند. به عبارتی دیگر در هر ساعت پیمایش (کیلومتر ۷۸۰) ۹۰ کیلو گرم گاز دی اکسید کربن به ازای هر نفر مسافر تولید می شود.

– اگر در نظر بگیریم که ظرفیت هر فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷  برای حمل مسافر ۱۳۰ نفر است آنگاه میزان دی اکسید کربن تولید شده برای این تعداد هواپیما را می توانیم به دست آوریم، که بر این اساس در یک سال بیش از ۳۰ میلیون تن دی اکسید کربن از فعالیت این ایستگاه ها منتشر می شود:

۱۳۰*۹۰*۲۴*۳۶۵*۳۰۰=۳۰۷۴۷۶۰۰۰۰۰ کیلو یا ۳۰۷۴۷۶۰۰

– بر اساس شاخص هزینه تولید کربن اتحادیه اروپا  به عنوان یک شاخص غیر الزام آور، که به سرعت در حال افزایش است،هر تن دی اکسید کربن ۶۰ یورو هزینه زیست محیطی دارد. بدین ترتیب هزینه زیست محیطی ۸۶ ایستگاه تقویت فشار گاز کشور ۱۸۴۴۸۵۶۰۰۰ یورو یا ۲۱۰۳۱۳۵۸۴۰ دلار می شود که با احتساب نرخ دلار پیشنهادی ۲۳۰۰۰ تومان در بودجه ۱۴۰۱ با تبدیل این عدد به تومان به رقم  ۴۸۳۷۲۱۱۲۴۳۲۰۰۰۰ تومان در سال می رسیم.

حال به طرح مجلس برای دریافت مبلغ اضافی از محل تولید و فروش شرکت ملی گاز برگردیم. طرح افزایش دریافتی از شرکت ملی گاز نزدیک به نیمی از هزینه اجتماعی فعالیت ایستگاه های پمپاژ گاز در کشور است. با این تفاوت که مبلغ اضافی مورد درخواست مجلس که به شیوه سنتی کارسازی می شود، در بهترین حالت صرف امور مصرفی دولت از جمله پرداخت دستمزد می شود. در حالی که با ایجاد بازار کربن ملی، (نظام معاملاتی انتشار گازهای گلخانه‌ای) مبالغ دریافتی می تواند ضمن بهبود تراز کربن کشور، باعث افزایش عمق بازار سرمایه شده و همزمان ارتقای بهره وری ( کاهش فاصله ظرفیت و تولید ) در صنعت گاز را به صورت موثر بهبود بخشد این مهم باعث صیانت حد اکثری از منابع ملی را رقم خواهد زد. اعتبارات مبتنی بر کربن همچنین می تواند، بخشی از هزینه های عظیم زیست محیطی تحمیل شده به اجتماع از جمله افزایش دما، کاهش بارندگی به صورت برف، افزایش بیماریهای تنفسی، عروقی و پوستی را نیز کاهش دهد. فرصتی که هم اکنون در قالب انتشار گسترده گازهای گلخانه ایGHG  ، گرما و دیگر آلاینده ها در حال سوختن است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.