تاریخ انتشار : سه شنبه ۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۴
کد خبر : 428

با اعلام مدیرکل دفتر نظارت ساتبا

نخستین نیروگاه خورشیدی روی کانال پساب در کشور به بهره‌برداری رسید

نخستین نیروگاه خورشیدی روی کانال پساب در کشور به بهره‌برداری رسید
اخبار مالی - مدیرکل دفتر نظارت، تعیین صلاحیت و کنترل پروژه ساتبا از ساخت و بهره‌برداری از فاز نخست نخستین نیروگاه خورشیدی با ظرفیت 423 کیلووات روی کانال پساب خبر داد.

به‌ گزارش اخبار مالی و به نقل از تولید سبز، علی شب‌نورد، مدیرکل دفتر نظارت، تعیین صلاحیت و کنترل پروژه ساتبا با اعلام این خبر گفت: این نیروگاه خورشیدی با ظرفیت قراردادی ۹۷۰ کیلووات با حجم سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد تومان برای نخستین بار در کشور روی سطح کانال‌های خروجی پساب تصفیه‌خانه جنوب تهران نصب و راه‌اندازی شده است.

شب‌نورد اظهار داشت: از ویژگی بارز ساخت این نیروگاه جلوگیری از تبخیر آب از سطح کانال است که ضمن استفاده از یک سطح بدون استفاده، به‌عنوان یک راه حل کارآمد برای مقابله با کم‌آبی باید در کشور توسعه یابد.

وی با بیان اینکه در ساخت این نیروگاه خورشیدی از یک‌هزار و دویست و بیست و نه پنل خورشیدی ساخت داخل استفاده شده است، گفت: این نیروگاه قابلیت تولید سالیانه بیش از یک‌میلیون و ششصد و نود و نه هزار کیلووات‌ساعت انرژی پاک را دارد.

شب‌نورد خاطرنشان‌کرد: بهره‌برداری از این نیروگاه‌ خورشیدی هر ساله مانع از انتشار یک‌هزار و صد و هفتاد و سه تن گاز گلخانه‌ای به محیط‌زیست می‌شود، همچنین سالیانه از مصرف سیصد و هفتاد و چهار هزار لیتر آب جلوگیری می‌کند و با صرفه‌جویی چهارصد و هشتاد و سه هزار مترمکعب گاز طبیعی در سال به صرفه‌جویی ذخایر سوخت‌های فسیلی کمک خواهد کرد.

وی ادامه‌داد: احداث نیروگاه‌ یاد شده در دوره ساخت و بهره‌برداری برای ۱۰ نفر اشتغال مستقیم و برای ۲۵ نفر اشتغال غیرمستقیم ایجاد کرده است.

پیشتر وزیر نیرو به خبرنگاران گفت: واقعیت این است که همه تلاش کردند که به واسطه روزهای آفتابی زیادی که کشورمان از آن برخودار است، یکی از کشورهای پیشتاز در امر توسعه نیروگاه تجدیدپذیر باشیم.

رضا اردکانیان ادامه‌داد: البته شدت تابش خورشید در کشورمان از کیفیت بالاتری نسبت به کشورهای همسایه برخوردار است، به طوری که به گفته متخصصان از یک متر مربع پنل خورشیدی، انرژی بیشتری دریافت می شود

بنا بر این گزارش، آیین بهره برداری از ۱۳ نیروگاه تجدیدپذیر خورشیدی، بادی و برقی آبی کشور و آیین بهره برداری از نیروگاه ۴۲۰ کیلوواتی خورشیدی تصفیه‌خانه فاضلاب جنوب تهران، شنبه دوم مرداد ماه ۱۴۰۰ به صورت ویدئو کنفرانس توسط رییس‌جمهوری و با حضور استاندار تهران، معاون وزیر نیرو و دیگر مسوولان برگزار شد./

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.