تاریخ انتشار : شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۶
کد خبر : 718

با تلاش صنعتگران ذوب آهن؛

متروی تهران، روی ریل ملی ۵۴E1 از واردات بی نیاز شد

متروی تهران، روی ریل ملی ۵۴E1 از واردات بی نیاز شد
اخبار مالی- برای اولین بار در کشور توسط صنعتگران ذوب آهن اصفهان، ریل ۵۴E۱ مطابق با استاندارد EN-۱۳۶۷۴ در کارگاه نورد ۶۵۰ یا همان کارگاه تولید ریل ملی برای بهره برداری در متروی کلان شهر تهران ساخته شد.

به گزارش اخبار مالی به نقل از روابط عمومی ذوب آهن اصفهان، مهرداد تولائیان معاون بهر برداری ذوب آهن اصفهان در این خصوص گفت: پیرو تولیدات ریلی ذوب آهن ، از جمله ریل های  ۶۰E۱ و U۳۳ برای خطوط راه آهن، ریل S۴۹ برای متروی بهارستان، ریل R۱۸ برای معادن و ریل زبانه سوزن، ۱۲ مردادماه ریل ۵۴E۱ نیز برای مترو کلان شهر تهران تولید شد تا کشور از واردات این نوع ریل بی نیاز شود .
وی افزود : ریلی که امروز تولید شد، پس از کنترل، بازرسی و بارگیری برای مترو تهران که حجم بالایی از مسافر را دارد و از حساسیت ویژه ای برخوردار است، ارسال می شود .
علی عبدالله‌پور مدیرعامل شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران و حومه نیز در این خصوص گفت : در گذشته از ریل ۶۰E۱ ذوب آهن اصفهان استفاده کرده ایم که از کیفیت بالایی برخوردار است و قطعاً با توجه به اینکه تولید ریل ۵۴E۱ نیز بر اساس استانداردهای بین المللی است، کیفیت بسیار مطلوبی دارد .
وی افزود: در متروی تهران تنها جهت تعمیرات و نگهداری سالانه به ۵۰۰ شاخه ریل ۵۴E۱ نیاز داریم که قطعاً شرکت ساخت نیز جهت توسعه خطوط ریلی متقاضی این محصول است .
عبدالله پور، افزود: مترو تهران اولین متقاضی ریل ۵۴E۱ از ذوب آهن اصفهان است و سایر متروهای کشور از جمله قطار شهری مشهد ، متروی اسلامشهر و سایر شهرها نیز به زودی متقاضی این ریل خواهند بود.

تحریم ها باعث شد نتوانیم ریل با کیفیت مطلوب وارد کنیم
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران و حومه، تولید ریل در ذوب آهن اصفهان در شرایط تحریم را یک اقدام بسیار ضروری و استراتژیک برای توسعه حمل و نقل ریلی دانست و گفت : قبلاً ریل مترو از کشور اتریش وارد می شد که با شدت گرفتن تحریم ها ، به ناچار از کشورهای روسیه و ترکیه ریل وارد کردیم که از آن کیفیت برتر برخوردار نبود و هزینه تعمیر و نگهداری را نیز افزایش داد .
وی افزود: در شرایط تحریم که مشکلات مالی نیز وجود دارد، دغدغه تامین ریل یکی از مهمترین مسائل ما است که به تدریج تامین آن حتی از کشورهای روسیه و ترکیه هم سخت شد.
عبدالله پور بیان داشت: تولید ریل در ذوب آهن اصفهان نه تنها صرفه جویی اقتصادی دارد و مانع خروج ارز از کشور می شود ، بلکه دغدغه ما برای تامین ریل را از بین برد و مهمتر از همه اینکه ، وابستگی ما در حمل و نقل ریلی را به سایر کشورها کاهش داد.

ذوب اهن برای تولید انبوه و قبول سفارشات بیشتر خودش را آماده می کند 
محمد امین یوسف زاده مدیر مهندسی نورد ذوب آهن نیز گفت : در ادامه برنامه تولید ریل در نورد ۶۵۰ و تکمیل سبد ریل کشور ،هدف ما در این ماه تولید ریل ۵۴E۱ بود که امروز ۱۲ مردادماه تست شد و مطابق استاندارد EN۱۳۶۷۴ به هدف رسیدیم .
وی با اشاره به سابقه ذوب آهن در تولید ریل S۴۹ برای متروی بهارستان اصفهان، اظهار داشت: از خصوصیات این ریل که مخصوص مترو هست و در مترو تهران به کار می رود ، استحکام و مقاومت بیشتر است که میزان تحمل بار مسافری بالایی را دارد .
وی افزود: سفارشی که در حال حاضر داریم کمتر از هزار تن است . تولید انبوه این ریل کیلد خورد و با توجه به استفاده از این ریل در مترو تهران ، قطعاً سفارش های بعدی را هم خواهیم داشت .
علیرضا مهرابی سرپرست کارگاه ۶۵۰ نیز اظهار داشت: این ریل، نسبت به ۶۰E۱ ابعاد کوچک تری دارد ، به همین دلیل تولید آن سخت تر است .
وی با اشاره به اینکه ریل تولیدی ذوب آهن همه مشخصات یک پروفیل قابل ارسال برای مصرف را دارد، افزود:  در نورد رسیدن به ابعاد پروفیل ۵۴E۱ سخت تر از سایر ریل ها است به همین دلیل پروسه طراحی این ریل زمان بسیاری برده و سپس تراش غلتک صورت گرفت تا در نهایت به جمع بندی نهایی برای تولید رسیدیم .

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.