تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۰:۳۰
کد خبر : 5421

گزارش تحلیلی- بخش نخست

حسابداری پایدار و عملکرد فولاد صبح پارسیان

حسابداری پایدار و عملکرد فولاد صبح پارسیان
اخبار مالی- متن حاضر، بخش نخست از یک گزارش مفصل با هدف بررسی خروجی ناشی از اعمال شاخص های اقتصاد پایدار در محاسبه صورت های مالی گروه صنعتی فولاد صبح پارسیان، یکی از شرکت های وابسته به بانک پارسیان می باشد. می دانیم که بانک پارسیان به عنوان دومین بانک خصوصی کشور، نقش پررنگی در حمایت از تولید و تامین نیازهای پولی و مالی کشور داشته است با این حال استمرار نسبت منفی کفایت سرمایه این بانک و تاثیرات آن بر اقتصاد کشور هشداری است بر لزوم اصلاح رویه های نادرست و در این مسیر تابانیدن نور بر عملکرد بخش های مختلف آن حرکت در این مسیر است.

به گزارش اخبار مالی به نقل از اخبار پولی مالی، توسعه، پارادایم محوری جوامع در عصر مدرن است و یکی از شاخص های آن میزان مصرف و تولید صنعتی به ویژه در بخش صنعتی پایه است. به عبارت دیگر ستون فقرات توسعه بر تولید و مصرف قرار گرفته است، اما چگونه، در دهه دوم قرن ۲۱ با افزایش آگاهی شهروندان نسبت به حقوق و مسئولیت های خود و افزایش تغییرات اقلیمی به ویژه گرمایش زمین، (۱- روند گرمایش فعلی زمین در ۱۰ هزار سال گذشته بی‌سابقه است و میانگین افزایش دمای کشور ما با سرعتی دو برابر روند جهانی پیش می‌رود) توجه به تاثیرات شیوه تولید و میزان مصرف بر ابعاد مختلف زیست انسانی و  محیط زیست از اهمیت روزافزونی برخوردار شده است، از این رو پارادایم توسعه نیز تحولاتی تحولات قابل توجهی را تجربه کرد. در پارادایم جدید، توسعه خطی بدون توجه به جوانب زیستی و منافع  تاثیرپذیرندگان از فعالیت های اقتصادی مردود اعلام شد و به جای آن پذیرش توسعه در شرایط پایدار جانشین آن شد. در شرایط پایداری تولید و اشتغال با توجه به شاخص های زیست محیطی، رفاه و بهداشت عمومی و قوانین موضوعه و منافع سهامداران نه تنها نظرداشت به زمان حال، بلکه با چشم انداز امکان بهره مندی از منابع خدادادی برای نسل های آتی شکل می پذیرد.

در گزارش حاضر تلاش شده است تا با استفاده از رویکردهای حسابداری پایداری Sustainability accounting standards board  (SASB ) فعالیت “گروه صنعتی فولاد صبح پارسیان” مورد بررسی قرار گیرد.

لازم به ذکر است که اعداد و ارقام مورد استفاده در این گزارش از صورت های مالی منتشر شده و برخی منابع عمومی استخراج گردیده است با این حال به دلیل برخی محدودیت ها از جمله عدم دسترسی به داده های پردازش شده بر اساس حسابداری زیستی، برآوردها اجمالی و نتایج بررسی ها تنها چشم انداز کلی را منعکس می سازد.

همینجا از گروه صنعتی فولاد صبح پارسیان دعوت به عمل می آورد اطلاعات تکمیلی و یا توضیحات خود را جهت تصحیح و یا تکمیل و انتشار گزارش برای ما ارسال نمایند.

