تاریخ انتشار : دوشنبه 22 مرداد 1403 - 17:43
کد خبر : 6577

گزارش:

کبری صدقی خلجان

چرا پرتفوی سرمایه گذاری بیمه کارآفرین سبز نیست؟

چرا پرتفوی سرمایه گذاری بیمه کارآفرین سبز نیست؟
اخبار پولی مالی- شرکت های بیمه از گذشته های دور با اعمال مدیریت حرفه ای ریسک های جامعه به صورت مستقیم و غیر مستقیم در حوزه مسئولیت های اجتماعی درگیر بوده بودند اما در نیمه دوم قرن 21 انتظار از شرکت های بیمه در بخش مسئولیت های اجتماعی بسیار فراتر از گذشته شده استT یکی از این انتظارات اعمال تغییر در شیوه گزارشگری مالی در چهارچوب ESG (توصیه شماره IFRS 9 ) و دیگری  حرکت به سمت سرمایه گذاری سبز است .

ماهنامه اخبار مالی- در گزارش زیر نگاهی خواهیم داشت به صورت های مالی شرکت بیمه کارافرین و آن را از منظر گزارشگری سبز مورد توجه قرارداده ایم. امیدواریم این گزارش مورد استفاده و توجه قرار بگیرد.

شرکت بیمه کارآفرین با نماد وآفری با سرمایه ۱۵۰۰۰۰۰۰ میلیون ریال با ای پی اس ۴۱۹ و پی به ای ۷ در تاریخ تنظیم گزارش از ابتدای سال مالی تا  ۳۱ تیر ۱۴۰۳ در مجموع۲۰۱۷۱۲۲۸ میلیون ریال حق بیمه شامل قبولی و اتکایی فروخته است و در مقابل  ۸۴۱۷۴۰۵ میلیون ریال خسارت نیز پرداخت کرده است. بیشترین بخش درآمدی این شرکت در طول زمان یاد شده از پذیرش بیمه زندگی اندوخته دار به میزان ۸۶۱۱۵۳۵ میلیون ریال با پرداخت خسارت در این بخش به میزان ۵۰۰۷۰۳۸ میلیون ریال بوده است. پس از آن بخش نفت و انرژی با فروش ۲۵۲۲۲۴۴ میلیون ریال و پرداخت خسارت ۲۵۵۳۷۵ میلیون ریال در مرتبه دوم قرار داشته است و در مرتبه سوم فروش بیمه نامه درمان با ۱۸۸۱۵۱۱ میلیون ریال و پرداخت خسارت به میزان ۱۷۳۳۲۴۵ میلیون ریال قرار داشته است.

سهامداران عمده این شرکت نیز عبارتند از: بانک کارآفرین، شرکت گروه توسعه مالی مهرآیندگان، شرکت تضمین شرکتهای ساختمانی و شرکت مهندسی وساختمانی جهانپارس و شرکت تدبیرتهویه هوشمند- همچنین ۶۹.۵ درصد سهام این شرکت به میزان۸,۳۴۱,۷۰۲,۴۴۰  سهام در نیز اختیار سایر اشخاص حقیقی و حقوقی قرار دارد.

نام شرکت

کد بورسی تعداد سهام درصد کل
بانک کارآفرین(شرکت سهامی عام)
بان۰۰۶۱۶
۲,۳۹۹,۶۹۷,۳۶۲
۲۰.۰
شرکت سرمایه گذاری بانک کارآفرین(سهامی خاص)
شرک۰۴۸۹۱
۷۵۳,۴۰۴,۲۴۲
۶.۳
شرکت تضمین شرکتهای ساختمانی(سهامی خاص)
شرک۱۳۳۷۹
۲۳۹,۹۹۹,۹۵۰
۲.۰
شرکت مهندسی وساختمانی جهانپارس(سهامی خاص)
شرک۰۴۴۷۴
۱۴۷,۰۸۵,۴۵۳
۱.۲
شرکت تدبیرتهویه هوشمند(بامسئولیت محدود)
شرک۱۳۲۶۴
۱۱۸,۱۱۰,۵۵۳
۱.۰
سایر اشخاص حقیقی و حقوقی
۸,۳۴۱,۷۰۲,۴۴۰
۶۹.۵
۱۲,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰
۱۰۰

مدیران ارشد این شرکت در سطوح گوناگون تا زمان تنظیم این گزارش عبارتند از علی آزاد به عنوان رئیس هیات مدیره، محمد حیدری به عنوان مدیر عامل و میلاد صادق ویشکایی است که به عنوان مدیر سرمایه گذاری در شرکت فعالیت می کنند.

