تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۳
کد خبر : 1100

در اخرین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی؛

موافقان و مخالفان اوجی پشت تریبون مجلس آمدند

موافقان و مخالفان اوجی پشت تریبون مجلس آمدند
اخبار مالی- اوجی به عنوان اولین وزیر در اخرین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم در مجلس حاضر شد.

به گزارش اخبار مالی، پرونده بررسی صلاحیت برنامه جواد اوجی، وزیر پیشنهادی نفت در اخرین روزهای رسیدگی به وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم صبح امروز روی میز مجلس باز شد.
در ابتدا طبق روال بررسی وزاری پیشنهادی، در ابتدا کمیسیون مربوطه نظر خویش را راجع به کاندیدای وزارت نفت اعلام کرد.

دو کمیسیون انرژی و صنایع، اوجی را برای وزارت نفت تائید کردند

مصطفی نخعی، سخنگوی کمیسیون انرژی از نظر مثبت اعضای این کمیسیون از اوجی خبر داد.نماینده بعدی که پشت تریبون قرار گرفت، روح الله عباس پور سخنگوی کمیسیون صنایع بود. عباس پور ضمن بیان اینکه اوجی در بین مدیران عامل گاز، بیشترین انعقاد قراردادهای گازی را داشته است از موافقت اکثریت مطلق آرا اعضای این کمیسیون با وزارت اوجی خبر داد.

مسئله ما تناسب است/اوجی بیشتر با حوزه گاز ارتباط داشته است

مهدی عسگری، نماینده مردم کرج به عنوان سومین نماینده نظر خود را راجع به وزیر پیشنهادی نفت پشت تریبون بهارستان بیان کرد و گفت: اگر چه آقای اوجی مانند اغلب وزرا دارای تخصص و تعهد مطلوبی است اما مسئله اصلی سنجش تناسب گزینه پیشنهادی با شرایط موجود و اولویت‌های این وزارتخانه است.
عسگری افزود: تجربه ایشان بیشتر در حوزه گاز بوده اما مسئله اصلی ما در حوزه تحریم نفتی است. وزیر پیشنهادی توضیح دهد؛ اکنون چه میزان نفت می‌فروشیم؟ مشخصاً چه میزان از ارز آن به کشور بازمی‌گردد؟ ایشان در چه بازه زمانی به چه میزان آن را افزایش می‌دهد؟ اکنون چه مقدار سرمایه ‌گذاری در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی انجام می‌شود؟ و بر اساس چه برنامه‌ای آن را به چه میزان افزایش خواهند داد؟

 برنامه اوجی برای استفاده از میادین مشترک گازی و نفتی و فقرزدایی از مناطق نفتی چیست؟ 

سپس هاجر چنارانی، نماینده مردم نیشابور در خصوص اوجی گفت: وزیر پیشنهادی نفت درباره استفاده از میادین مشترک گازی و نفتی، جلوگیری از مصرف انرژی بی رویه که در ایران ۲.۵ برابر میانگین جهانی است، چه برنامه ای دارد؟
چنارانی به بحران انرژی موجود مخصوصا در زمینه آب اشاره کرد و گفت: برای صنایع آب بر مانند پالایشگاه تهران، اصفهان و شازند چه برنامه ای دارید؟
نماینده مردم نیشابور در ادامه از فقر شهر ها و مناطقی که سرشار از منابع نفتی هستند گفت و از وزیر پیشنهادی نفت پرسید: برای ظلم ها و بی عدالتی هایی که شرکت های نفت و گاز غرب، نفت و گاز مرکزی، شرکت ملی نفت و… در حق مناطق دارای نفت و گاز انجام می دهند، چه برنامه ای دارید؟ با چه برنامه ای به دنبال محرومیت زدایی و فقرزدایی هستید؟