 

-آشنایی با گروه مالی پارسیان

شناسه ملی: ۱۴۰۰۴۰۴۶۳۷۲

تاریخ تاسیس:  ۱۳۹۳/۰۲/۲۰

گروه مالی پارسیان یکی از چهار شرکت مادر ( هلدینگ) بانک پارسیان با ۱۳ زیرمجموعه شامل:

گروه صنایع فولاد صبح پارسیان، لیزینگ پارسیان، خدمات مشاور خرد پیروز، کارگزاری پارسیان، تامین اندیش پارس، خدمات بیمه امین پارسیان، تامین سرمایه لوتوس پارسیان، پالایش پارسیان سپهر، صرافی پارسیان، بیمه پارسیان، شرکت بیمه اتکائی آوای پارس، صندوق قرض الحسنه بانک پارسیان و سرمایه گذاری آتیه پارسیس پارس است

سرمایه ثبت شده بر اساس اعلام کدال:  ۳۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ ریال (بر اساس تصمیم مجمع عمومی فوق العاده و مجوز سازمان بورس، مورخ ۲۱/۱۲/ ۱۴۰۱سرمایه شرکت از مبلغ ۳۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ریال به مبلغ ۵۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ ریال افزایش یافته است اما هنوز در کدال منتشر نشده است)

آدرس : تهران، شهرک قدس، خیابان شهید ابراهیم شریفی، خیابان مدیریت، پلاک -۱۷۲

تلفن : ۵۶۵-۴۰۸۸۰۵۶۲-۰۲۱

اعضای هیات مدیره و مدیرعامل:

رئیس هیات مدیره: محمدحسین رمضانی فوکلایی به نمایندگی از طرف شرکت خدمات مشاور خرد پیروز (سهامی خاص) رییس هیات مدیره

حمیدرضا رفیعی به نمایندگی از طرف بانک پارسیان نایب رییس هیات مدیره و مدیرعامل

یوسف بشرخواه به نمایندگی از طرف شرکت تامین اندیش پارس عضو هیات مدیره

علی روحی به نمایندگی از طرف شرکت تامین خدمات سیستم‌های کاربردی کاسپین عضو هیات مدیره

مصطفی شهریاری به نمایندگی از طرف گروه صنایع فولاد صبح پارسیان عضو هیات مدیره

 

آشنایی با گروه صنعتی فولاد صبح  پارسیان

نام: گروه صنعتی فولاد صبح پارسیان

تاریخ تاسیس: ۱۳۹۴/۰۸/۲۶

شناسه ملی : ۱۴۰۰۵۳۹۵۵۵۴

آخرین سرمایه ثبتی:   ۳۰,۰۰۰ میلیون ریال

وضعیت حقوقی: سهامی خاص

آدرس: آدرس شرکت:

تهران، شهرک قدس(غرب)، خیابان شهید ابراهیم شریفی، خیابان مدیریت، پلاک -۱۷۲

گروه صنعتی فولاد صبح پارسیان وابسته به گروه مالی پارسیان

. سهامداران این گروه به ترتیب ۹۹.۹ درصد گروه مالی پارسیان و زیر یک درصد نیز تامین اندیش پارس، خدمات مشاور خرد پیروز، خدمات مشاور خرد پیروز، لیزینک پارسیان و خدمات بیمه ای امین پارسیان هستند.

فعالیت اصلی شرکت، تولید لوله پروفیل، تیرآهن، پوشش لوله‌های انتقال آب میلگرد و درب های راحت بازشوی فولادی و آلومینیومی است، محل کارخانجات گروه در مشهد، آمل، تاکستان و هشتگرد اعلام شده است.

اعضای هیات مدیره و مدیرعامل:

محمد حسین رمضانی فوکلایی به نمایندگی از طرف شرکت تامین اندیش پارس (سهامی خاص) رییس هیات مدیره.

رضا بشارتی‌زاده به نمایندگی از طرف شرکت گروه مالی پارسیان (سهامی خاص) نایب رییس هیات مدیره و مدیرعامل

امین شمسی‌تبار به نمایندگی از طرف شرکت خدمات مشاور خرد پیروز (سهامی خاص) عضو هیات مدیره

دریافت ارز دولتی: بر اساس اطلاعات موجود این شرکت تا کنون و در مجموعه به مقدار  ۵۳,۰۲۵,۷۷۱,۸۰۴ ریال ارز دولتی دریافت کرده است.