بر اساس تصمیمات مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام برای سال (دوره) مالی منتهی به ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سود خالص این شرکت ۶,۲۶۳,۹۱۳  میلیون ریال ( بر اساس دلار بازار ازاد  ۵۹هزار تومانی  معادل ۱۰.۵ میلیون دلار ) و سود انباشته ۴,۸۴۸,۳۳۲ میلیون ریال و سود خالص هر سهم ۴۱۸ ریال بود – این مجمع همچنین تخصیص ۳۰۰۰۰ میلیون ریال جهت انجام هزینه های مسئولیت اجتماعی در سال ۱۴۰۲ را تایید کرد که بر اساس نرخ دلار بازار آزاد ۵۹ هزار تومانی رقمی بیش از ۵۰ هزار دلار می شود.

به طور کلی، مبلغی که یک شرکت باید برای مسئولیت اجتماعی هزینه کند، تابعی از سود آن است و هیچ فرمول خاصی برای انجام این تعهد شرکتی وجود ندارد ، زیرا شرکت ها و صنایع مختلف ممکن است اولویت ها و انتظارات مسئولیت اجتماعی متفاوتی داشته باشند. با این حال در صنعت بیمه جهانی حدود ۰.۵٪ تا ۲٪ از سود سالانه شرکت ها صرف طرح های مسئولیت اجتماعی می شود. از این منظر پرداخت ۳۰۰۰۰ میلیون ریالی که نزدیک به ۰.۵درصد از سود شرکت را شامل می شود در بخش مسئولیت های اجتماعی عددی نزدیک به کف رنج بین المللی را نشان می دهد.

در گزارش هیات مدیره شرکت بیمه کارافرین درباره هزینه های انجام شده در چهارچوب مسئولیت های اجتماعی ذیل عنوان پایداری شرکتی به شاخص های ESG اشاره شده و موارد زیر در این قالب معرفی و مصوب مجمع عمومی شده اند:

در بخش مسئولیت اجتماعی، برگزاری مراسم تحلیل و تکریم خانواده های شهدای پلاسکو، اهداء دارایی های مازاد به موسسات خیریه حاج میربهاء الدین و موسسه خیریه عطریاس نبوی و مشارکت درمراسم ویژه راهپیمایی اربعین مواردی همچون حضور به موقع کارشناسان خسارت در مناطق خسارت دیده و تلاش مستمر در گسترش بیمه اشخاص در راستای افزایش سلامت جامعه، اعطای تسهیلات جهت رفع احتیاجات ضروری کارکنان، اعطای هدایای ازدواج و مناسبتی به همکاران، اعطای کمک هزینه به همکاران با بیماریهای خاص، ذکر شده است.

البته گزارش دقیقی از میزان پرداخت ها در هر یک از موارد به جز در مورد هزینه راهپیمایی اربعین ۵۰ میلیون تومان و پرداخت ۴۴۳.۷میلیون تومان به خانواده آتش نشانان پلاسکو که در زیر چتر این بیمه قرار داشتند دیده نمی شود.

در حوزه زیست محیطی نیز در گزارش هیات مدیره بیمه کارافرین به اجرای طرح صرفه جویی در ملزومات اداری، اجرای طرح مدیریت مصرف انرژی با تغییر ساعت کاری سازمان که منجر به ۳۵ % کاهش مصرف انرژی در سازمان شد، اصلاح الگوی مصرف انرژی در حوزه برق، آب و گاز و استفاده از  ups، راه اندازی و سرویس ژنراتورهای مستقر در برخی از ساختمانهای شرکت، تک برگی نمودن بیمه نامه ها، توسعه زیر ساخت های فناوری اطلاعات در راستای الکترونیکی نمودن فرایندهای کاری، برگزاری دوره های آموزشی به صورت آنلاین وتهیه محتواهای آموزشی به صورت الکترونیکی، ایجاد سامانه برداشت از اندوخته کامل الکترونیکی و نوسازی ناوگان ترابری شرکت اشاره است.

درباره کمک به اقتصاد دورانی نیز بیمه کارآفرین استفاده از منابع تجدید پذیر در شرکت و اقدام به تهیه سطل های بازیافت و جمع آوری کلیه ملزومات اداری پلاستیکی و.. وارائه به مراکز بازیافت را به مورد اجرا گذاشته است.

در حوزه پرسنلی اجرای طرح ارزیابی عملکرد پرسنل، انعقاد قرارداد با اماکن ورزشی و طنین کارت و مراکز اقامتی، آماده سازی و بهره برداری از مهمانسراهای مشهد، ساری، زاهدان، کاشان و یزد برای پرسنل جهت اقامت به همراه خانواده،  پرداخت کمک هزینه های خرید، برگزاری دوره های آموزشی مدون و برنامه ریزی شده برای تمام پرسنل و شبکه فروش،  آموزش کلیه پرسنل خدماتی در جهت حفظ و ضدعفونی محیط کاری و تهیه تجهیزات و اقلم مورد نیاز،  سم زدایی دوره ای محیط کاری در تمام شعب و تخصیص تسهیلات با نرخ مناسب برای پرسنل شرکت بیمه کارآفرین را به مورد اجرا گذاشته است.

