تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۸:۴۵
کد خبر : 1299

اخبار پولی مالی گزارش می دهد؛

آیا در زمستان گاز قطع می شود؟

آیا در زمستان گاز قطع می شود؟
اخبار مالی- ذخایر سوخت نیروگاه های کشور نسبت به مدت مشابه پارسال به 1.7 میلیارد لیتر کاهش یافته است در نهایت کشور با کمبود ذخایر سوخت زمستانی مواجه است.

به گزارش اخبار مالی، جواد اوجی، وزیر نفت در گفتگوی ویژه خبری ۱۰ شهریور ماه حاضر شد. وی در ابتدا در خصوص دور زدن تحریم ها گفت: با استفاده از ظرفیت های موجود و اراده بر فروش نفت و همچنین استفاده از مجوزهای خوب شورای امنیت ملی و اختیارات وزیر و همچنین تهاتر با کالا و سرمایه گذاری در بخش های مختلف، در آینده صادرات نفت افزایش خواهد یافت.

اوجی در ادامه  از کاهش صادرات فرآورده های نفتی به منظور تامین سوخت زمستانی برای نیروگاها خبر داد و گفت: صادرات فرآورده های نفنی از دو ماه گذشته به شدت کاهش پیدا کرده تا بتوانیم ذخایر سوخت نیروگاها و صنایع عمده را تامین کنیم.

اوجی تصریح کرد: با توجه به فصل سردی که پیش رو داریم و کسری گاز که مانند سال گذشته که شاید با توجه به روند رشد ۸ تا ۱۰ درصدی مصرف، این کسری تا ۲۰۰ میلیون متر مکعب نیز افزایش یابد؛ برگزاری جلساتی در مورد تامین سوخت زمستانی را با شرکت های تابعه نفت شروع کردیم تا بتوانیم هم سوخت مصرفی برای نیروگاه ها و صنایع و هم نیاز بخش خانگی را تامین کنیم.

آیا برای زمستان امسال ذخیره نیروگاه ها کمتر شده است یا خیر؟ آیا می شود تا رسیدن به فصل سرما این ذخایر برایشان فراهم شود؟

وزیر نفت در پاسخ به این دو سوال گفت: متاسفانه حجم ذخایر سوخت مایع نیروگاه های ما نسبت به گذشته ۲۵ درصد کاهش داشته است.

سال گذشته در زمان مشابه مخازن نیروگاه ها ۲.۲ میلیارد لیتر سوخت ذخیره داشتند اما امروز این عدد به ۱.۷ میلیارد لیتر رسیده است. به همین دلیل سعی بر آن است تا بتوانیم تا نزدیک به ۳۰ درصد از ناوگان سوخت رسان که عمده آنها نیز تانکرهای سوخت رسان هستند که البته ۴۰۰۰ دستگاه آن ها نیز از برنامه خارج شده اند، با افزایش کرایه این تانکرها استفاده کنیم.

از دیگر برنامه ها برای تامین سوخت مورد نیاز می توان علاوه بر تانکرهای سوخت رسان، استفاده از ناوگان ریلی و همچنین عرضه بیشتر گاز در بخش بالادست نیز اشاره کرد.

اوجی تاکید کرد: ما باید روزانه ۳۵ میلیون لیتر به ذخایر سوخت نیروگاه ها اضافه کنیم تا بتوانیم کسری را جبران کنیم برای مثال کسری ذخایر سوخت مایع ۲۵ درصد نسبت به سال گذشته است.

اوجی در پاسخ به سوال اینکه  آیا در مصارف خانگی امسال قطعی گاز پیش بینی می شود، گفت: با توجه به آسیب شناسی ها و بررسی علل مشکلات در سال گذشته، تمام توانمان را به کار می گیریم تا مردم دچار مشکل نشوند اما ذخایر سوخت نیروگاه ها برای سوخت زمستانی، پایین است.

وی ادامه داد: امیدواریم با برنامه ریزی هایی که صورت گرفته بتوانیم سقف این ذخایر را افزایش دهیم تا کمتر با مشکلات رو به رو شویم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.