نوع محصولات و ظرفیت تولید:

ردیف

نوع محصول

ظرفیت

۱

لوله اسپیرال با پوشش اپوکسی و پلی اورتان + نورد گرم انواع مقاطع  تیرآهن، نبش و ناودانی

۱۶۰ هزار تن

۲

مقاطع فولادی ساده کربنی و کم آلیاژی به شکل  I تیرآهن

۳۵۰,۰۰۰ تن

۳

مقاطع فولادی ساده کربنی و کم آلیاژی به شکلU  ناودانی

۱۵۰,۰۰۰ تن

۴

مقاطع فولادی ساده کربنی و کم آلیاژی به شکل   Lنبشی

۱۰۰,۰۰۰ تن

۵

میل گرد

۵۹۰۰۰۰ تن

۶

درب راحت بازشو فولادی و آلومینیومی

۳۴۰۰+۷۰۰ =۴۱۰۰ تن

جمع

۱۱۹۴۱۰۰ تن

نگاهی به مسئولیت اجتماعی گروه صنعتی فولاد صبح پارسیان

  • در اطلاعات منتشر شده شرکت در بازه زمانی ۱۴۰۱، جهت حفظ محیط زیست به عنوان یک وظیفه اجتماعی کاشت ۱۰۰۰ اصله نهال در مجتمع فولاد تاکستان در اسفند ۱۴۰۱ دیده می شود. (هر درخت کاج در طول سال ۱۰۰۰ کیلوگرم اکسیژن تولید می کند)
  • درکارنامه گروه مالی در سال ۱۴۰۱ برپایی دوره آموزش رفتار سازمانی (ویژه مدیران و کارکنان ستاد و شرکت‌های گروه مالی پارسیان) در آبان ماه ۱۴۰۱ و احداث ششمین مدرسه دو کلاسه توسط این گروه ( بیمه پارسیان ) در روستای تپرقو کهگیلویه وبویراحمد درج شده است. ( بر اساس برآورد هزینه ساخت در سال ۱۴۰۱ ، ساخت هر متر مربع بین ۴ الی ۶ میلیون تومان هزینه داشته است).
  • در صورت های مالی شرکت ردیف مشخصی جهت تعریف فعالیت ها و یا پرداخت هزینه هایی جهت عمل به مسئولیت اجتماعی شرکتی از جمله کمک به جوامع محل فعالیت و کمک به حفظ محیط زیست و … مشاهده نگردید با این حال مشارکت این شرکت در تامین آب بخشی از مناطق کم آب کشور به دلیل آنکه در نتیجه آن ارتقای رفاه عمومی و کنترل مهاجرت داخلی و خارجی صورت پذیرفته، در قالب عمل به مسئولیت اجتماعی شرکتی مورد توجه قرار گیرد.
  • در صورت های مالی گروه سرمایه گذاری مشخصی در راستای کاهش مصرف مواد اولیه، تولید محصولات سبز و کاهش مصرف سوخت های فسیلی، استفاده از انرژی های نو و یا ارتقای بهره وری و بازیافت، مشاهده نگردید.
  • با توجه به وضعیت بحرانی آب در کشور، بخشی از فعالیت گروه صنعتی فولاد صبح پارسیان در حوزه آبرسانی می تواند به نوعی کمک به جوامع محلی و منطقه ای در قالب عمل به مسئولیت اجتماعی مد نظر قرار گیردد با این حال باید توجه داشت که این مشارکت با دریافت هزینه ساخت لوله های تحویلی انجام پذیرفته است و لحاظ آن در ردیف های حسابداری زیست محیطی نیازمند ملاحظات فنی بیشتری به لحاظ شیوه تولید، میزان کنترل GHG با پوشش بیرونی و داخلی لوله ها ، میزان آلودگی گرمایی، میکروبی وشیمیایی ، تاثیرات بهداشتی محیطی تولید و … است.

۵-۱-   گروه صنعتی فولاد صبح پارسیان اقدام به تامین لوله های اسپیرال بدون درز در طرح  ایمواسکو با سرمایه‌گذاری ۷۳۰ هزار میلیارد ریال و ظرفیت شیرین‌سازی ۸۰۰ هزار مترمکعب آب در روز از ابتدای سال ۱۴۰۰ کرده است. در قالب طرح، انتقال آب دریای عمان به صنعتی استان های خراسان جنوبی و فلات مرکزی با ۱۹۲۰ کیلومتر خطوط لوله، شهرهای چابهار، زاهدان، جانجا، طبس، بیرجند، قاین، سنگان، خواف و مشهد و سایر شهرها و مناطق صنعتی در مسیر ۱۳۲۰ کیلومتر خط اصلی و ۶۰۰ کیلومتر انشعاب، منتقل می شود. مناطق یاد شده جزو مناطق بحرانی کشور به لحاظ وجود لحاظ تنش آبی و مهاجرت ناشی از عوامل خشکسالی قرار دارند.

