تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۱
کد خبر : 4460

چشم انداز سرمایه گذاری در دنیای فین تک ها

چشم انداز سرمایه گذاری در دنیای فین تک ها
اخبار مالی-انتظار می رود ارزش معاملات فین تک از 66 میلیارد دلار در سال 2019 به 138 میلیارد دلار در سال 2023 با 20 درصد CAGR (نرخ رشد سالانه مرکب) افزایش یابد.

-یکی از هیجان انگیز ترین فرصت های سرمایه گذاری بازار به سرعت در حال گسترش فین تک ها است به عبارتی طوفان شرکت‌های فین‌تک و فشار پویای تکنولوژی دیجیتال در حال غلبه کردن بر جهان است. تغییر جهانی در شیوه زندگی بدون تماس و کار از راه دور انگیزه ای قدرتمندی برای رشد تصاعدی صنعت فناوری مالی بوده است. شاید بتوان دو سال گذشته را به عنوان سال‌های فین‌تک معرفی کرد، زیرا تراکنش‌های پولی دیجیتال به یک ضرورت تبدیل شد و مؤسسات مالی با عملکرد سنتی مجبور به عقب‌نشینی در برابر این موج قدرتمند شدند به همین دلیل تحول در روند حرکت به سمت دیجیتالییزه کردن فعالیت های خود را تسریع بخشیدند تا بتوانند به نیاز روز بازار که همانا خدمات یکپارچه از راه دور است، پاسخ گفته و شانس بقای خود را تقویت کنند.

انتظار می رود ارزش معاملات فین تک از ۶۶ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ به ۱۳۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ با ۲۰ درصد CAGR (نرخ رشد سالانه مرکب) افزایش یابد. در نیمه اول سال ۲۰۲۲ عوامل متعددی بر روی سیر صعودی سرمایه‌گذاری فین‌تک در سطح جهان تأثیر گذاشتند، از جمله عدم اطمینان ژئوپلیتیک، بازارهای عمومی آشفته، اختلالات و چالش‌ها در زنجیره تأمین کالا و خدمات، سطوح بالای تورم و افزایش نرخ بهره. در حال حاضر بدون هیچ چشم انداز اطمینان بخشی برای پایان سطوح عدم قطعیت، پیش بینی کاهش سرمایه گذاری در بخش فین‌تک ها در نیمه دوم ۲۰۲۲ دور از واقعیت نخواهد بود.

مطالعات نشان می‌دهد که سرمایه گذاری جهانی فین‌تک در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۲ در مقایسه با سه‌ماهه اول، تقریباً ۳۳ درصد کاهش یافته است. مقایسه این آمار با آمار سال ۲۰۲۱ نشان دهنده کاهش ۴۶ درصدی است. گفته می شود سهام فین تک هایی که به صورت عمومی معامله می شوند تا ۴۰ درصد کاهش یافته است. این یک تجربه عمومی است، هر صنعتی که اوج خود را تجربه می کند، در سال های متوالی متحمل ادغام و معاملات کمتری می شود. در مورد صنعت فین تک نیز چنین رخدادی طبیعی به نظر می رسد. صنعت فین‌تک در نیمه اول سال ۲۰۲۲ تعداد ۳۴۴۷ معامله را ثبت کرده است، در حالی که به ترتیب در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۰ به ترتیب ۵۶۸۴ و ۳۶۷۴ معامله را درکارنامه خود دارد.

رتبه ها در دنیای فین تک

قاره آمریکا تا نوامبر ۲۰۲۱ با بیش از ۱۰۷۰۰ شرکت، برترین استارت آپ های فین تک را در اختیار داشته است. بر اساس داده‌های نهاد موسوه به Statistaکه به ارایه آمارهای مربوط به دنیای نرم افزار می پردازد، در منطقه EMEA شامل اروپا، خاورمیانه و شمال آفریقا بیش از ۹۳۰۰ استارت‌آپ فین‌تک ثبت شده است منطقه آسیا پاسیفیک APAC نیز حدود ۶۲۰۰ شرکت را در کارنامه خود دارد.

هند هم اکنون سومین بازار بزرگ فین‌تک در جهان است و تا مارس ۲۰۲۲ بیش از ۲۱ تک‌شاخ از ۲۱۰۰ شرکت فین‌تک را به خود اختصاص داده است.

سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ میلادی در واقع یک دوره صعودی خارق‌العاده برای صنعت فین‌تک ها ثبت شده است.

