تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۲
کد خبر : 2468

تفاوت قیمت کربن و مالیات کربن

تفاوت قیمت کربن و مالیات کربن
اخبار مالی- قیمت گذاری کربن یک رویکرد مبتنی بر بازار برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای از جمله کربن است و مالیات کربن نیزهزینه ای است که شرکت های مصرف کننده حامل های انرژی مبتنی بر کربن در نتیجه وضع مقررات ناشی از تعیین سقف و کف مصرف پرداخت می کنند.

اخبار مالی– موسسه های اقتصادی با پدیده جدیدی در تعامل قرار گرفته اند و آن تلاش دولت ها و سازمان های بین المللی در جهت تحقق توسعه پایدار و منطبق با محیط زیست و شرایط اقلیمی در همه  فعالیت های اقتصادی است. دراین میان قیمت کربن و مالیات کربن به دلیل اولویت بالای آن در مدیریت تغییرات اقلیمی از اهمیت بالایی برخوردار هستند. اما این دو به چه مفهومی هستند و چه تفاوت هایی باهم دارند. متن زیر توضیح در باره این تفاوت است.

قیمت کربن چیست؟

قیمت گذاری کربن یک رویکرد مبتنی بر بازار برای کاهش انتشار کربن (همچنین به عنوان CO2، گازهای گلخانه ای و انتشار گازهای گلخانه ای) است که از مکانیسم های بازار برای انتقال هزینه انتشار به منتشر کننده ها استفاده می کند و هدف آن جلوگیری و یا کاهش استفاده از دی اکسید کربن یا انتشار سوخت های فسیلی به منظور رفع علل تغییرات آب و هوایی، حفاظت از محیط زیست و رعایت موافقت نامه ها و تعهدات بین المللی و ملی آب و هوایی از جمله پیمان پاریس است.

“آلاینده پرداخت می کند” جنبه مهمی از استراتژی قیمت گذاری کربن است. با قرار دادن مقدار پولی کربن، جوامع می توانند تولید کننده ها و منتشر کننده ها را مسئول هزینه های زیست محیطی و اجتماعی ناشی از انتشار گازهای گلخانه ای در اتمسفر و در نتیجه عامل های افزایش خطر آب و هوای خطرناک، گرم شدن دمای هوا، هوای آلوده و تهدیدهای سلامتی جامعه از اثرات منفی بر آن، بدانند.

تعیین قیمت کربن همچنین مشوق های مالی را برای آلاینده ها برای کاهش انتشار کربن ایجاد می کند. قیمت کربن لیستی طولانی از مزایای مهم را ارائه می دهد. این شیوه یکی از قوی ترین ابزارهای سیاست برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی است که فرصت را برای خنثی سازی فعالیت های اقتصادی جهانی با تأثیرگذاری بر رفتار مشاغل، سرمایه گذاران و مصرف کنندگان فراهم می کند. همچنین نوآوری تکنولوژیکی مستمر و جریانهای جدید و پاک درآمد را ارائه می دهد که برای شرکت ها مولدتر و پایدارتر است. به عبارت دیگر، بهترین طراحی قیمت کربن سه مزیت اصلی را ارائه می دهد: حفظ محیط زیست، ترویج بودجه در فناوری های پاک و افزایش درآمد.

 مالیات کربن چیست؟

مالیات کربن هزینه ای است که شرکت های مصرف کننده حامل های انرژی مبتنی بر کربن در نتیجه وضع مقررات دولتی ناشی از تعیین سقف و کف مصرف پرداخت می کنند. منظور از سوخت های فسیلی، نفت، زغال سنگ، گاز طبیعی و بنزین است. هنگامی که این سوختهای کربن پایه سوزانده می شوند، باعث انتشار گازهای گلخانه ای می شوند. این گازها مانند متان و دی اکسید کربن با افزایش دمای اتمسفر باعث گرم شدن کره زمین می شوند. سیل، موج گرما، خشکسالی و کولاک همراه با سایر حوادث شدید آب و هوایی، نتیجه گرمایش جهانی است.

هدف اصلی مالیات کربن، منعکس کردن هزینه واقعی ناشی از سوختن کربن است. مالیات کربن تضمین می کند که شرکت ها و مصرف کنندگان هزینه های خارجی را که بر جامعه گسترده تر تحمیل می کنند بپردازند.

 مالیات کربن چگونه با قیمت کربن ارتباط دارد؟

مالیات کربن نوعی قیمت گذاری کربن است – نوع اولیه دیگر قیمت گذاری کربن، سیستم های تجاری انتشار یا ETS است.

مالیات کربن با تعیین نرخ مالیات بر انتشار گازهای گلخانه ای یا مقدار کربن موجود در سوخت های فسیلی، قیمت دقیقی را بر روی کربن تعیین می کند، که البته دومی رایج تر است. مالیات کربن با ETS متفاوت است زیرا نتیجه کاهش انتشار گازهای گلخانه ای از مالیات کربن از قبل تعیین نشده است، اما قیمت کربن مشخص است.

شرایط ملی و اقتصادی تا حد زیادی انتخاب بین استفاده از مالیات کربن یا ETS را کنترل می کند. همچنین روشهای غیرمستقیم بیشتری برای قیمت گذاری کربن وجود دارد، از جمله مالیات بر سوخت، مقرراتی که هزینه اجتماعی کربن را در نظر می گیرد و حذف یارانه سوخت فسیلی. انتشار گازهای گلخانه ای نیز ممکن است از طریق پرداخت هزینه های کاهش انتشار کربن تعیین شود.

 در نهایت این که، بسیاری از اقتصاددانان در سراسر جهان قیمت کربن را موثرترین راه برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای عنوان می کنند. چرا که قیمت گذاری کربن انتشار گازهای گلخانه ای (GHG) را با کمترین هزینه ممکن کاهش می دهد، در صورتی که این هزینه شامل مقدار پولی اقدامات کارآمدی است که یک شرکت انجام می دهد و هزینه زیان ناشی از کمبود کالاها و خدمات متکی به سوخت های فسیلی که در قیمت گذاری کربن فوق العاده ثر است زیرا شانس شکست بازار – هزینه نامعلوم انتشار کربن خارجی – را در منبع با قیمت گذاری این هزینه ها از بین می برد.

مجله اخبار مالی شماره ۲۹

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.