تاریخ انتشار : شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۶
کد خبر : 1569

به شرط درست نکردن هزینه ارزی برای دولت؛

واردات خودرو آزاد خواهد شد

واردات خودرو آزاد خواهد شد
اخبار مالی- طبق اصلاحیه مجلس بر طرح مجلس دهم، هر کسی که بتواند خودرو یا قطعات خودرو صادر کند و برای دولت هزینه ارزی ایجاد نکند می‌تواند واردات خودرو داشته باشد. البته تنها واردات خودروی هیبریدی و برقی با این شرایط آزاد می‌شود.

به گزارش اخبار مالی به نقا از ایلنا، طرح ساماندهی خودرو در مجلس دهم صادر شد و به شورای نگهبان نیز ارجاء داده شده بود اما به دلایلی مثل همسو نبودن با اقتصاد مقاومتی و یا عدم مطابقت با قانون اساسی رد و به کمیسیون صنایع برای انجام اصلاحات روی آن ارجاع داده شد.

پس از اصلاح در این طرح آمد؛ هر کسی که بتواند خودرو یا قطعات خودرو صادر کند و برای دولت هزینه ارزی ایجاد نکند می‌تواند واردات خودرو داشته باشد. البته تنها واردات خودروی هیبریدی و برقی با این شرایط آزاد می‌شود.

طبق گفته سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس هزینه بر نبودن واردات برای دولت بدین معناست که بخش خصوصی اگر حتی نفت صادر کرد یا قطعه‌ساز، قطعه صادر کرد بتواند در قبال آن خودرو وارد کند. کسانی که خود ارز دارند یا از محل ارزهای خارج از ایران نیز، می‌توانند خودروهای هیبریدی و برقی وارد کنند.

طبق گفته عباسپور زیرساخت های لازم برای ورود این نوع خودرو ها قاعدتا باید در کشور وجود داشته باشد که قانون گذار طرح آن را ارائه داده است و در خصوص مالیات این خودرو ها هنوز در این طرح حرفی زده نشده است.

گفتنی است؛ پس از ایراد شورای نگهبان به ماده ۴ طرح ساماندهی خودرو واردات محصولات هیبریدی با تعرفه صفر که در مجلس دهم تهیه شده بود،کمیسیون صنایع ماده مذکور را با اصلاحاتی در چارچوب «آزادسازی مشروط واردات» تصویب کرد. بنا بر این طرح هر شخص حقیقی و حقوقی می‌تواند نسبت به واردات خودرو در قالب یکی از دو روش «در ازای صادرات کالا» یا «واردات بدون انتقال ارز» اقدام کند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.