تاریخ انتشار : پنجشنبه ۳۱ تیر ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۴
کد خبر : 257

به منظور تنوع سازی مبادی صادرات نفت؛

طرح انتقال نفت گوره به جاسک بهره برداری شد

طرح انتقال نفت گوره به جاسک بهره برداری شد
اخبار مالی- طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک به بهره برداری رسید و صادرات نخستین محموله نفت خام از پایانه جاسک امروز (پنجشنبه، 31 تیرماه) با فرمان رئیس‌جمهوری آغاز و هدف دیرینه متنوع‌سازی مبادی صادرات نفت کشور محقق شد.

به گزارش اخبار مالی، پس از عملیاتی شدن طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک، صادرات نخستین محموله نفت خام از پایانه جاسک امروز (پنجشنبه، ۳۱ تیرماه) با فرمان رئیس‌جمهوری آغاز و هدف دیرینه متنوع‌سازی مبادی صادرات نفت کشور محقق شد.
اجرای طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک با حدود ۲ میلیارد دلار اعتبار مصوب با هدف ایجاد ظرفیت انتقال روزانه یک میلیون بشکه نفت خام و ذخیره‌سازی و صادرات آن از طریق پایانه جدید جاسک، تضمین استمرار صادرات نفت، تمرکززدایی از پایانه‌های صادراتی و متنوع‌سازی آن و توسعه پایدار و اشتغال‌زایی در سواحل مکران اجرا می‌شود که تاکنون ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه نفت (در روز) ایجاد شده است و این ظرفیت به‌تدریج و در آینده‌ای نزدیک به روزانه یک میلیون بشکه می‌رسد.
تولید ایرانی و توان داخلی ابزارهای اصلی اجرایی شدن این طرح
در این طرح بیش از ۹۰ درصد از ساخت داخل و از توان پیمانکاران و سازندگان ایرانی استفاده شده است به طوری که در طی اجرای این طرح، ۲۵۰ پیمانکار و تولیدکننده داخلی مشارکت داشته‌اند.همچنین برخی تجهیزات و کالاهای مورد نیاز برای ساخت این طرح برای اولین بار در کشور ساخته شد که از جمله آن می‌توان به ساخت تختال، ورق و لوله متناسب با سیال ترش، مواد اولیه پوشش لوله FBE، پمپ‌های غول‌پیکر ۲.۷ مگاواتی BB3، شیرهای موتوری ۴۲ اینچ کلاس ۹۰۰ و سیستم کنترل تمام‌ایرانی اشاره کرد. تولید داخل و استفاده از نیروهای پیمانکاری ایرانی موجب صرفه جویی های ارزی برای کشور شد.
ساخت و راه‌اندازی حدود هزار کیلومتر خط لوله انتقال نفت خام طی تنها کمتر از ۲ سال انجام شده است که و در این دو سال ۲۵۰ کیلومتر لوله‌گذاری و یا ۴۵۰ کیلومتر تست هیدرواستاتیک هر کدام طی یک ‌ماه صورت گرفته اند. بخش فراساحلی این طرح نیز طی چندماه عملیاتی شده است.
فرصت های شغلی در ادامه توسعه این طرح فراهم خواهد شد
اجرای این طرح تا کنون برای بالغ بر پنج هزار نفر به صورت مستقیم و ۱۵ هزار نفر به صورت غیرمستقیم اشتغالزایی کرده که در تمام مراحل کار، سهم نیروهای بومی قابل توجه بوده است. با احداث پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها در ادامه تکمیل و توسعه این طرح، تولید و رونق فعالیت‌های اقتصادی در منطقه مکران حاصل می شود.
گفتنی است طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک از طرح های اولویت دار و استراتژیک جمهوری اسلامی ایران بوده است که
با حمایت دولت و راهبری وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران (به کارفرمایی شرکت‌ مهندسی و توسعه نفت و شرکت نفت و گاز پارس) و صنعتگران داخلی در اخرین روزهای دولت دوازدهم به مرحله اجرا رسید.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.