باتوجه به صورت های مالی، به نظر می رسد شرکت بیمه کارآفرین موارد ذکر شده در ذیل عنوان پایداری شرکتی را از محل ۳۰۰۰۰ میلیارد ریال هزینه های مسئولیت اجتماعی پرداخت کرده است و همانگونه که بدان اشاره شد این پرداخت سهم نیم درصدی سود شرکت را تا پایان سال مالی ۱۴۰۲به خود اختصاص داده است.

اما  اقتصاد پایدار تنها در بخش هزینه های مسئولیت اجتماعی خلاصه نمی شود بلکه نکته مهم در این باره حرکت به سمت پرتفوی سرمایه گذاری سبز است.

شرکت های بیمه می توانند با هدایت سرمایه ها به سوی سرمایه گذری پایدار نقش مهمی در انتقال از عصر هیدروکربن ها به عصر انرژی های تجدید پذیر ایفا کنند، شرکت های بیمه همچنین می توانند با ارایه پوشش های بیمه ای مناسب از تولید سبز و در نتیجه بهبود محیط زیست حمایت کنند. در این باره عملکرد شرکت بیمه کارآفرین بر اساس صورت های مالی آن نکته خاصی را در این زمینه نشان نمی دهد.

نگاهی به پرتفوی سرمایه گذاری این شرکت در پایان سال ۱۴۰۲  که بالغ بر ۲۸۰۹۸۰۳۵ میلیون ریال و شامل ۱۹ درصد آن فلزات اساسی، ۱۷ درصد بانکها، ۱۶ درصد فراورده های نفتی، ۱۶ درصد شیمیایی، ۱۱ درصد چند رشته ای، ۵ درصد سرمایه گذاریها، ۴ درصد دارویی، ۴ درصد کمک نهاد های مالی واسط و ۲ درصد انبوه سازی املاک و مستغلات، ۲ درصد ماشین آلات و تجهیزات، و در مجموع ۵ درصد نیز زراعت و خدمات وابسته، سیمان، کچ و آهک و استخراج کانه های فلزی و سایر می شده است، نشان از آن دارد که توجه به سرمایه گذاری سبز بیمه کارافرین در بخش های کم اهمیت تری قرار دارند. دراین پرتفوی همچنین سرمایه گذاری در پروژه های زیرساختی سبز برای کاهش بلایای طبیعی و سرمایه گذاری بر روی فناوری سبز نیز به صورت مشخص دیده نمی شود.  این درست است که ۴۸درصد از سهم پرتفوی بیمه نامه های این شرکت را بیمه های زندگی و ۱۰ درصد بیمه های درمان و ۹ درصد ثالث اجباری و ۸ درصد مسئولیت و ۵ درصد آتش سوزی و۴ درصد بدنه و۳ درصد کشتی و ۲ درصد باربری و ۱درصد حوادث راننده تشکیل می دهند اما سرمایه گذاری هایی که از محل فروش این بیمه نامه ها انجام می شود نیز می توانند نه تنها برای بیمه گذاران شرکت که برای کل شهروندان ایرانی حایز اهمیت باشد.

در پرتفوی سرمایه گذاری شرکت بیمه کارآفرین سرمایه گذاری در بخش کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای از جمله احیای جنگل‌ها نیز به مورد مشخصی اشاره نشده است. بر عکس در پرتفوی سرمایه گذاری این شرکت سهام شرکت هایی به چشم می خورد که از جمله تولید کننده های آلاینده های گوناگون هستند و در شمول پرداخت عوارض اجباری ( پرداخت ۱ درصد سود) برای فعالیت آنها در قانون مالیات ارزش افزوده قرار دارند.

بر اساس اطلاعات صورت های مالی، درآمد سرمایه گذاری بیمه کارافرین از محل منابع بیمه ای۱۳,۵۳۰,۱۷۵ میلیون ریال و سود شرکت از محل درآمد های عملیاتی ( بیمه گری) ۵,۴۷۴,۷۲۷ میلیون ریال می باشد که تفاوت معنی داری را به نمایش می گذارند.