در شرایط فعلی وزیر برای فروش نفت باید جسارت داشته باشد

محمد تقی نقدعلی، نماینده مردم خمینی شهر دیگر نماینده ای بود که صبح امروز به منظور بیان نظر خود در خصوص وزیر پیشنهادی نفت پشت تریبون حاضر شد.
نقدعلی ضمن تشریح منابع بودجه و درآمدها بیان داشت: در باب درآمدهای مالیاتی با توجه به وضع صنوف و مشکلات معیشتی و اقتصادی و درآمد پایین مردم نمی توانیم انتظار بالایی داشته باشیم. سایر درآمدها نیز وزانت ندارند لذا باید در شرایط تحریمی و مشکلات این چنینی برای درآمد نفتی برنامه ریزی کنیم و وزارت مهم نفت را به کسی بسپاریم که می تواند جسارت فروش نفت را داشته باشد.
نماینده مردم خمینی شهر گفت: من از آقای فتاح رئیس هلدینگ نفت وگاز بنیاد مستضعفان در خصوص آقای اوجی سوال کردم و ایشان تاکید کردند که آقای اوجی در فروش گاز سابقه خوبی دارند اما موضوع فروش نفت مسئله متفاوت است.
وی تصریح کرد: گشایش در فروش نفت و ورود ارز به داخل کشور نیاز و مسئله اصلی کشور است و اگر جرات و جسارت کافی برای این موضوع نباشد نمی توان موفق بود.
نقدعلی در اخر گفت: آقای اوجی باید اموال خود را شفاف اعلام کند و بگوید که چگونه زندگی کرده است، ما وزیر با اموال هزار میلیاردی و وزیری با ۱۲۰ شرکت را فراموش نکرده ایم.

سخنان اوجی در خصوص میزان اموالش خلاف واقع بود

در ادامه الیاس نادران نماینده مردم تهران نیز پشت تریبون حاضر شد.
نادران همانطور که خود اذعان کرد از نقطه نظری متفاوت به صلاحیت وزرای پیشنهادی نگاه کرد.
وی در این خصوص اظهار داشت: در موافقت و مخالفت با وزرای پیشنهادی بیش از آنکه به جنبه کارآمدی وزرا توجه کنم به موضوع پاکدستی توجه کرده ام.
نادران در ادامه گفت: در جلسه‌ای که با وزیر پیشنهادی نفت داشتم به او گفتم که لیست اموال وی در شبکه‌های اجتماعی پخش شده، آیا دیده‌اید اما وی گفت که در جریان این موضوع نیست. سپس از وی پرسیدم که چند خانه داری و آقای اوجی پاسخ داد که ۳ خانه؛ یکی در منطقه هروی تهران، یک خانه که از ارث همسرم به ما رسیده و یکی هم خانه پسرم است اما با توجه به استعلامی که از مراجع ذیصلاح گرفتم مشخص شد که وی ۹ مورد اموال دارد لذا باید درباره کسی که به این صراحت خلاف واقع می‌‌گوید، تأمل کرد.

اوجی برای رفع بی عدالتی سازمانی برنامه دارد

بعد از نادران علی بابائی کارنامی، نماینده مردم ساری اقدام به بیان نظرات خود کرد.
کارنامی ضمن اشاره به وضعیت کارکنان شرکت نفت به عنوان یکی از چالش های این وزارت گفت: از جمله مواردی که اوجی برای آن برنامه دارد رفع بی عدالتی در ساختار سازمانی است.
بابائی کارنامی تاکید کرد: از جمله برنامه های وزیر پیشنهادی باید خنثی سازی تحریم و فروش نفت باشد چرا که تمام بودجه سنواتی کشور متکی به درآمد نفتی است. از این رو وزیر باید توانمندی بالا و هوش مناسبی در روابط خارجی داشته باشد.
وی در ادامه افزود: توسعه صنایع پایین دستی از جمله مواردی است که وزیر پیشنهادی در دستورکار دارد تا خام فروشی صورت نگیرد.
کارنامی در اخر در خصوص اظهارات نادران درباره اموال جواد اوجی گفت: قطعا وزیر از فیلتر دستگاه های نظارتی و امنیتی عبور کرده است و نکاتی که مخالف محترم مطرح کرده است هنوز برای ما اثبات نشده و سند محکمی برای آن ارائه نکرده اند.

