تاریخ انتشار : چهارشنبه ۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۷
کد خبر : 2421

گزارش:

تشدید گرایش های زیست محیطی در حسابداری

تشدید گرایش های زیست محیطی در حسابداری
اخبار مالی- شرکت ها در خلاء فعالیت نمی کنند، آنها در ارتباط تنگاتنگ با محیط زیست، جوامع پیرامون خود و اصول نوین شرکت داری قرار دارند.

اخبار مالی– بروز تغییرات زیست محیطی و اقلیمی، ایجاد فاصله بسیار بین فقیر و غنی و کاهش کنترل سهامداران بر مدیران شرکت و البته رابطه آسیب دیده مدیریت شرکت ها و هیات مدیره ها باعث شده اند تا شاخص هایی برای ترمیم چالش های پیش آمده برای حفظ محیط زیست و توسعه رفاه  اجتماعی همراه با حفظ کنترل بر فعالیت شرکت ها تحت عنوان به عنوان یک دغدغه بین المللی تحت عنوان شاخص حاکمیت محیطی، اجتماعی و شرکتی (ESG)  شکل بگیرد. این شاخص برای ارزیابی وجدان کاری جمعی یک شرکت در زمینه عوامل اجتماعی و محیطی مورد استفاده قرار می گیرد. شاخص شامل عددی سنجشی است که از داده های جمع آوری شده در مورد معیارهای خاص مربوط به دارایی های نامشهود در شرکت جمع آوری شده است. می توان آن را نوعی نمره اعتباری اجتماعی شرکت ها در نظر گرفت. تحقیقات نشان می دهد که چنین دارایی های نامشهود درصد بالایی از ارزش آتی شرکت را شامل می شوند. در حالی که روش های زیادی برای اندازه گیری دارایی های نامشهود وجود دارد، این سه عامل اصلی با هم، شامل شاخصیب است که ورد توجه کارشناسان اقتصادی درکشورهای پیش رو در حوزه توسعه متوازن قرار گرفته است. این امتیازها برای بی شمار اهداف خاص با هدف نهایی اندازه گیری عناصر مربوط به پایداری و تأثیرات اجتماعی یک شرکت یا کسب و کار استفاده می شوند.

هم اکنون شاخص ESG توسط سازمان ملل متحد به پدیده ای جهانی تبدیل شده است که بیش از ۳۰ تریلیون دلار دارایی تحت مدیریت را نمایندگی می کند.

حاکمیت شرکتی:

به مجموعه ای از روابط بین مدیریت شرکت، هیأت مدیره، سهامداران و سایر ذینفعان آن گفته می شود . حاکمیت شرکتی همچنین، ساختاری را فراهم می کند که از طریق آن اهداف شرکت تعیین شده و ابزار دستیابی به این اهداف و نظارت بر عملکرد تعیین می شود حاکمیت شرکتی خود باید انگیره های مالی را برای هیات مدیره و مدیریت در جهت پیگیری اهدافی که به نفع شرکت و سهامداران است را فراهم نماید و نظارت موثر را تسهیل کند و در نتیجه شرکتها را به استفاده اثربخش تر از منابع تشویق کند. در واقع، حاکمیت شرکتی نظامی است که شرکت ها به وسیله آن تحت هدایت و کنترل قرار می گیرند. ساختار حاکمیت شرکتی به اشکال و صور قابل پیاده سازی است که به ساختار  سازمان و نوع فرهنگ غالب بستگی دارد.

توجهات زیست محیطی:

افزایش آگاهی نسبت به محیط زیست و حساسیت روزافزون به تهدید تغییرات آب و هوایی و کاهش منابع ناشی از فعالیت شرکت ها در جوامع رو به افزایش است، از این رو سرمایه گذاران درصدد هستند مسائل مربوط به پایداری را در انتخاب سرمایه گذاری خود لحاظ کنند. این موضوعات اغلب نمایانگر عوامل خارجی هستند، مانند تأثیر بر عملکرد و درآمد شرکت ها که منحصراً تحت تأثیر مکانیزم های بازارهای سنتی قرار نمی گیرد. عواملی چون هزینه کربن و هزینه استفاده از منابع غیرقابل تجدید زیست محیطی.

مسئولیت های اجتماعی:

مسئولیت اجتماعی شرکتی یا مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها و سازمان‌ها از جستارهای «اخلاق کسب و کار» است که در پیوند با مسئولیت شرکت در برابر جامعه، انسان‌ها، و محیطی است که در آن فعالیت می‌کند. این مسئولیت از جستارهای اقتصادی و مالی فراتر می‌رود. مسئولیت اجتماعی شرکت فعالیت‌هایی است که پیش برنده سود و منفعت اجتماعی بوده و فراتر از منافع سازمان و آن چیزی است که قانون بایسته می‌دارد.

مطالبه از سازمان‌ها برای «مسئولانه عمل کردن» در قبال جامعه، موضوعی است که با گسترش روزافزون اثرگذاری آن‌ها بر محورهای تشکیل دهنده توسعه پایدار یعنی اقتصاد، جامعه و محیط زیست، در دهه‌های پایانی قرن بیستم شدت گرفته و منجر به این شده‌است که مفهومی به نام مسئولیت اجتماعی سازمانها یا CSR در دنیای مدیریت ظهور پیدا کند. CSR در یک تعریف ساده، یعنی اینکه سازمان‌ها در مقابل جامعه ای که در آن فعالیت می‌کنند مسئول هستند؛ چرا که از منابع انسانی، طبیعی و اقتصادی آن استفاده می‌کنند. بر خلاف نگاه سنتی به مدیریت و کسب و کار، سازمان‌ها دیگر فقط در مقابل سهامداران شان مسئول نیستند و نباید فقط به افزایش سود کوتاه مدت سهامداران خود بیندیشند. بدین ترتیب انتظار می‌رود سازمان‌ها که در ارتباط با ذینفعان دیگری نیز هستند، خواسته‌های مشروع آن‌ها را هم مورد لحاظ قرار دهند.

تنوع زیستی و پذیرش تفاوت ها، حقوق انسانی، حمایت از مصرف کننده و حقوق حیوانات از جمله موضوع های مطرح در حوزه مسئولیت های اجتماعی شرکت ها به شمار می آیند.

نکته این که در بازارهای نوین، لحاظ هزینه های اجتماعی، از متغیرهای مهم در تراز مالی شرکت ها به شمار می رود.از این منظر حسابداری محیط زیستی مورد توجه بسیار قرار گرفته است.

منبع: مجله اخبار مالی شماره ۲۹

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.