تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۹
کد خبر : 1424

در اولین مرحله نخست حفاری؛

فاز ۱۱ پارس جنوبی به اندازه ۸ هزار متر پیشرفت کرد

فاز ۱۱ پارس جنوبی به اندازه ۸ هزار متر پیشرفت کرد
اخبار مالی- در اولین مرحله نخست حفاری فاز 11 پارس جنوبی، 8 هزار متر حفاری انجام شد.

به گزارش اخبار مالی به نقل از پتروپارس، حمیدرضا مسعودی، مدیرعامل گروه پتروپارس،  (پنجشنبه، ۱۱ شهریورماه) از روند عملیات حفاری فاز ۱۱ پارس جنوبی بازدید کرد.

مسعودی در خصوص این طرح گفت: مرحله نخست حفاری این فاز شامل حفاری چهار چاه تولیدی با ۱۵ عزار متر عمق است که از این مقدار تاکنون حدود ۸۰۰۰ متر حفاری انجام شده است.

مدیرعامل گروه پتروپارس بر ضرورت اقدام‌های همه‌جانبه برای آغاز تولید زودهنگام از آخرین فاز میدان مشترک پارس جنوبی تأکید کرد و افزود: پیمانکاران خط لوله و سکوی طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی انتخاب شده‌اند و اجرای کار پس از تأیید شرکت ملی نفت ایران به آنها ابلاغ و عملیات مهندسی سکو و خط لوله برای نصب در موقعیت ۱۱B آغاز می‌شود.

گفتنی است، میدان گازی پارس جنوبی ۲۱ درصد کل ذخایر گازی ایران و ۸ درصد ذخایر گازی جهان را در خود جای داده است و در سال ۱۳۷۰ در خلیج فارس بین ایران و قطر کشف شد.

فاز ۱۱ پارس جنوبی، نزدیک ترین بخش به مرز آبی با قطر است.

برای احداث و بهره مندی از این فاز ایران نیازمند فناوری به روز مانند سکوهای فشارافزا بود که به دلیل عدم وجود این امکانات در کشور، قرارداد همکاری با توتال در زمان محمد احمدی نژاد بسته شد که بعد از تحریم های شورای امنیت ملی ضدایران، این قرارداد فسخ شد و مسئولیت این پروژه به شرکت ایرانی پتروپارس واگذار شد اما این شرکت به دلیل نبود منابع مالی و فناوری سکوهای فشار افزا نتوانست کاری را از پیش ببرد.

در سال ۹۶ دوباره قراردادی با توتال بسته شد که با روی کار آمدن ترامپ و خروج امریکا از برجام چین که شریک اصلی توتال بود از این قرارداد عقب کشید و پتروپارس به عنوان دومین شریک توتال به جای چینی ها وارد میدان شد./شانا

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.