تاریخ انتشار : شنبه 3 دی 1401 - 20:53
کد خبر : 4712

چرا برخی شرکت ها ادامه می دهند و برخی نه؟

۵ عنصر کلیدی یک تحول دیجیتال موفق

۵ عنصر کلیدی یک تحول دیجیتال موفق
اخبار مالی- پیش بینی می شود تا سال 2025 هزینه جهانی برای تحول دیجیتال به 2.8 تریلیون دلار برسد، اما تا کنون، تنها 35 درصد از شرکت‌ها گزارش داده‌اند که به اهداف تحول خود دست یافته‌اند و بازدهی کامل از سرمایه‌گذاری کسب کرده‌اند. این اقلیت موفق توانستند با بهبود تجربه کارکنان خود، کاهش هزینه ها و افزایش درآمد از جریان های درآمدی موجود و جدید برای بهره مندی واقعی از تحول دیجیتال بهره مند شوند برای تحقق این مهم یک چارچوب دیجیتال راهبردی مورد نیاز است.

اخبار مالی- جهان در سال‌های اخیر شماره‌گیر دیجیتال را روشن کرده است. ما اغلب و برای مدت طولانی‌تری به اینترنت متصل می‌شویم، و این انقلابی در نحوه کار، خرید و گذراندن زمان استراحت ما ایجاد کرده است. از هر ۱۰ نفر، ۹ نفر فعالیت های آنلاین خود را افزایش داده اند، و این عادات رو به رشد دیجیتال، حیاتی ترین انطباق تجاری مورد نیاز برای موفقیت در آینده را برجسته کرده است: تحول دیجیتال. حتی در دوره‌های کاهش فعالیت اقتصادی جهانی در دوراد یکه تازی کووید-۱۹ منجر به افزایش تجارت الکترونیک و سرعت بخشیدن به تحول دیجیتال شد. بسیاری از فعالان بازار دیجیتال فعالیت‌های خود را ۲۰ تا ۲۵ برابر سریع‌تر کردند، در حالی که برخی دیگر در یکپارچه‌سازی کار از راه دور  ۴۳ برابر سریع‌تر حرکت کردند.

برای درک این خواسته ها، GetSmarter اخیراً ۵۸۰۸ متخصص از ۱۲۸ کشور را مورد بررسی قرار داده است. یافته های این نظر سنجی نشان داد که از درک متفاوت از تحول دیجیتال در همه صنایع و نقش‌های شغلی شروع شده است. این تحول تنها بر روی یکپارچه سازی و استفاده از آخرین فناوری ها، مانند یادگیری ماشین (ML)، هوش مصنوعی (AI)، داده های بزرگ و اتوماسیون متمرکز نیست. بلکه در مورد باز کردن قفل نوآوری و انعطاف پذیری با برافروختن و توانمندسازی سرمایه انسانی نیز مرتبط است. هر جند که متأسفانه، بیشتر شرکت‌ها به این امر دست پیدا نمی کنند: ۷۴ درصد از پروژه‌های تحول به دلیل عدم تجهیز افراد برای تغییر، به اهداف کامل خود دست پیدا نمی‌کنند.

پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۵ هزینه جهانی برای تحول دیجیتال به ۲.۸ تریلیون دلار برسد، اما تا کنون، تنها ۳۵ درصد از شرکت‌ها گزارش داده‌اند که به اهداف تحول خود دست یافته‌اند و بازدهی کامل از سرمایه‌گذاری کسب کرده‌اند. این اقلیت موفق توانستند با بهبود تجربه کارکنان خود، کاهش هزینه ها و افزایش درآمد از جریان های درآمدی موجود و جدید برای بهره مندی واقعی از تحول دیجیتال بهره مند شوند برای تحقق این مهم یک چارچوب دیجیتال راهبردی مورد نیاز است. این چارچوب باید شامل مراحل عملی باشد که با توجه به صنعت و نیازهای منحصر به فرد سازمان سفارشی سازی شده باشد. با درست کردن این موضوع، کسب‌وکارها می‌توانند ایده‌های خود را به طور انتقادی بررسی کنند و هر گونه مانع آینده را بهتر پیش‌بینی کنند. با تحقق این تحول کسب و کار و کارمندان از از آن منتفع خواهند شد.

