تاریخ انتشار : شنبه ۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۶
کد خبر : 3243

، به مقدار وجه چک انجام می گیرد

انسداد مبالغ حساب های کشنده چک برگشتی

انسداد مبالغ حساب های کشنده چک برگشتی
اخبار مالی- در لحظه ارسال چک برگشت خورده به بانک مرکزی، این بانک فرایند مسدود سازی کسری چک برگشتی را در سایر حساب های فرد از همان لحظه آغاز می کند.

به گزارش اخبارمالی به نقل از بانک مرکزی ج.ا.ایران،محرمیان معاون فناوری های نوین بانک مرکزی اعلام کرد: طرح قانونی مسدود کردن وجوه صادرکننده ‎چک برگشتی به اندازه کسری مبلغ چک در حساب‌های بانکی از امروز آغاز شد.

بر اساس این گزارش: فرایند مسدود سازی حساب صادرکنندگان چک برگشتی به صورت تدریجی و براساس توالی چک هایی است که به بانک مرکزی ارسال می شود و این فرایند در روزهای نخست آغاز طرح براساس تعداد پیش بینی شده انجام خواهد شد و پس از جمع آوری بازخورد های طرح از بانک ها، این فرایند حداکثر طی حدود یک هفته برای تمامی چک های برگشتی تسری پیدا خواهد کرد.

محرمیان گفت: معمولا در بانک ها اینگونه مرسوم است که پیش از برگشت چک از سوی  شعب بانک با مشتری تماس برقرار می شود و معمولاً مهلت کوتاهی به صادر کننده داده می شود تا حساب خود را پر کند تا چک برگشت نخورد اما اگر بانک چک را برگشت زد مابقی فرایند بصورت اتوماتیک و خودکار انجام می شود.

وی افزود: در لحظه برگشت خوردن چک اطلاعات چک برگشتی به بانک مرکزی ارسال می شود و بانک مرکزی هم فرایند مسدود سازی کسری چک برگشتی را در سایر حساب های فرد از همان لحظه آغاز می کند.

معاون بانک مرکزی گفت: بانکها موظف هستند پیامک برگشت خوردن چک و همچنین آغاز فرایند مسدود سازی وجوه را برای فرد صادر کننده ارسال کنند.

وی خاطرنشان کرد :آنچه در قانون پیش بینی شده مسدود سازی وجوه است نه برداشت آن؛  لذا مطابق قانون بانک مرکزی مبالغ را مسدود می کند و سایر مواردی که در قانون در مورد چک برگشتی پیش از این وجود داشته است  اعم از اینکه فرد به ذینفع چک مراجعه کند و به نحوی رضایت او را جلب کند یا اینکه فرایند قضایی را با طرح شکایت در قوه قضاییه انجام دهد همچنان در جای خودش پابرجاست و فقط اتفاق جدیدی که حادث شده کمک به حقاق حق افراد است تا فرد در هنگام مراجعه به محاکم این مبالغ مسدودی در حساب صادرکننده چک موجود باشد تا با حکم دادگاه برداشت شود.

گفتنی است: بانک مرکزی اعلام کرده است چک برگشتی پس از ۲۴ ساعت از ثبت غیرقابل پرداخت بودن یا کسری مبلغ چک در سامانه یکپارچه بانک مرکزی بر اساس قانون جدید چک  برگشتی، محدودیت‌های زیر شامل حساب صادرکننده آن می شود:

  • عدم امکان افتتاح هرگونه حساب و صدور کارت بانکی جدید؛ حتی صدور المثنی/ تمدید تاریخ اعتبار کارت/ کارت اعتباری و تسهیلات خرد.
  • مسدود شدن وجوه تمام حساب‌ها و کارت‌های بانکی و هر مبلغ متعلق به صادرکننده که تحت هر عنوان نزد بانک‌ها یا موسسات اعتباری موجود است به میزان کسری مبلغ چک و به ترتیب اعلامی از سوی بانک مرکزی
  • عدم پرداخت هرگونه تسهیلات بانکی یا صدور ضمانت‌نامه‌های ارزی یا ریالی
  • عدم گشایش اعتبار اسنادی ارزی یا ریالی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.