تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۵
کد خبر : 3180

ورود خودروی برقی به مناطق آزاد بدون محدودیت

تاسیس بانک افشر کیش در انتظار سرمایه گذار خارجی

تاسیس بانک افشر کیش در انتظار سرمایه گذار خارجی
اخبار مالی- مجوز تاسیس بانک افشر در کیش از سوی بانک مرکزی صادر شده و در انتظار جذب سهامدار خارجی است.

به گزارش اخبار مالی- سعید محمد دبیر شورای عالی مناطق آزاددبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی همزمان با افتتاح ۸۲ طرح در این مناطق از تاسیس بانک آف‌شور در کیش و واردات نامحدود خودروهای برقی به مناطق آزاد خبر داد.

سعید محمد درباره تاسیس بانک افشور در کیش گفت: در حدود شش ماه گذشته طی مذاکرات با بانک مرکزی مجوز تاسیس بانک آف‌شور صادر شده است و اکنون به دنبال جذب سهامداران خارجی هستیم که بتوان مقدمات راه اندازی آن‌را فراهم کرد.

محمد افزود: با راه‌اندازی بانک آفشور ایرانیان خارج از کشور می توانند با خیال راحت ارز خود ر ابه مناطق آزاد آورده و سرمایه گذاری کنند. به هر ترتیب اکنون نگران این هستند که ارز خود را بیاورند و تحویل بانک مرکزی داده و با مشکل مواجه شوند؛ در حالی  که بانک آفشور  مستقل از بانک مرکزی است هرچند که نظارت‌هایی بر آن خواهد داشت.

 وی در ادامه از اجرایی شدن بورس بین الملل به صورت پایلوت در کیش در آینده نزدیک خبر داد.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی سپس به موضوع واردات خودرو به این مناطق سخن گفت و با اشاره به عدم ورود خودرو با مناطق آزاد از سال ۱۳۹۷ افزود: که ما در این سالها در این مناطق واقعا با مشکل خودرو مواجهه بودیم به طوری که چهره کیش و قشم که از جزایر گردشگری هستند خراب شده است.

وی با بیان اینکه سازمان مناطق ازاد به دنبال استفاده از ۲۵۰۰ خودرو بود که با حکم دادگاه اجازه ورود به کشور را نداشتند و به صورت توقیف در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار داشتندتوضیح داد: اما با توجه به زمان بر بودن و نیازی که ما در جریان جام جهانی قرار داریم درخواست کردیم که بتوانیم خودرو را به طور مستقیم به مناطق آزاد وارد کنیم.

محمد افزود: در دو هفته گذشته بحث واردات خودرو در هیات دولت مطرح و مورد تایید قرار گرفت و قرار شد که شیوه نامه مربوطه را وزارت صمت تعیین کند که از جمله مباحث مطرح شده خودروهای با ۲۰ هزار دلار بود.   قرار بر واردات خودروی برقی شد و مناطق آزاد نیز بعد از اعلام شیوه نامه وزارات صمت می تواند به طور نامحدود خودروی برقی وارد کنند.

وی با اشاره به وجود ۵۷۰۰ منطقه آزاد و ویژه در ۱۵۰ کشور گفت: در ایران ۸ منطقه آزاد فعال شامل قشم، کیش، چابهار، اروند، انزلی، ماکو، ارس و فرودگاه امام و ۷ منطقه آزاد جدیدالتاسیس شامل اردبیل، بانه مریوان، قصرشیرین، ایلام، بوشهر، زابل و اینچه برون داریم که ۴۱ منطقه ویژه اقتصادی مجوز فعالیت دارند ولی هنوز هیچ دستگاهی متولی راه اندازی آنها نشده است.

مشاور رئیس جمهور افزود: ۲۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی در مناطق ویژه و اقتصادی فعالند که ۳۶ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری داخلی در سال گذشته و ۶۲ هزار میلیارد تومان در مناطق ویژه اقتصادی مجموعاً معادل ۱۰۰ میلیارد تومان جذب شد همچنین ۱۴۸ میلیون دلار سرمایه خارجی در مناطق آزاد و ۱۵ میلیون دلار در مناطق ویژه اقتصادی مجموعاً به ارزش ۱۶۳ میلیون دلار جذب شد که معادل ۱۷ درصد سرمایه گذاری خارجی در کشورمان در سال گذشته بود.

محمد با بیان اینکه سال گذشته ۶,۳۷۰ میلیارد تومان هزینه توسعه زیرساخت‌ها در مناطق آزاد و ویژه شد، گفت: مجموعاً ۵۳۱ هزار شغل مستقیم در مناطق آزاد و ویژه سال گذشته ایجاد شد. ۲۵۳۰ واحد تولیدی و ۴۷ هزار واحد صنفی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی فعالند.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در خصوص صادرات از مناطق آزاد گفت: سال گذشته یک میلیارد و ۹۶ میلیون دلار در مناطق آزاد و ۱۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار در مناطق ویژه اقتصادی صادرات داشتیم که مجموعاً به ۱۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار می‌رسد.

وی با رد ادعای سکوی واردات شدن مناطق آزاد گفت: در سال گذشته مجموع واردات در مناطق آزاد یک میلیارد و ۱۰۶ میلیون دلار و مناطق ویژه اقتصادی ۳ میلیارد و ۵۹۰ میلیون دلار و مجموعاً ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بوده، تراز تجاری صادرات و واردات کشور در سال گذشته در کل مناطق آزاد و ویژه مثبت ۱۱ میلیارد دلار به سود صادرات بود که عمدتاً از مناطق ویژه بوده اما تراز تجاری مناطق آزاد منفی ۱۰ میلیون دلار بوده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.