ببر اساس گزارش ماهنامه اخبار مالی، بر اساس صورت های مالی شرکت، بیمه کارآفرین در سال مالی گذشته بیشترین سود را در بخش سرمایه گذاری ها به ترتیب از محل سرمایه گذاری در بخش فلزات اساسی به میزان ۳۱ درصد، فراورده های نفتی به میزان ۱۵ درصد، صنایع شیمیایی به میزان ۱۲ درصد، بانک ها ۱۷ درصد و ۱۳ درصد دیگر سرمایه گذاریها کسب کرده است. از این منظر توجیه پذیر است که سرمایه گذاری سبز در این شرکت با توجه به ساختار بازار و بازدهی آنها نمی تواند از جاذبه کافی برخوردار بوده باشد. با این حال چشم انداز بازارها به ویژه با توجه به تلاش برای گذر از تحریم ها و فعالیت در بازارهای بین المللی، درکنار هزینه های فزاینده اجتماعی و اقتصادی کشور ناشی از آلودگی های زیست محیطی و کاهش نزولات جوی که در اثر افزایش قابل توجه استفاده از هیدروکربن ها به عنوان سوخت و خوراک در بخش صنعت و کشاورزی متوجه بازارها می شود می تواند انگیزه خوبی برای توجه بیشتر به  درنظر گرفتن شاخص های  ESG در حوزه سرمایه گذاری و گرایش بیشتر اکچویر های شرکت بیمه کارآفرین به ریسک های پایداری در بخش سرمایه گذاری باشد.

بیمه کارافرین نزدیک به نیم درصد از سود سال گذشته خود را به برنامه های خود در چهارچوب عمل به مسئولیت های اجتماعی خود اختصاص داده است. همزمان پرتفوی بیمه گری این شرکت رشد قابل توجهی را در بخش بیمه های زندگی نشان می دهد اما از سوی دیگر پرتفوی سرمایه گذاری این شرکت علی رغم سودده بودن، علامتی از حرکت به سمت سرمایه گذاری سبز با خود ندارد.

در نیمه دوم قرن ۲۱ انتظار از شرکت های بیمه در بخش مسئولیت های اجتماعی بسیار فراتر از گذشته شده است.

شرکت بیمه کارآفرین با نماد وآفری با سرمایه ۱۵۰۰۰۰۰۰ میلیون ریال و  ای پی اس ۴۱۹ و پی به ای ۷ از ابتدای سال مالی تا  ۳۱ تیر ۱۴۰۳ در مجموع۲۰۱۷۱۲۲۸ میلیون ریال حق بیمه قبولی و اتکایی فروخته است و در مقابل  ۸۴۱۷۴۰۵ میلیون ریال نیز خسارت پرداخت کرده است.

بیشترین بخش درآمدی این شرکت از پذیرش بیمه زندگی اندوخته دار به میزان ۸۶۱۱۵۳۵ میلیون ریال و پس از آن بخش نفت و انرژی با فروش ۲۵۲۲۲۴۴ میلیون ریال و در مرتبه سوم فروش بیمه نامه درمان با ۱۸۸۱۵۱۱ میلیون ریال قرار داشته است.

در پایان سال مالی ۱۴۰۲ سود خالص این شرکت ۶,۲۶۳,۹۱۳  میلیون ریال اعلام شد و ۳۰۰۰۰ میلیون ریال تحت عنوان هزینه های پایداری شرکت هزینه شد.

اما  اقتصاد پایدار تنها در بخش هزینه های مسئولیت اجتماعی خلاصه نمی شود بلکه نکته مهم در این باره حرکت به سمت پرتفوی سرمایه گذاری سبز است.

پرتفوی سرمایه گذاری شرکت در پایان سال ۱۴۰۲  شامل ۱۹ درصد آن فلزات اساسی، ۱۷ درصد بانکها، ۱۶ درصد فراورده های نفتی، ۱۶ درصد شیمیایی، ۱۱ درصد چند رشته ای، ۵ درصد سرمایه گذاریها، ۴ درصد دارویی، ۴ درصد کمک نهاد های مالی واسط و ۲ درصد انبوه سازی املاک و مستغلات، ۲ درصد ماشین آلات و تجهیزات، و در مجموع ۵ درصد نیز زراعت و خدمات وابسته، سیمان، کچ و آهک و استخراج کانه های فلزی به مبلغ ۲۸۰۹۸۰۳۵ میلیون ریال بود.

سال ۱۴۰۲سود سرمایه گذاری بیمه کارافرین از محل منابع بیمه ای۱۳,۵۳۰,۱۷۵ میلیون ریال و حق بیمه خالص نیز بالغ بر  ۱۶,۶۷۸,۰۸۸ میلیون ریال بود.

در پرتفوی این شرکت به مورد خاصی در رابطه با سرمایه گذاری در بخش کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای از  جمله احیای جنگل‌ها و یا سرمایه گذاری در فناوری های کمک به محیط زیست از جمله تصفیه آب و یا بهبود احتراق سوخت نیروگاه  ها به مورد مشخصی برنمی خوریم./ اخبار مالی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.