تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۸
کد خبر : 4439

گزارش:

اهمیت مسئولیت اجتماعی برای سرمایه گذاران

اهمیت مسئولیت اجتماعی برای سرمایه گذاران
اخبار مالی-توسعه مسئولیت اجتماعی تا بدانجا گسترش یافته است که با شاخص ESG ( محیط زیست، اجتماع و حاکمیت شرکتی) درهم آمیزی یافته و انفکاک آنها از یکدیگر کار چندان آسانی به نظر نمی رسد.

– مفهوم چند وجهی مسئولیت اجتماعی(CSR ) گاهی اوقات چالش هایی را برای رهبران کسب و کار و محققان ایجاد می کند، با این حال، شکی نیست که یک پذیرش عمومی جهانی از مفهوم مسئولیت اجتماعی شکل گرفته است. توسعه مسئولیت اجتماعی تا بدانجا گسترش یافته است که با شاخص ESG ( محیط زیست، اجتماع و حاکمیت شرکتی) درهم آمیزی یافته و انفکاک آنها از یکدیگر کار چندان آسانی به نظر نمی رسد.

امروزه CSR بخشی جدایی ناپذیر از راهبرد کلی کسب و کار است. شرکت ها دیگر از خود نمی پرسند که آیا باید CSR را در فعالیت های خود بگنجانند یا خیر، آنها فقط می پرسند که کدام فعالیت های CSR باید در تجارت آنها گنجانده شود.

چرا مسئولیت اجتماعی شرکت مهم است

هر یک از ذینفعان اولویت های خاص خود را دارند، بنابراین چالش اصلی شرکت امروزه این است که چگونه خواسته های ذینفعان مختلف را متعادل کند، که گاهی اوقات می تواند متناقض و رقابتی باشد. ذینفعان اصلی یک شرکت سهامداران، کارکنان، دولت، مشتریان، تامین کنندگان، جامعه محلی و محیط زیست هستند. حل مشکلات ذینفعان حیاتی به ارزش واقعی کالاها و خدمات شرکت می افزاید و همچنین باعث افزایش موفقیت مالی (سود) در بلندمدت می شود.

طبق گزارش هلمز برابر با ۷۵% از مصرف کنندگان علیه شرکت هایی که رفتار غیرمسئولانه دارند، اقدامات منفی انجام می دهند. این می تواند از پست در رسانه های اجتماعی تا سازماندهی تحریم ها را شامل شود.

همچنین مشخص شد شرکت هایی که برچسب غیرمسئول را دریافت کنند تا ۳۹ درصد از مشتریان بالقوه خود را از دست می دهند بدین ترتیب که از هر چهار مصرف کننده یک نفر به دوستان و خانواده خود می گوید که از شرکت هایی که آنها را غیرمسئول می دانند اجتناب کنند.

به علاوه ۸۳% از سرمایه گذاران حرفه ای اعلام کرده اند که احتمال بیشتری برای سرمایه گذاری در شرکت هایی دارند که وجه خوبی به دلیل عمل به مسئولیت اجتماعی خود دارند. کسب‌وکارهایی که از ابتکارات CSR استقبال می‌کنند، به طور کلی شفاف‌تر و صادق‌تر هستند، و این باعث می‌شود سرمایه‌گذاری کم‌ریسک‌تری داشته باشند.

نکته آخر ارزش بررسی دقیق تر را دارد. اگر مصرف‌کنندگان شرکت‌ها را غیرمسئول تلقی کنند، شرکت‌ها باید برای نشان دادن فعالانه عملکرد اجتماعی و زیست‌محیطی‌شان بیشتر تلاش کنند. آنها همچنین باید نشان دهند که تلاش هایشان بیش از حرف زدن است و واقعاً تأثیر مثبتی دارد. این باور که سازمان ها باید تلاش کنند تا شهروندان شرکتی مسئولیت پذیر باشند، تنها در طول زمان رشد کرده است:

طرح فعالیت اقلیمی + Climate Action 100 که در سال ۲۰۱۷ راه اندازی شد، توجه جهانی را به خود جلب کرد. هدف آن اطمینان از این موضوع است که بزرگترین شرکت‌های منتشرکننده گازهای گلخانه‌ای جهان اقدامات لازم را در مورد تغییرات آب و هوایی انجام خواهند داد. از زمان ایجاد این طرح، بیش از ۵۴۵ سرمایه گذار که بیش از ۵۲ تریلیون دلار دارایی را مدیریت می کنند، در این حوزه قرارداد امضا کرده اند. به عنوان نمونه، در ژانویه ۲۰۲۰، غول سهام خصوصی بلک راک اعلام کرد که از سرمایه گذاری در شرکت هایی با ریسک مرتبط با پایداری بالا اجتناب خواهد کرد.

محرک های اولیه CSR حول محور به اصطلاح “خط نهایی سه گانه” متشکل از:

سود: معیار سنتی عملکرد؛ سود شرکتی

افراد: اندازه گیری میزان مسئولیت اجتماعی یک سازمان در عملیات خود

زیست بوم: اندازه گیری میزان مسئولیت پذیری سازمان از نظر زیست محیطی

محور های فعالیت های اصلی CSR در قرن بیست و یکم عبارتند از:

انسان دوستی شرکت

بازاریابی مرتبط با نیاز

حمایت های مالی

کدهای رفتاری

گزارش اجتماعی و زیست محیطی

مشارکت ذینفعان

سرمایه گذاری راهبردی جامعه

کارایی زیست محیطی

سرمایه گذاری های مسئولیت پذیر اجتماعی

جدای از شستشوی سبز( تظاهر به تولید سبز یا گرین واشینگ)، چند بحث CSR دیگر وجود دارد که موضوع بحث مکرر در دنیای کسب و کار و دانشگاهی بوده است. این موارد شامل فرار مالیاتی و اجتناب مالیاتی، مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها در صنایع استخراجی، ماهیت خود تنظیمی در مسئولیت اجتماعی شرکتی و غیره است.

بسیاری از رسوایی‌های شرکتی ثابت می‌کنند که رفتار غیرمسئولانه اجتماعی می‌تواند برای یک شرکت کشنده باشد و آینده در پایداری است که توسط دانشجویان نیز به رسمیت شناخته شد. پایداری مفهومی فراتر از CSR است و بقای بلندمدت سازمان های تجاری را تضمین می کند.

نویسنده: انا فیزاگیچ، مدرس دانشگاه

منبع: ligsuniversity.com

فصلنامه اخبار مالی شماره ۳۲ ص ۲۲

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 2 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.