تاریخ انتشار : سه شنبه ۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۱
کد خبر : 3235

فرهاد نیلی

مقایسه  اقتصاد آمریکا و چین در سالهای پیش رو

مقایسه  اقتصاد آمریکا و چین در سالهای پیش رو
اخبار مالی - چین با ۱۸۰ یونیکورن بعد از آمریکا دومین ظرفیت رشد دیجیتال در آینده را دارد و این نشان می‌دهد که این موتور اقتصادی پرقدرت روشن باقی می ماند.

اخبار مالی– برآورد اکونومیست از قدرت اقتصادی چین بر حسب سهم این کشور از GDP ( تولید ناخالص داخلی) این است که چین آمریکا را پشت سر گذاشته و ۱۶ درصد قدرت اقتصادی دنیا را در دست دارد  واکنون بزرگترین شریک تجاری آمریکا و اروپا است اما آیا این ظرفیت می تواند ادامه یابد؟ ادامه این ظرفیت بستگی به تعداد یونیکورن ها و استارتاپ های بالای یک میلیون دلاری دارد.

چین با ۱۸۰ یونیکورن بعد از آمریکا دومین ظرفیت رشد دیجیتال در آینده را دارد و این نشان می‌دهد که این موتور اقتصادی پرقدرت روشن باقی می ماند. با اینکه تعداد یونیکورن های آمریکا بالاست اما چین با سرعت زیادی در حال افزایش یونیکورن های خود است.

از نظر ذخایر ارزی هم چین بیشترین تجمع ذخایر ارزی را دارد چرا که به صورت مستمر تولید کرده اما مصرف نکرده،  بنابراین ذخیره ارزی دارد که بیش از ۲۵ درصد ذخایر ارزی جهان را در اختیار دارد اما نکته قابل توجه این است که ۶۲ درصد ذخیره ارزی چین دلار آمریکاست.

 در پاسخ به این پرسش که آیا این وضع ادامه می‌یابد یا نه باید گفت کرونا حجم تجارت کالایی در دنیا را کاهش داد از طرف دیگر حجم سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی هم در حال کاهش است پس میزان تمایل کشورها برای سرمایه گذاری در کشورهای دیگر کاهش یافته و به میزان سابق نیست. نسبت واردات به تولید هم کم شده مجموعه آنها نشان می‌دهد پارادایمی در حال شکل گیری است که حمایت گرایی را جایگزین جهانی سازی کرده است و به این نتیجه رسیدند که حمایت گرایی منافع مردم را تامین میکند و نتیجه این شرایط موجود نشان می‌دهد که پارادایم اقتصاد جهانی در حال تغییر است.

منبع: سخنرانی در همایش ملی اقتصاد صنایع پلاستیک

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.