در اینجا پنج عنصر کلیدی مورد نیاز برای ساختن یک چارچوب دیجیتال موفق را مرور می کنیم.

  • اهداف روشن را تعریف کنید

برای ایجاد یک چارچوب سفارشی، بر اساس اهداف و راهبرد  بلندمدت، باید دقیقاً تعریف کنید که تحول دیجیتال برای شرکت و کارمندان خود چه معنایی دارد. تحقیقات GetSmarter نشان داد که هیچ درک مشترک یا استاندارد پذیرفته شده جهانی در این باره وجود ندارد: نتایج بررسی ۱۹ تفسیر مختلف را نشان می دهد. برای افزودن به این عدم قطعیت، این تحقیق همچنین نشان می‌دهد که تحول دیجیتال به طور مرتب با دیجیتال سازی و دیجیتالی شدن‌ اشتباه گرفته می‌شود، که اولی انتقال از سیستم آنالوگ به دیجیتال است و دومی جمع آوری داده ها، فرایند سازی و تصمیم گیری بر اساس نظام دیجیتال است که در درون یک سیستم عمل می کنند.

این تفاسیر مختلف منجر به اهداف متفاوتی در بین رهبران و مدیران می شود و باعث ناهماهنگی در اقدامات و نتایج می شود. اگر اهداف تحول دیجیتال مبهم باشد یا به درستی ابلاغ نشود، نتیجه نهایی عدم همسویی و شکست در چشم ذینفعان خواهد بود. همچنین، اگر سازمان فاقد فرهنگ تحول فراگیر باشد یا کارکنان در برابر تغییر مقاوم باشند، دستیابی به تهیه فرآیندهای جدید چالش برانگیز خواهد بود.  پس از این که فناوری و تفسیر منحصر به فرد و مشخص تحول دیجیتال تعریف و برای کسب و کار روشن شد، گام بعدی ایجاد یک راهبرد بلند مدت و خاص صنعت با ذهنیت دیجیتال است. این احساس هدفی روشن و پر انرژی به کل سازمان می بخشد و دست اندرکاران را همسو می کند و هر کارمندی را تشویق می کند تا با هم در جهت اهداف عملی و دست یافتنی فعالیت کنند.

۲- یک راهبرد یکپارچه ایجاد کنید

اهمیت این دو مرحله اول را نمی توان نادیده گرفت: تنها ۵۹ درصد از کسب و کارها برای ایجاد یک راهبرد دیجیتالی واقعاً یکپارچه بر همه موانع غلبه می کنند. این یک چشم انداز روشن است که توسط مجموعه ای از اهداف راهبردی و اهداف با تحول پایدار پشتیبانی می شود. پس موفقیت به کاربرد عملی راهبرد و راهبری یکپارچه سازی متکی است. نتایج حاصل از تحقیقات نشان می دهد که بیشترین فشاری که سازمان ها در جریان فرآیند تحول با آن برخورد می کنند از ادغام در سیستم ها و فرآیندها ناشی می شود.

 یکی از اشتباهاتی که به طور معمول شرکت ها در این حوزه مرتکب می شوند این است که به جای ایجاد یک راهبرد  کل نگر با هدف تبدیل کامل کسب و کار خود در تمام سیستم ها و فرآیندها، بر فناوری های خاص برای بهبود عملیات کلی تمرکز می کنند.

به طور مشابه، شکست دگرگونی‌های دیجیتال اغلب از سوی شرکت ها به دلیل لایه‌بندی فناوری‌ها بر روی فرآیندهای شکست خورده و نیمه کاره و همچنین سرمایه گذاری بر روی تیم‌هایی که در برابر تغییر مقاوم هستند رخ می دهد. رهبران می توانند نتایج تحول کسب و کار را با توسعه راهبرد  های یکپارچه ای که با یک فرآیند هدف محور و مدیریت تغییر طراحی سازمانی شروع می شود، بهبود بخشند.میسایک پیسکورسکی  . Misiek Piskorski، استاد راهبرد  دیجیتال، تجزیه و تحلیل و نوآوری در موسسه توسعه مدیریت (IMD) می گوید: «در تحول دیجیتالی همه چیز برای افزایش مشتری محوری از طریق فناوری صورت می پذیرد.»