حرکت جهانی صنایع در پاسخ به حالت بازیابی خود پس از رکود ناشی از همه گیری کرونا در حالی که جهان همچنان با عدم قطعیت ناشی از همه‌گیری مقابله می‌کند، صنعت فین‌تک را نیز تحت تأثیر قرار داده است. با توجه به اینکه رکود جهانی در حال بزرگ شدن است و تأثیر اقتصادی همه‌گیری اکنون به وضوح بیشتر شده، مشاهده می شود که چندین شرکت فین‌تک با تلاطم جدی مواجه هستند. ریسک پذیری سرمایه گذاران کاهش یافته است، عرضه اولیه بسیاری از سهام ها به تعویق می‌افتد، و در مجکوع سرمایه گذاری کمتری انجام می پذیرد – در شرایط موجود، روند صعودی صنعت فین‌تک احتمالاً متوقف شده است و این بخش رشد کندتری را تجربه می‌کند به همین دلیل است که بسیاری از آن به عنوان رکود یاد می‌کنند. در اینجا نگاهی گذرا به برخی از بخش‌های فین‌تک که احتمالاً در سال ۲۰۲۲ رشد قابل‌توجهی خواهند داشت، می اندازیم:

۱- سوپراپلیکیشن ها با پرداخت دیجیتال Paytech

این بخش همچنان شاهد پذیرش شتابان در سراسر جهان است. بر اساس مطالعه‌ای که توسط موسسه Juniper Research انجام شده است، استفاده از «سوپراپلیکیشن‌ها» شاهد افزایش در کشورهای در حال توسعه خواهد بود و تعداد کاربران کیف پول دیجیتال تا سال ۲۰۲۶ به ۵ میلیارد نفر خواهد رسید. جایی که پیش بینی می شود ویتنام، تایلند و فیلیپین این روند را رهبری کنند. سوپراپ‌ها برنامه‌های چندمنظوره‌ای هستند که پرداخت‌های دیجیتال را با خدمات دیگری مانند تجارت الکترونیک، مدیریت ثروت و غیره ترکیب می‌کنند. Alipay، Grab، PhonePe، Gojek، Tata Neu و PayTM برخی از محبوب‌ترین سوپراپلیکیشن‌ها در آسیا – اقیانوس ارام هستند که احتمالا شاهد رشد بیشتر آن‌ها خواهیم بود.

پایگاه کاربر افزایش یافته است. با توجه به اینکه پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی نیز به این روند توجه می‌کنند، سوپراپ‌ها روند توسعه بسیار بیشتری خواهند داشت. به عنوان مثال، اینستاگرام با Metapay برنامه‌هایی را ایجاد می‌کند که کاربران را قادر می‌سازد تا بدون ترک اتاق گفتگو، با مشاغل مورد ارتباط گرفته و به خرید اقدام کنند. واتس‌اپ همچنین چندین ابزار را معرفی کرده است که به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا محصولات خود را به نمایش بگذارند و پیوندهایی به پرداخت‌های آسان داشته باشند، بنابراین مشتریان را قادر می‌سازد در حین برقراری ارتباط با یک کسب‌وکار، خرید کنند.

۲- پرداخت های پوشیدنی:

با افزایش پرداخت بدون تماس در طول همه‌گیری کرونا، بازار پرداخت‌های پوشیدنی تقویت شد. پرداخت‌های پوشیدنی که به عنوان پرداخت‌های ضربه‌ای (tap-and-go) نیز شناخته می‌شوند، به مصرف‌کنندگان این انعطاف‌پذیری را می‌دهند تا از طریق هر شکلی از دستگاه‌های قابل استفاده یا قابل حمل، تراکنش انجام دهند. پیش‌بینی می‌شود که این بخش با نرخ رشد مرکب تقریباً ۲۱ درصد به توسعه خود ادامه دهد، بازار جهانی پرداخت‌های پوشیدنی تا سال ۲۰۲۷ به یک بازار تریلیون دلاری تبدیل خواهد شد. ارائه یک تجربه دیجیتالی یکپارچه برای مشتری، شعار همه موسسات بانکی و مالی است. از این رو، دستگاه‌های پرداخت پوشیدنی شخصی به یکی از پلت فرم های خدمات کاربر محور تبدیل شده‌اند که در عصر دیجیتال، موقعیت برتر را برای جذب و حفظ مشتریان ارایه می‌دهند. هم اکنون در سطح جهانی برترین بازیگران کلیدی پرداخت های پوشیدنی شامل Garmin Pay، Samsung KS: 005930, Pay، Apple (NASDAQ: AAPL ) Pay هستند، Mi Pay در هند نیز از زیرساخت پوشیدنی UPI استفاده می کند.

