تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۷
کد خبر : 1306

وزیر نفت پاسخ می دهد؛

آیا باید نگران کمبود بنزین بود؟

آیا باید نگران کمبود بنزین بود؟
اخبارمالی- پتروپالایشگاه ها و پارک های زنجیره ارزش افزوده دو اصل مهم در مدیریت و افزایش میزان تولید فرآورده های نفتی و کاهش خام فروشی است.

به گزارش اخبار مالی، آیا با توجه به روند رو به رشد مصرف بنزین و کمبود در ذخیره سوخت پالایشگاه ها باید نگران بروز مشکل بود؟

جواد اوجی وزیر نفت در پاسخ به این پرسش مجری برنامه گفت وگو ویژه خبری گفت: صادرات فرآورده‌های نفتی از دو ماه گذشته متوقف شده است و ما هم این سیاست را ادامه می‌دهیم، در بخش بنزین نیز کاهش سطح ذخیره‌سازی‌های بنزین متوقف شده و در حال افزایش سطح ذخیره‌سازی‌ها هستیم.

اوجی اینگونه ادامه داد: متاسفانه به دلیل عدم سرمایه گذاری دربخش پالایشگاه ها و پتروپالایشگاه ها میزان تولید ما به مقدار مصرف در حال نزدیک شدن است و همچنین با وجود این شرایط نگرانی از افزایش میزان سفرها بعد از اتمام کرونا نیز وجود دارد.

وی به افزایش ظرفیت های کمی و کیفی پالایشگاه‌های موجود برای مدیریت این موضوع، اشاره کرد و در ادامه روی احداث پتروپالایشگاه‌ها به‌منظور تأمین سوخت و خوراک صنایع پتروشیمی تأکید کرد و گفت: امروزه در دنیا احداث پتروپالایشگاه ها   جایگزین احداث پالایشگاه نفت می شوند تا تنها سوخت‌محور نباشند، به‌گونه‌ای که توأمان تولید سوخت و خوراک برای صنایع پتروشیمی داشته باشد، این مورد نیز جزو اولویت‌ها و برنامه‌های وزارت نفت برای جلوگیری از خام‌فروشی است.

در دوره شما چند پتروپالایشگاه ساخته خواهد شد؟

وزیر نفت احداث پتروپالایشگاه ها را منوط به میزان سرمایه گذاری اعلام کرد و مجوز تنفس خوراک را امتیاز بالایی برای پالایشگا ها دانست.

وی در ادامه خصوص احداث پتروپالایشگاه ها در دوره ی وزارت خود گفت: امیدواریم با این مشوق و مشوق‌های دیگر حداقل یک تا دو واحد پتروپالایشگاهی در این دولت ساخته شود و به بهره‌برداری برسد.

ساخت پارک های زنجیره ارزش افزوده، راهکاری برای خام فروشی کمتر است

اوجی بیان کرد که نباید خام فروشی را تنها محدود به صادرات نفت خام دانست و در ادامه گفت:  امروز صادرات محصولات پتروشیمی نیز تا حدودی نیمه‌خام‌فروشی است. به تقریب از محصولات پتروشیمی که امروز تولید می‌شود حدود ۳۰ درصد آن در کشور از سوی صنایع استفاده و نزدیک به ۷۰ درصد این محصولات صادر می‌شود.

اوجی در خصوص زنجیره ارزش افزوده گفت: از آنجا که این موضوع در کشور متولی نداشته، متأسفانه بیشتر سرمایه‌گذاری‌ها در صنعت پتروشیمی در بخش صنایع مادر بوده است و رسیدگی به این موضوع را از برنامه های خود و دولت دانست.

وی در ادامه از لزوم تشکیل کارگروهی با مشارکت وزارتخانه‌های نفت (حوزه پتروشیمی)، صمت و کشور برای تاسیس پارک‌های زنجیره ارزش صنایع تکمیلی پتروشیمی گفت و اعلام کرد: کارکرد این نوع از پارک‌ها شبیه شهرک‌های صنعتی است که در بیشتر استان‌ها اما در سطح محدودتر راه‌اندازی شده است و هرکدام از این پارک‌های زنجیره تکمیلی پتروشیمی با سرمایه‌گذاری جانبی انجام می‌شود که می‌تواند ۱۵ تا ۲۰ واحد صنعتی در حوزه‌های مختلف اعم از حوزه مسکن، خودرو، نظامی و حتی بهداشت و درمان را شامل شود.

وزیر نفت به عنوان نمونه ای از فواید تشکیل این پارک ها گفت: اگر شما امروز بخواهید برای نمونه یک واحد پتروشیمی یک میلیون ۶۵۰ هزار تنی اوره آمونیاک یا واحدی ۴۵۰ هزار تنی برای تولید پلی‌پروپیلن راه‌اندازی کنید باید ۷۰۰ میلیون تا یک میلیارد دلار هزینه کنید، حال آنکه در زنجیره متانول، واحدهای پلی‌پروپیلنی یا پلی‌اتیلنی با ۵۰ تا ۶۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری راه‌اندازی می‌شوند و همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره کردم ۱۵ تا ۲۰ واحد صنعتی می‌تواند در حوزه‌های مختلف محصول تولید کند.

اوجی افزود: از طرفی قانون برای ورود شرکت مادر صنایع پتروشیمی به این مسئله سازوکارهایی خوب را در نظر گرفته است، به‌گونه‌ای که در بخش خوراک به آنها تخفیف لازم داده می‌شود و امیدوارم این موضوع به‌طور جدی دنبال شود و نتایج اثربخشی هم به همراه داشته باشد.

اوجی در خصوص راه اندازی این پارک ها اظهار داشت: : راه‌اندازی پارک‌های زنجیره ارزش صنایع تکمیلی پتروشیمی به دانش فنی چندانی نیاز ندارد، ضمن اینکه اشتغال‌زایی و ارزش افزوده بسیار بالایی را هم به همراه خواهد داشت و مضاف بر آن خوراک مورد نیاز هم به اندازه کافی در کشور موجود است.

اوجی افزود: نباید تنها به دنبال فروش نفت خام و میعانات باشیم و برای جلوگیری از خام‌فروشی باید زنجیره ارزش را توسعه دهیم و تکمیل کنیم، همچنین مطالعات خوبی در شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای راه‌اندازی این پارک‌ها انجام شده است و بیش از ۷۰۰ بخش پایین‌دستی بررسی و مطالعه شده که این جزو اولویت‌های کاری وزارت نفت خواهد بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.