در زمینه تحول دیجیتال، یکپارچه سازی سیستم (SI) حیاتی است، زیرا  پاسخ گرفتن از فرآیند نهایی مستلزم اتصال همه سیستم های فناوری اطلاعات، فناوری ها، برنامه ها و نرم افزارهای یک شرکت است به طوری که آنها به عنوان یک سیستم واحد عمل کنند.  یکپارچه سازی سیستم، کل زیرساخت کسب و کار را به هم متصل می کند و قابلیت همکاری بین ابزارهای مختلف را امکان پذیر می کند. این فرایند می تواند سرعت جریان انتقال اطلاعات را افزایش دهد، هزینه های عملیاتی را کاهش دهد، بهره وری را بهبود بخشد، ارتباطات منسجمی را ارائه دهد، در هزینه ها صرفه جویی کند و حتی فروش را افزایش دهد.

 افزایش پروژه های تحول دیجیتال باعث شده است که صنعت یکپارچه سازی دیجیتال بسیار سریع رشد کند به ترتیبی که کارشناسان پیش بینی می کنند ارزش بازار در سال ۲۰۲۵ به ۵۳۰ میلیارد دلار خواهد رسید که دو برابر ارزش سال ۲۰۱۵ است. هنگامی که چشم انداز، اهداف و نقشه راه خود را مشخص کردید، شش نقطه بازرسی وجود دارد که می توانید برای سنجش اثربخشی یک راهبرد  از آنها استفاده کنید – نشان داده شده است که آنها شانس موفقیت را از ۳۰٪ به ۶۰٪ افزایش می دهند:

با درک توسعه راهبرد ک، برنامه کاربردی و مدیریت تغییر در این دوره کوتاه آنلاین از دانشکده مدیریت آموزش اجرایی ییل، تحول دیجیتال موفقی را دنبال کنید.

۳- الهام بخشی تغییر فرهنگ از طریق رهبری

رهبری دیجیتال تاکنون هرگز به این اندازه حیاتی نبوده است. تصمیم گیرندگان باید تکنیک های جدیدی را برای رهبری و حمایت از نیروی کاری متشکل از کارمندان تمام وقت، ابزارهای هوش مصنوعی، فریلنسرها و کارگران از راه دور بیابند. رهبران باید با سبک رهبری خود خلاق و چابک باشند و در عین حال راه‌هایی را بیابند که برای یک محل کار در حال تحول بهترین فعالیت را انجام دهند.

نظرسنجی GetSmarter نشان می‌دهد که دو عنصر اساسی برای موفقیت در تحول دیجیتال، رهبری قوی و مدیریت تغییر موثر است. در مجموع، آنها اطمینان حاصل می کنند که همه کارمندان الهام گرفته، انگیزه دارند و با برنامه کسب و کارشان برای تحول دیجیتال هماهنگ هستند. رهبری حوزه‌ای است که برای چنین پروژه‌هایی مورد بررسی قرار می‌گیرد: تحقیقات نشان می‌دهد که راهبرد  و رهبری دومین حوزه فشار بالا برای پاسخ‌دهندگانی است که در تلاش برای اجرای طرح‌های تحول هستند.

یکی از بزرگ‌ترین اهداف برای رهبران یک سازمان این است که بفهمند تحول دیجیتال در کارمندان نه تنها در مورد استفاده از فناوری جدید، بلکه در مورد الهام بخشیدن و ایجاد انگیزه در آنها تا چه حد موثر بوده است. از متخصصانی که در تحقیق GetSmarter مورد بررسی قرار گرفتند، ۳۵٪ معتقدند تحول دیجیتال یک تغییر مردم محور است و ۳۲٪ فکر می کنند که یک تغییر مبتنی بر فناوری است.

موفقیت دیجیتال متکی به غلبه برموانع انسانی جهت تغییر است. این تغییرشامل ایجاد انگیزه در کارمندان برای تجسم مجدد روش‌های کاری است که مدت‌هاست بر آن‌ها تکیه کرده‌اند و به آنها نشان می‌دهد که فناوری می‌تواند به شغل آنها کمک کند، نه اینکه مانع آنها شود. جورج وسترمن، دانشمند پژوهشی اصلی برای یادگیری نیروی کار در MIT، توضیح می دهد که چرا رهبری و مدیریت تغییر بسیار حیاتی هستند:

او معتقد است که در حال حاضر دگرگونی دیجیتال کمتر یک مشکل دیجیتالی و بیشتر یک مشکل رهبری است.