اوجی دومین وزیر متخصص در حوزه نفت است

حسین حسین زاده، عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز بیان داشت: در حال حاضر اولویت نخست ما معیشت و اقتصاد است و نیاز به پول داریم و پول توسط نفت تامین می شود.
حسین زاده در ادامه گفت: حدود ۲۸۸ میلیارد بشکه نفت ذخیره داریم و معادل ۱۳.۵ درصد نفت دنیا و مقام سوم دنیا را داریم. همچنین حدود ۱۶.۵ درصد منبع ذخیره گازی پس از روسیه، متعلق به ایران و چالش اصلی ما گاز در زمستان است. اوجی در گذشته مدیرعامل شرکت گاز بوده است و در زمان تصدی ایشان ۷ هزار روستا گازکشی شد.
حسین زاده ضمن بیان اینکه در وزارت نفت چالش اصلی نبود متخصص است گفت: بعد از انقلاب ۹ وزیر نفت داشتیم و اوجی دومین وزیری است که متخصص در حوزه نفت است.

اوجی با بدنه نفت آشنا است

انور حبیب زاده بوکانی، نماینده مردم بوکان اخرین نماینده ای بود که قبل از دفاع اوجی از برنامه های خود پشت تریبون حاضر شد.
بوکانی در خصوص وزیر پیشنهادی نفت گفت: وزیر پیشنهادی از بدنه صنعت نفت و آشنا به مشکلات و مسائل حوزه‌های نفت و انرژی است، وی دارای تجربه بسیار خوبی در این حوزه است بنابراین می‌تواند در وزارت نفت عملکرد خوب و تأثیرگذار داشته باشد.
بعد از حدود دو ساعت بیان نظرات مختلف نمایندگان مجلس راجع به وزیر پیشنهادی در مجلس، نوبت به دفاع جواد اوجی از برنامه های خود رسید.

به دنبال کاهش خام فروشی برای دور زدن تحریم ها هستیم

اوجی در ابتدا در خصوص میزان اموال و دارایی خود که در فضای مجازی منتشر شده و در صحن مجلس نیز از آن حرف به میان آمد توضیح داد: بنده آنچه به عنوان دارایی خود خدمت آقای رئیسی مطرح کردم صحت داشته و هرگونه دارایی که در فضای مجازی به من منصوب شده را به نام خودشان خواهم زد.
در ادامه اوجی توسعه میادین مشترک و بهره برداری حداکثری از این میادین، کاهش سرمایه گذاری در صنعت نفت، حفظ و افزایش ظرفیت تولید نفت و گاز، بالا بودن شدت مصرف انرژی در کشور، خام فروشی و … را از چالش های اصلی حال حاضر وزارت نفت دانست.
سپس وزیر پیشنهادی نفت به اهداف برنامه‌های خود در وزارت نفت از جمله: تلاش برای مقابله با تحریم و فروش حداکثری نفت خام و میعانات، بازپس گیری بازارهای بین المللی با افزایش صادرات نفت، استفاده از نیروهای متخصص و توانمند، به منظور بی اثر کردن و دور زدن تحریم ها، شناسایی بازارهای جدید نفتی، جمع‌آوری گازهای همراه میادین نفتی و جلوگیری از گازسوزی و استفاده بهینه، توسعه پتروپالایشگاه ها، کاهش خام فروشی به منظور دور زدن تحریم ها و … اشاره کرد.
اوجی در ادامه از لزوم برخورد با فساد در وزارت نفت به عنوان گلوگاه تمرکز سرمایه و محرومیت زدایی سخن گفت و ارتقا دانش فنی و بومی را به عنوان یکی از اولویت های وزارت نفت در دوره جدید اعلام کرد.
حسن ختام صحبت های اوجی در دفاع از برنامه های خود بدین گونه بود: لازم است یک بار دیگر در خصوص منابع و دارایی های خود شفاف اعلام کنم من خودروی شخصی خود را اعلام کرده ام و خدا شاهد است اگر خود مازراتی را ببینم تشخیص نمی دهم چیست چون نمی دانم و هرگز نداشته ام.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.