تاریخ انتشار : دوشنبه ۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۴
کد خبر : 3367

بانک تسویه بین المللی :

گردآوری و ترجمه: اخبار مالی

چاره ای جز افزایش نرخ بهره نیست

چاره ای جز افزایش نرخ بهره نیست
اخبار مالی- بانک تسویه بین المللی برای کنترل نرخ تورم نسخه افزایش نرخ بهره را تجویز کرد با امید به عدم بروز رکود اقتصادی.

اخبار مالی- به دنبال افزایش نرخ قابل توجه تورم در جهان که ناشی انتشار حجم عظیم نقدینگی برای مقابله با  عوارض اقتصادی پاندمی کووید ۱۹ و همچنین حمله روسیه به اوکراین، و البته افزایش رقابت های سیاسی در سطح بلوک های جهانی بود، عرضه و حمل و نقل بسیاری از محصولات پایه و اساسی با افزایش نرخ قابل توجه روبرو شد. گندم و نفت به عنوان دو محصول راهبردی با کمبود عرضه و افزایش قیمت، شرایط تازه ای را در بازارها حاکم کردند. کمبود عرضه و افزایش تقاضا بازارها را درگیر نرخ تورم بالا کرد. تورمی که برای سالها زیر ۳ درصد مهار شده بود.

برای مقابله با این شرایط و جلوگیری از ریشه دار تورم و تبدیل تورم فزاینده به یک مشکل حاد بانک تسویه بین‌المللی (BIS) خواستار افزایش «سریع و قاطعانه» نرخ‌های بهره از سوی بانک‌های مرکزی جهان شد. به سخن دیگر این بانک خواستار مدیریت طرف تقاضا برای کالا و خدمات با هدف تاثیرگذاری بر طرف عرضه و کاهش نرخ ها شده است.

آگوستین کارستنز، مدیر کل بانک تسویه بین‌المللی، در پایان نشست مجمع سالیانه این نهاد پولی گفت: « راه حل موجود برای بانک‌های مرکزی این است که پیش از ریشه‌دار شدن تورم، سریع و قاطعانه عمل کنند.»

مدیر کل بانک تسویه بین‌المللی که ۹۲ سال پیش با هدف تقویت همکاری‌های پولی و مالی بین‌المللی از سوی هشت بانک‌ مرکزی اروپایی به اضافه آمریکا و ژاپن تاسیس شده و در حال حاضر به عنوان بانکِ ۶۱ بانک‌ مرکزی جهان عمل می‌کند، اذعان کرد که بسیاری از بانک‌های مرکزی جهان سرعت افزایش نرخ تورم را طی ۶ تا ۱۲ ماه گذشته دست‌ِ کم گرفته‌اند ولی آنها برای جبران این قصور چاره‌ای جز افزایش نرخ‌های بهره طی ۳ ماه آینده ندارند.

 کارستنز که پیشتر رئیس کل بانک مرکزی مکزیک بوده، ابراز اطمینان کرد که دوره رکود تورمی فراگیری در انتظار جهان نیست.

پیش از اعلام بانک تسویه بین المللی، بانک های مرکزی برخی کشورها با هدف کنترل تورم فزاینده اقدام به افزایش نرخ بهره به مقدار جزئی کرده بودند چرا که همزمان از بروز رکود در اقتصاد های خود بیم داشتند. استدلال مخالفین افزایش نرخ بهره بیشتر این است که افزایش نرخ بهره موجب کاهش تقاضا می‌شود ولی ادامه صعود نرخ انرژی، فلزات اساسی و مواد غذایی پایه از جمله گندم و روغن به بسیاری از تولیدکنندگان اجازه نخواهد داد که در پی کاهش تقاضا بتوانند قیمت فروش خود را کاهش داد؛ چرا که بهای تمام شده محصولات مدام در حال افزایش خواهد بود. بنابراین، سیاست پولی تهاجمی و برآورد نرخ بهره بهینه مانند راه رفتن روی طناب است چرا که گران شدن زیاد پول می‌تواند رشد اقتصادی و فروش و درآمد شرکت‌ها را منفی کند و کارفرمایان را ناچار به اتخاذ سیاست کاهش دستمزدها و اخراج  نیروی کار کند.

به هر روی بانک تسویه بین‌المللی اظهار امیدواری کرده است که اعمال سیاست افزایش نرخ بهره در شرایط فعلی منجر به رکودی فراگیر در جهان نشود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.