حل این چالش‌های مبتنی بر افراد مسئولیت رهبری است و به توانایی ایجاد تغییر در مقیاس نیاز دارد. رهبری باید با کمک استعدادها در موقعیت های حساس ترکیب شود، زیرا هرگز فردی وجود ندارد که همه دانش و توانایی لازم را داشته باشد.

تحقیقات GetSmarter نشان می‌دهد که مهارت‌هایی که انتظار می‌رود در سه سال آینده بیشترین تغییر مثبت را داشته باشند، برنامه‌ریزی راهبردی ، هوش فرهنگی و مدیریت تغییر هستند. این حوزه‌ها نشان می دهند که تحول دیجیتال نه تنها تغییردر فناوری، بلکه تغییر در فرهنگ سازمان است و برای موفقیت هر نوع انتقال، رهبران باید یک برنامه تحول قوی داشته باشند. با این حال، رهبران باید اکوسیستم دیجیتال و امکانات آن را نیز درک کنند. با درک موثر پیچیدگی‌های تحول دیجیتال ، آنها می‌توانند اعتماد به نفس لازم را برای سرمایه‌گذاری در راهبرد ‌ها و قابلیت‌های تحول دیجیتال ایجاد کنند که عملکرد مستمر را ممکن می‌سازد.

۴- سازگاری و چابکی را بپذیرید

نتایج حاصل از تحقیق تحول دیجیتال نشان می دهد که ۶۶٪ از پاسخ دهندگان در شش تا دوازده ماه پیش از پرسشگری مقدار قابل توجهی اختلال را تجربه کرده اند. تغییرات اجباری ناشی از همه گیری سال های اخیر همه را به هم به صورت فردی و هم در باره محل کار تحت تاثیر قرار داده است و به نظر نمی رسد روند تغییر الگوهای کاری و فناوری های نوظهور به این زودی ها کند شود. همچنین تحول دیجیتال از یک هدف عالی و خوب به یک ضرورت عملیاتی تبدیل شده است.

 ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت در این باره می‌گوید: «در طول سال گذشته، هیچ حوزه ای به اندازه روش کار ما دچار تحول نشده است. ما باید بهره‌وری را بسیار گسترده‌تر تعریف کنیم که شامل همکاری، یادگیری و رفاه برای پیشبرد پیشرفت شغلی برای همه کارکنان، از جمله کارکنان خط مقدم و تازه کارها، و همچنین برای فارغ‌التحصیلان جدید و کسانی که امروز به عنوان نیروی کار شمرده می شوند. همه اینها باید با انعطاف پذیری در زمان، مکان و نحوه کار افراد انجام شود.» پژوهش GetSmarter این را تأیید می کند زیرا پاسخ دهندگان تأکید کردند که سازگاری و چابکی مهارت های بین فردی ارزشمندی برای آینده فوری و بلندمدت هستند.

چابکی یادگیری یکی از اجزای دیجیتالیزه شدن است – کارکنان می توانند از تجربیات بیاموزند و دانش جدید خود را در موقعیت های منحصر به فرد و چالش برانگیز به کار گیرند. مدیرانی که سطح بالایی از چابکی یادگیری دارند، پنج برابر بیشتر احتمال دارد که به شدت درگیر بمانند، و شرکت هایی با افراد به خصوص چابک ۲۵ درصد حاشیه سود بیشتری دارند. آمادگی برای یادگیری و تغییر به این معنی است که فرصت های جدید سریعتر پذیرفته می شوند. جین راس، محقق اصلی در مرکز تحقیقات سیستم‌های اطلاعاتی MIT، می‌گوید: « دیجیتالی شدن، جریان‌های درآمدی جدیدی را با بدتر شدن جریان‌های درآمد قدیمی معرفی می‌کند».