۵-۲ شرکت صنعتی فولاد صبح پارسیان همچنین با تامین ۱۵۰ کیلومتر لوله های طرح انتقال آب خلیج فارس( از ۷۰۰ کیلومتر) در تامین آب شیرین مصرفی  صنعتی در استانهای کرمان و یزد مشارکت داشته ودر تامین بخشی از آب شرب شهروندان در استانهای یزد و کرمان را نیز مشارکت داشته است. این مشارکت می تواند در قالب عمل به مسئولیت اجتماعی شرکتی مورد توجه قرار گیرد.

۵-۳ فعالیت دیگر شرکت که قابل تسری و بررسی درچارچوب مسئولیت اجتماعی شرکتی قرار دارد، مشارکت در طرح غدیر جهت آبرسانی به شهرستانهای اهواز، آبادان، خرمشهرو شادگان با استفاده از تسهیلات بانکی است. این پروژه  با هزینه یک هزار و ۶۲۰ میلیارد ریال به طول ۵۱۷ کیلومتردر استان خوزستان تاثیر مهمی بر پایداری اجتماعی و بهداشتی ایفا می کند. در این طرح ۱۰ متر مکعب بر ثانیه آب از منابع رودخانه دز و از محل کانال موسوم به «اسپیل کرخه» برداشت و منتقل می شود.

 

سهم منابع محیط زیستی در تولید

به دلایل گوناگون از جمله تشویق تولید، استفاده از مزیت های رقابتی، تحریم های ناعادلانه خارجی وهمچنین کمک به افزایش توان تولید رقابت پذیر محصولات داخلی، دولت ج.ا.ایران برخی مشوق ها از جمله کاهش مالیات و ارایه برخی نهاده های تولید با نرخ های پایین تر از بازار های بین المللی به تولید کنندگان را در پیش گرفته است که سهم قابل توجهی در کاهش هزینه های تولید و سودآوری شرکت ها دارد. از سوی دیگر جهان معاصر به سرعت در حال انتقال از عصر سوخت های کربنی به سمت سوخت های پاک و زیست محیطی و تولید سبز است. به همین دلیل نظام هایی در حال اجرا و یا تهیه است تا  سهم واقعی محیط زیست در تولیدات مشخص و تولید بدون توجه به عوامل رقابتی وزیست محیطی و تغییرات اقلیمی و اجتماعی، با هزینه های فزاینده روبرو شود. از این رو بررسی نقش نرخ نهاده ها در تولید محصولات به ویژه برای حضور در بازارهای بین المللی و حتی منطقه ای و داخلی بسیارمهم است.  از این لحاظ برای بررسی عملکرد شرکت ها لازم است تولید با نهاده های رانتی نه تنها با تولید غیر رانتی مقایسه شود بلکه همچنین لازم است تا سهم تولید در تولید ناخالص داخلی زیست محیطی نیز مورد توجه قرار گیرد. در ادامه نقش قیمتی نهاده ها با نرخ های رانتی داخلی و نرخ های بین المللی در تولید گروه صنعتی فولاد صبح پارسیان مورد بررسی قرار می گیرد.

با این قید مجدد که نرخ ها تقریبی و در یک بازه زمانی مشخص دریافت و محاسبه شده اند.

لازم به ذکر است که محاسبات انجام پذیرفته تخمینی بوده و دقیق نیست، زیرا هزینه‌های واقعی بسته به بازه زمانی و مکانی می تواند متفاوت باشد.

 

۱- سحر تاجبخش، رئیس سازمان هواشناسی کشور، خبرگزاری مهر، اردیبهشت ۱۴۰۲

ادامه دارد…

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.