تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۱
کد خبر : 1826

کشاورزان به پشتوانه گواهی سپرده بورس کالا وام می گیرند؛

لبخند زعفرانی کشاورزان در فصل برداشت/ وام ۵۰۰ میلیون ریالی بدون ضامن

لبخند زعفرانی کشاورزان در فصل برداشت/  وام ۵۰۰ میلیون ریالی بدون ضامن
اخبار مالی-هرساله با آغاز فصل پاییز و فرارسیدن زمان برداشت و عرضه‌ محصول زعفران به بازار، شوک قیمت های منفی به دلیل افزایش سطح عرضه و البته دلال بازی عده ای سودجو دامن کشاورزان را می گیرد و آن ها به ناچار برای تامین نیاز مالی خود مجبور به فروش محصولشان با قیمت های ارزان می شوند اما امسال شرایط فرق می کند و زعفرانکاران می توانند با گذاشتن محصولشان در انبارهای بورسی به پشتوانه گواهی سپرده زعفران، ۵۰۰ میلیون ریال وام بگیرند.

گروه توسعه اقتصادی تدبیر، وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با همکاری صندوق کارآفرینی امید در راستای پشتیبانی از تولید و حمایت از منافع کشاورزان زعفران‌کار خُرده مالِک در استان‌های خراسان جنوبی و خراسان رضوی به پشتوانه و با توثیق گواهی سپرده زعفران بورس کالا، تسهیلات تا سقف ۵۰۰ میلیون ریال پرداخت می‌کند.

در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها، گروه توسعه اقتصادی تدبیر، وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، به منظور حمایت از تولیدکنندگان و کشاورزان زعفران‌کار خُرده مالِک، سامانه‌ای را طراحی کرده تا زعفران‌کاران استان‌های خراسان جنوبی و خراسان رضوی که زمین‌های کشت کم‌تر از ۳ هکتار دارند، با همکاری صندوق کارآفرینی امید تا سقف مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات دریافت نمایند.

کشاورزان زعفران‌کار خُرده مالِک در استان‌های مذکور می‌توانند با مراجعه به «سامانه‌ی ثبت تسهیلات کشاورزان زعفران‌کار» به نشانی اینترنتی satkaz.ir نسبت به ثبت‌نام این تسهیلات و بارگذاری مدارک مورد نیاز، اقدام کنند. هدف از راه‌اندازی سامانه تسهیلات کشاورزان زعفران‌کار، ایجاد سازوکار پرداخت تسهیلات بانکی به زعفران‌کاران با توثیق گواهی سپرده کالایی زعفران به عنوان ضمانت بازپرداخت تسهیلات است.

دریافت این تسهیلات برخلاف سایر تسهیلات بانکی نیاز به ضمانت فرد دیگری ندارد و کشاورزان زعفران‌کار می‌توانند برای دریافت تسهیلات تا ۵۰۰ میلیون ریال، گواهی سپرده‌ی کالایی زعفران از بورس کالا را به عنوان ضمانت ارایه دهند. به این طریق که کشاورز بعد از برداشت زعفران، محصول خود را به انبار بورس کالا تحویل داده و گواهی سپرده زعفران را در اختیار صندوق کارآفرینی امید قرار می‌دهد و تسهیلات خود را به سهولت و سرعت دریافت می‌کند.

براساس شرایط مندرج در این سامانه، مدت زمان بازپرداخت این تسهیلات قرض‌الحسنه یک ساله خواهد بود.

شرایط دریافت این تسهیلات عبارت است از:

۱. زمین کشاورزی برای کشت زعفران در استان‌های خراسان رضوی و خراسان جنوبی باشد.

۲. کشاورز زعفران‌کار امکان تحویل زعفران به انبار بورس کالا و اخذ گواهی سپرده‌ی کالایی زعفران را داشته باشد.

۳. حداکثر میزان برداشت و تحویل زعفران به انبار بورس کالا ۵ کیلوگرم است.

 

حمایت از منافع زعفران‌کاران با تأمین نقدینگی مورد نیاز

در رابطه با هدف و کارایی طرح «حمایت از زعفران‌کاران خُرد»، از سوی گروه توسعه اقتصادی تدبیر و صندوق کارآفرینی امید، به این نکته باید اشاره کرد که ابتدای پاییز زمان برداشت و عرضه‌ی محصول زعفران است و به احتمال زیاد به دلیل افزایش سطح عرضه، شاهد شوک نوسانات قیمتی در بازار و متضرر شدن زعفران‌کاران خُرده مالک خواهیم بود؛ بنابراین با طرح حمایت مالی و ارایه‌ی تسهیلات با کارمزد پایین عملاً نقدینگی مورد نیاز این کشاورزان زحمت‌کش تأمین می‌شود و آن‌ها مجبور به عرضه و فروش محصولات خود به قیمت‌های ناچیز نخواهند بود؛ بنابراین اعطای این تسهیلات صرفاً در راستای تأمین منافع کشاورزان زعفران کار خُرده مالِک است.

در این خصوص باید خاطرنشان کرد، کشاورزان زعفران‌کار لازم است هر چه زودتر با مراجعه به «سامانه‌ی ثبت‌نام تسهیلات کشاورزان زعفران‌کار»، نسبت به ثبت درخواست تسهیلات خود اقدام کنند. در صورتی که منابع درنظر گرفته شده به‌طور کامل استفاده شود، آمادگی لازم برای افزایش منابع جهت اعطای تسهیلات به سایر زعفران‌کاران را نیز خواهیم داشت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.