تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۸
کد خبر : 1617

رئیس کیسیون عمران مجلس؛

وام طرح ساخت مسکن، ۱۰ تا ۱۲ درصد است

وام طرح ساخت مسکن، ۱۰ تا ۱۲ درصد است
اخبار مالی- در طرح ساخت مسکن بان کها موظف به پرداخت وام با تسهیلات 10 تا 12 درصد شدند.

به گزارش اخبار مالی، محمدرضا رضائی کوچی امروز در حاشیه بازدید از بیست و یکمین نمایشگاه صنعت ساختمان در محل نمایشگاه تهران گفت: تلاش می‌کنیم با همکاری دولت، بازار سیمان و مصالح ساختمانی را کنترل کنیم و قیمت هر پاکت سیمان به زیر ۳۰ هزار تومان برسانیم و قیمت تمام شده مسکن را به تعادل می‌رسانیم.

رئیس کمیسیون عمران مجلس در حاشیه این نشست از وعده ساخت یک میلیون واحد مسکونی نیز سخن گفت و این وعده را عملی دانست.

کوچی از جمله دلایل عملی دانستن این وعده را وجود ۵۰۰ هزار مهندس ساختمان در کشور و تسهیلات بانکی و زمین‌های موجود در شهرها دانست و گفت: ساخت این تعداد مسکن دور از ذهن نیست.

اما منابع مالی این ۴ میلیون مسکن که قرار است در چهار سال پیش رو تامین شوند از کجا تامین خواهند شد؟

این نماینده مجلس در این خصوص گفت: برای صندوق زمین و مسکن، ۲۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی به علاوه منابعی که از اقساط مسکن مهر وصول می‌شود، همچنین درآمد مالیات بر خانه‌های خالی، مالیات بر خانه‌های لوکس و مالیات بر زمین جمع‌آوری و این منابع در صندوق ملی زمین و مسکن تجمیع می‌شود و از این محل، تسهیلات با نرخ سود ۱۰ تا ۱۲ درصد و با بازپرداخت بیست ساله برای ساخت مسکن پرداخت می‌شود.

از آنجایی که مبلغ ۲۶۰ هزار میلیارد تومانف مبلغ زیادی است احتمال آن می رود که بانک ها از پرداخت ان سر باز زنند؛ کوچی درباره این احتمال گفت: در این قانون جریمه‌ای برای بانک ها درنظر گرفته شده است که اگر تسهیلات ارزان ۱۰ تا ۱۲ درصد برای مسکن پرداخت نکنند، باید دو برابر آن مقدار مالیات بپردازند و بانک‌ها راهی جز پرداخت تسهیلات برای ساخت مسکن ندارند.

در بین وعده ساخت خانه های جدید مسکن مهر چه می شود؟

رئیس کمیسیون عمران مجلس در مورد تکمیل مسکن مهر گفت: برخی از مسکن مهر ساخته شده در جاهایی ساخته شده است که زمین مناسب نداشته، روی گسل زلزله قرار دارد و حدود ۵۰ هزار واحد دارای چنین مشکلاتی است که سعی بر آن است که تا سال آینده به پایان برسد.

وی تأکید کرد: اینگونه مسکن مهر بدون متقاضی بوده و کیفیت پایینی دارد و جانمایی مناسبی برای آن صورت نگرفته است.

کوچی کمبود واقعی مسکن در کشور را ۴ میلیون واحد و سالانه، یک‌میلیون واحد مسکن در کشور را مورد نیاز دانست.

وی افزود: کاهش تولید مسکن باعث عدم تعادل در عرضه و تقاضا شده است که امیدواریم با کمک دولت و مجلس و بانک‌ها ساخت مسکن رونق گیرد./فارس

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.