تاریخ انتشار : پنجشنبه ۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۶
کد خبر : 5844

به بهانه اصلاح آیین نامه 97

پایداری صنعت بیمه با سرمایه گذاری سبز

پایداری صنعت بیمه با سرمایه گذاری سبز
اخبار مالی- شاخص های ESG (محیط زیست، جامعه و حاکمیت شرکتی) نه تنها در بخش سرمایه گذاری شرکت های بیمه بلکه در قوانین و آیین نامه های بالادستی نیز از حضور و تاکید قابل توجهی برخوردار نیستند.
اخبار مالی- هوشمد تر شدن و وابسته تر شدن جوامع انسانی بواسطه فناوری های نوین و تبعات گسترده تغییرات اقلیمی و اجتماعی، باعث گرایش روزافزون به اقتصاد سبز ( اقتصاد پایدار) و از دیگر سو باعث همگرایی هر چه بیشتر بازارهای مالی در تمامی سطوح شده اند، از این رو چشم انداز بازارهای مالی و سرمایه گذاری به سرعت در حال نوسان و تغییر بوده اند. تلاش برای کاهش قابل توجه مصرف سوخت های فسیلی و ارتقای شفافیت و پاسخگویی شرکت ها از نتایج این تغییرات هستند. از این رو به نظر می رسد اعمال تغییراتی که شورای عالی بیمه در چهارصد و هشتاد و چهارمین جلسه خود بر اساس پیشنهادهای کمیسیون تخصصی این شورا و کمیته های جانبی به تصویب رساند امری ضروری بود. اما باید دید در این اصلاحات صورت گرفته سهم شاخص های اقتصاد پایدار تا چه حد در نظر گرفته شده است. متاسفانه در بخش قابل توجهی از صنعت بیمه کشور اقتصاد سبز در حد کاهش استفاده از کاغذ و کاهش مصرف انرژی جهت دستگاه های تهویه ساختمانها در نظر گرفته می شود. این در حالی است که شاخص های ESG ( محیط زیست، جامعه و حاکمیت شرکتی) نه تنها در بخش سرمایه گذاری شرکت های بیمه بلکه در قوانین و آیین نامه های بالادستی نیز از حضور و تاکید قابل توجهی برخوردار نیستند.

بر اساس اطلاع رسانی صورت گرفته از سوی روابط عمومی بیمه مرکزی، در جلسه مذکور، در مورد حمایت از حوزه شرکت های فناور و دانش بنیان تصمیم هایی اتخاذ شده است اما این که این تصمیم ها بر اساس شاخص های اقتصاد سبز گرفته شده باشد هنوز خبری منتشر نشده است.

به هر صورت ذکر این نکته مهم است که صنعت بیمه به عنوان یک صنعت مادر و زیربنایی نقش تعیین کننده ای در پایداری و تاب آوری اقتصادی و اجتماعی جامعه بازی می کند و از این رو آینده نگری و توجه به ریسک های نوین در حال ظهور و یا فعال جدید نه تنها آینده این صنعت بلکه آینده کشور را نیز از آسیب مخاطرات حفظ خواهد کرد.

با توجه به موارد فوق حال زمان آن رسیده که ببینیم صنعت بیمه پایدار چگونه صنعتی است و سرمایه گذاری سبز در صنعت بیمه دارای چه شاخص هایی می باشد.

بیمه سبز یا بیمه پایداری اصطلاحی است که به نوعی از بیمه اشاره دارد که در آن سیاست‌ها و پروژه‌های مرتبط با محیط زیست و تغییرات اقلیمی به نوعی تحت توجه و پوشش قرار می‌گیرند. این نوع بیمه به دلیل رشد نگرانی‌ها در مورد تغییرات اقلیمی و حفظ محیط زیست مورد توجه قرار گرفته است. ویژگی‌های بیمه سبز عبارتند از:

پوشش تغییرات اقلیمی: بیمه سبز پوشش مالی برای خسارت‌ها و آسیب‌های ناشی از تغییرات اقلیمی و حوادث مرتبط با آن را فراهم می‌کند.

پوشش حیات و تنوع زیستی: این نوع بیمه می‌تواند مالکیت و محافظت از منابع طبیعی و تنوع زیستی را پوشش دهد و خسارت‌های محیطی را جبران کند.

حمایت مشترک: بیمه سبز به افراد و جوامع کمک می کند تا از منابع محیط زیست به درستی بهره‌برداری کنند و در عین حال مسئولیت‌های مشترک خود در مورد حفاظت از محیط زیست را نیز بپذیرند.

ترویج تجدیدپذیری: بیمه های سبز با نرخ گذاری و هدایت سرمایه به ترویج استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر و تکنولوژی‌های سبز کمک می کنند.

تشویق به عملکرد پایدار: بیمه سبز عملکرد پایدار را در صنایع و شرکت‌ها  تشویق کند تا آنها مشارکت بیشتری در حفظ محیط زیست و تاب آوری زیستی جوامع داشته باشند.

مدیریت ریسک: بیمه سبز به شرکت‌ها و سازمان‌ها کمک می‌کند تا ریسک‌های مرتبط با تغییرات اقلیمی و محیط زیست را بهبود ببخشند و مدیریت کنند.

شفافیت و اندازه‌گیری: بیمه سبز  در اجرای استانداردهای شفافیت و پاسخگویی و همچنین شاحص های زیست محیطی و اجتماعی پیشرو است.

تعهد به اهداف پایداری: بیمه سبز  سرمایه‌گذاران را به تعهد به اهداف پایداری محیطی و اجتماعی تشویق کند و پروژه‌هایی را حمایت کند که با این اهداف منطبق هستند.

به عنوان بخشی از سرمایه‌گذاری، بیمه سبز به سرمایه گذاری در قالب سهام و اوراق بهادار مرتبط با محیط زیست، سرمایه‌گذاری در پروژه‌های محیط زیستی و سایر ابزارهای سرمایه‌گذاری اقدام می کند.

با توجه به موارد بالا حال باید منتظر انتشار مصوبات جدید شورای عالی بیمه در ارتباط با آیین نامه ۹۷ و ۹۷.۱ بود. این خروجی مشخص خواهد کرد که صنعت بیمه کشور چقدر سبز است؟/ اخبار  مالی –  جاوید شیرازی

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.