۳- فناوری بلاک چین یا دفتر کل توزیع شده (DLT)

بخش بلاک چین و کریپتو بیشترین معاملات را در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ ثبت کرده اند – ۷۰۴ معامله از ۳۴۴۷ معامله. علیرغم پذیرش سریع پرداخت‌های بلاک چین و رمزنگاری در دو سال گذشته، در ماه های اخیر به دلیل ماهیت غیرقابل پیش‌بینی آن، کریپتوکارنسی با تردیدهای زیادی روبرو بوده است. از سوی دیگر هم اکنون چندین بانک مرکزی با استفاده از فناوری دفتر کل توزیع شده (DLT) تلاش خود را برای ارایه ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) آغاز کرده اند و برخی آزمون های مقدماتی برای عرضه محدود نیز به مورد اجرا درآورده اند . در این مفهوم، ارزها برای افزایش اعتبار و کاهش غیرقابل پیش بینی بودن، توسط بانک های مرکزی حمایت می شوند. پیش بینی می شود با به جریان افتادن ارزهای دیجتال بانک های مرکزی ریسک تسویه و زمان معاملات برون مرزی به گونه ای ملموس کاهش پیدا کند.

فناوری بلاک چین تأثیر مثبت قابل توجهی بر تأمین مالی تجارت دارد به ترتیبی که بسیاری از بانک‌های پیشرو استفاده از این فناوری را برای تسریع در تجارت فرامرزی آغاز کرده‌اند. شرکت‌های فین‌تک محبوب در این فضا عبارتند از BTCJam (سرویس وام‌دهی همتا به همتا مبتنی بر بیت‌کوین)، BitPay (پردازنده پرداخت مبتنی بر بیت‌کوین)، کوین‌بیس (NASDAQ: COIN)، کراکن (صرافی بیت‌کوین)، R3 (بلاک چین کنسرسیوم)، Contour. , SKUChain (تجارت مالی.

۴- مشاور مالی هوش مصنوعی

بخش دیگری از فناوری که به آرامی در دنیای مدیریت دارایی و ثروت محبوبیت پیدا کرده مشاوره مالی هوش مصنوعی یاRobo-advisory است. هوش مصنوعی با جایگزینی جلسات مشاوره سنتی با مشتری، اطلاعات سرمایه گذاران از جمله ریسک تقاضا و نیازها و سایر جزئیات را تجزیه و تحلیل می کند. سپس بهترین پورتفولیوهای سرمایه گذاری را با استفاده از الگوریتم یادگیری ماشینی و شبیه سازی با آنچه که در دنیای واقعی می گذرد از جمله با تجزیه و تحلیل دقیق رویدادهای جهانی و غیره توصیه می کند.

پیش بینی می شود بخش مشاوره مالی هوش مصنوعی شاهد رشد ۲ برابری در پنج سال آینده و دارایی های تحت مدیریت تا ۳ تریلیون دلار تنها در بازار آمریکا باشد. مدیریت خودکار پورتفولیو با استقبال بیشتری روبه‌رو می‌شود و مشتریان بیشتری می‌خواهند در امور مالی خود به صورت مستقیم وارد شده و دارایی های خود را در هر کجا و در هر زمان مدیریت کنند. برخی از نمونه‌های قابل توجه عبارتند در این بخش عبارتند از Cred که یک پلت فرم B2B مبتنی بر هوش مصنوعی است که به موسسات مالی کمک می‌کند تا مشتریان را با گزینه‌های سرمایه‌گذاری شخصی‌شده جذب کنند. Responsive.ai نیز نرم‌افزار مورد علاقه سازمانی برای مشاوران جهت تعامل با مشتریان و افزایش تصمیم‌گیریتوسط آنه است، نرم افزار Bambu نیز برای مدیریت ثروت از سوی موسسه های مالی مورد توجه قرار گرفته است.

به نظر می رسدبرای دنیای سرمایه گذاری فین تک حرف های بسیاری برای ارائه دارد، اگرچه ممکن است در حال حاضر کندی ملموسی را تجربه می کند. در حالی که صنعت از فناوری و اتوماسیون برای ارائه یک تجربه بی‌نظیر به مشتری استفاده می‌کند، همیشه پتانسیلی برای مقیاس و رشد وجود خواهد داشت. شروع COVID-19 نیاز به اطمینان از در دسترس بودن راه حل های مالی برای مشتریان بدون مراجعه به بانک را برجسته کرد. حفظ و توسعه صنعت مالی جهانی در عصر های تک دلیل کافی برای ادامه رشد صنعت فین تک است. فین‌تک یک حوزه بسیار چابک است که به خاطر سازگاری و نوآوری‌اش شناخته می‌شود، این فناوری پتانسیل مانور دادن در فضای عدم قطعیت‌ها و غلبه بر هرگونه فشار را دارد.

منبع: in.investing.com/analysis

نویسنده: سوپراتیک ناگ

فصلنامه اخبار مالی شماره ۳۲ -ص۱۷

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.