یادگیرندگان چابک همچنین می توانند عادت های غیرمولد را کنار بگذارند و خارج از چارچوب فکر کنند. این مهارتی است که همه کارمندان به آن نیاز دارند، به خصوص اگر در موقعیت رهبری باشند. تحقیقات نشان می دهد که توانایی اتخاذ تصمیمات رهبری سریع و چابک، محرک شماره یک تحولات دیجیتالی است.

برای اتخاذ یک طرز فکر چابک از راهکارهای زیر پیروی کنید:

الف- افراد و تعاملات را بر فرآیندها و ابزارها اولویت دهید. این شامل تعامل با همسالان و رهبران فکری نیز می شود.

ب- ایجاد نرم افزاری را که بر تولید مستندات جامع کار می کند، اولویت دهید، عدم اجرای این مهم می تواند باعث تاخیرهای غیرضروری شود.

پ- به جای تمرکز بر قراردادها و اعداد، با مشتریان همکاری کنید و به آنها اجازه دهید توسعه و بازاریابی محصول را همرسانی کنند.

ت- پاسخ به تغییر، در مقابل صرفاً دنبال کردن یک برنامه، با سازگاری مداوم. این مستلزم یک فرآیند مستمر بهینه سازی، تعدیل و گشودگی در برابر تغییرات است.

طرز فکر چابک در مقابله با شرایط به سرعت در حال تغییر به عنوان بخشی از رشد شغلی به موقعیت یک فرد کمک می کند. این مزیت رقابتی به خصوص در زمان های بحرانی بسیار موثر است.

  1. در ارتقاء مهارت سرمایه گذاری کنید

همانطور که تحقیقات ما نشان داده است، موفقیت یک تحول دیجیتال به شدت به استفاده از نوآوری ها بستگی دارد

۵- در ارتقاء مهارت ها سرمایه گذاری کنید

همانطور که تحقیقات نشان داده است، موفقیت یک تحول دیجیتال به شدت به استفاده از فناوری‌های نوآورانه و کارکنان چابک و توانمند با مهارت‌های مناسب بستگی دارد. تغییر آنقدر سریع اتفاق می‌افتد که مهارت‌های موجود در حال کاهش است و مهارت‌های جدید مورد نیاز همه کارکنان است – نه فقط متخصصان فناوری اطلاعات و چهره‌های رهبری. تحقیقات حاصل از نظرسنجی این را تأیید می کند، زیرا ۵۸٪ از پاسخ دهندگان GetSmarter انتظار دارند که در شش ماه پیش رو  باید مهارت های جدیدی را برای شغل فعلی خود بیاموزند.

پیشرو بودن در این دوره از رویکرد تنظیم و فراموش کردن آن حاصل نمی شود. رشد و نوآوری متکی بر پایه و اساس ارتقاء مهارت های منظم در مهارت های سخت و نرم است.

تحقیقات نشان می دهد که مهارت های نرم کلیدی مورد نیاز برای آینده عبارتند از:

– سازگاری/ چابکی

– تفکر انتقادی

– هوش هیجانی

– برنامه ریزی راهبرد

– رهبری

– مدیریت تغییر

و مهارت های کلیدی سخت مورد نیاز عبارتند از:

  • تجزیه و تحلیل پیشرفته
  • هوش تجاری
  • مدیریت داده/حاکمیت داده AI/ML
  • امنیت سایبری AR/MR/VR

یک چارچوب تحول دیجیتال موفق بر اساس این پنج مرحله شکل می پذیرد: تعریف اهداف روشن، ایجاد یک راهبرد  یکپارچه، رهبری که باعث تغییر، سازگاری و ارتقاء مهارت می شود. این باید توسط همه کارکنان پشتیبانی و هدایت شود، و باید یک فرآیند تکراری باشد. چارچوب باید متناسب با صنعت، اهداف کسب و کار، و مهمتر از همه، نیازهای منحصر به فرد هر کارمند تعریف شود. بدین ترتیب پاداش صاحبان و رهبران کسب در تحول دیجیتال، بازگشت سرمایه و نیروی کار ماهر و چابک خواهد بود.

منبع: مجله اخبار مالی شماره ۳۳ صفحه ۱۰ و ۱۱ و ۱۲ و ۱۳

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

تیتر اول - روزنامه ها تیتر اول - روزنامه ها خبر انتشار مجله اخبار مالی شماره 46