تاریخ انتشار : دوشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۱
کد خبر : 3283

در آیین افتتاحیه دومین همایش و نمایشگاه صنعت معدن کاری ایران عنوان شد:

سهم ناچیز ۲۲۰۰ معدن شن و ماسه در سیاست گذاری ها

سهم ناچیز ۲۲۰۰ معدن شن و ماسه در سیاست گذاری ها
اخبار مالی-رئیس خانه معدن ایران از سهم ناچیز ۲۲۰۰ معدن شن و ماسه در سیاست گذاری های کلان کشور گلایه کرد و گفت:مواد معدنی شن و ماسه نقش بسزایی در توسعه کشورهای جهان دارد.

به گزارش اخبار مالی، همزمان با افتتاحیه دومین همایش و نمایشگاه صنعت معدن کاری ایران امروز نهم خرداد از ساعت ۹ صبح سالن همایش های هتل المپیک تهران میزبان جمعی از متخصصان و مسئولان صنعت معدن بود.

بر این اساس محمد رضا بهرامن،  رئیس خانه معدن ایران با اشاره به لزوم برگزاری همایش های تخصصی در حوزه معدن و شناسایی نقاط ضعف و قوت این حوزه برای رشد و تعالی ه هرچه بیشتر آن گفت این مراسم یک جلسه فوق تخصصی در حوزه معدن کاری کشور محسوب می‌شود و شاید تعداد نفرات آن بسیار نباشد اما از لحاظ تخصص و کیفیت در بالاترین سطح برگزار می شود

رئیس خانه معدن ایران  افزود: این جلسه خاص  صنعتی است که برای بسیاری از  بخش ها ناشناخته مانده است به عنوان مثال شاید ما با قسمتی از فرایند تولید شن و ماسه و  معادن آن داشته باشیم اما شناخت کافی نسبت به سازندگان این بخش نداریم همین امر موجب می‌شود تا اتفاقات آینده این صنعت و مسیر حرکتی آن مبهم باشد.

وی با اشاره به بخشی از چالش ها و مشکلات تولیدات صنعت شن و ماسه و به طور خاص تولیدات معادن اطراف تهران تصریح کرد: شاید تا یک سال گذشته اولین حرفی سخنی که پس از آلودگی هوای تهران مطرح می شد اتهام زدن به تولیدات معادن شن و ماسه اطراف این شهر بود این منتقدین  عقیده داشتند که آلایندگی تولیدات معادن شن و ماسه باعث آلودگی هوای شهر تهران می شود

بهرامن عنوان کرد: اما امروز با اطمینان و قضاوت اعلام می‌کنم که آلایندگی هوا به واسطه تولیدات معادن شن و ماسه نیست و اگر کسی این موضوع را مطرح کند به واسطه عدم اطلاع است اما از لحاظ علمی و تخصصی این موضوع کاملا اثبات شده و کسی نمی تواند آن را رد کند.

وی با اشاره به جایگاه و اهمیت صنعت در توسعه معادن کشورعنوان کرد: در همه جای دنیا بخش صنعت موجب توسعه و رونق معدن میشود بر این اساس تمام کشورهایی که در بخش معدن توسعه یافته اند صنعت نقش تعیین کننده ای داشته است به جای تبریک دارد که متخصصان ایرانی و بومی کشور توانست در ماشین آلات ای را در این حوزه تولید کنند که ظرفیت و توان بخش صنعت را دوچندان می‌کند.

رئیس خانه معدن ایران  اظهار کرد: بی شک این صنعت در داخل کشور معرفی شده است و هم اکنون باید به فکر توسعه و معرفی آن در مجامع بین المللی باشیم این موفقیت ها در سایه برگزاری دو همایش یکی سه سال گذشته بر دیگری امروز اتفاق افتاده است و هرچه بتوانیم اطلاعات شفاف تر و بیشتری به جامعه بدهیم در مسیر توسعه و تولید جدید گام های بلندتری خواهیم برداشت.

وی افزود: برگزاری این همایش ها باعث شد که خانه مردان ایران به صنایع از کشور متصل شود که هیچ شناختی نسبت به آنها نداشت و این هم افزایی بی شک در افزایش ظرفیت تولید اثر مثبت خواهد داشت.

بهرامن تصریح کرد:  اکنون در کشور بیش از ۲۲۰۰  معدن شن و ماسه وجود دارد اما وقتی در مجاری سیاستگذاری و قوانین قرار می گیریم سهم این تعداد از معادن غنی و ارزشمند شن و ماسه بسیار اندک دیده شده است.

وی افزود: سوال اینجاست آیا میشود کشوری در مسیر توسعه قرار بگیرد اما سهم شن و ماسه را در سیاست گذاری های خود نادیده بگیرد؟ آیا امکان دارد که در سیاست گذاری ها سهم بتن ناچیز باشد؟این در حالی است که مواد اصلی و سازنده بتن از شن و ماسه تامین می شود در این ساز شن و ماسه مکمل توسعه در هر کشوری به حساب می آید.از این رو با درک اهمیت و فهم جایگاه و ارزش تولیدات شن و ماسه در کشور سیاستمداران باید بدانند  حذف معادن تولید این مواد چه آثار مخرب و زیانبار ای برای کشور به همراه دارد.

رئیس خانه معدن ایران  تصریح کرد: اگر زمانی سیاست گذاران تمام صنایع و معادن شن و ماسه استان تهران را تعطیل کنند و این مواد از طریق استان های مجاور تامین می شود بی شک و بدون اغراق ۲۰ تا ۳۰ درصد آلایندگی شهر تهران از از زمان کنونی بیشتر خواهد شد لذا باید برنامه ریزی ها به گونه ای باشد که از این منابع خدادادی که در استان تهران قرار گرفته و به واسطه آمایش سرزمینی و قرار گرفتن در مجاورت رشته کوه های البرز و آبرفت های خاص از مرغوبیت بالایی برخوردار است،به خوبی استفاده کنیم مگر می شود

وی افزود: مگر میشود که این مواد معدنی که به عنوان انفال و نعمت خدادادی  است به دست نابودی سپرد و یا با سیاست گذاری های غلط چاله های معادن را با نخاله ها و زباله های آلاینده پر کرد به طوری که در برخی از نقاط از زباله های مسموم و خطرناک بیمارستانی استفاده شده و بسیاری از از مواد معدنی مرغوب و ثروت خدادادی آن مدفون شده است.

بهرامن خاطرنشان کرد:  بر همین اساس باید مهمترین هدف برگزاری همایش و نمایشگاه صنعت معدن کاری ایران تغییر رویه سیاست گذاری ها کلان کشور در بهره مندی از ثروت های خدادادی و معادن باشد.برنامه ریزی ها و چشم انداز های ما برای یک دوره ۵۰ ساله باشد چرا که این صنعت روز به روز در حال توسعه است و در کنار خود صنایع ماشین سازی و سایر مواد معدنی و نیز می تواند رشد دهد

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.