تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۶
کد خبر : 4454

چرا شرکت ها باید مسئولیت اجتماعی را جدی بگیرند؟

چرا شرکت ها باید مسئولیت اجتماعی را جدی بگیرند؟
اخبار مالی-رویکرد مسئولیت‌پذیر اجتماعی با هدف تأثیرگذاری مثبت بر دیگران پیدا کرده‌اند.

مسئولیت اجتماعی شرکتی CSR) یک مفهوم مهم برای هر کسب و کاری است که برای حضور در بازارها در دهه پیش رو تلاش می کند.در دهه گذشته، بسیاری از شرکت ها سیاست های مسئولیت پذیر اجتماعی را به مورد اجرا درآوردند. در این دهه ۹۲ درصد از شرکت‌های S&P 500 گزارش‌هایی را منتشر کردند که تلاش‌های خود را در رابطه با مسئولیت اجتماعی و پایداری در سال ۲۰۲۰ نشان می‌داد. این آمار در سال ۲۰۱۱ کمتر از ۲۰ درصد بود. این رویکرد علاوه بر کمک به جامعه از طریق خدمات و محصولات سودمند، به عنوان یک راهبرد بازاریابی قدرتمند و متمایز کننده برند عمل می کند.

کسب و کارهای بزرگ تنها نهادهایی نیستند که از ایجاد و به کارگیری پلتفرم مسئولیت اجتماعی شرکتی سود می برند. بسیاری از شرکت‌های کوچک‌ و‌ متوسط ​​نیز راه‌های خلاقانه‌ای برای اتخاذ رویکرد مسئولیت‌پذیر اجتماعی با هدف تأثیرگذاری مثبت بر دیگران پیدا کرده‌اند.

مسئولیت اجتماعی شرکتی چیست؟

به صورت کلی مسئولیت اجتماعی شرکتی مفهومی است که در آن نشان داده می شود که کسب‌ وکارها برای فعالیت‌هایی که به نفع جامعه در مقیاس محلی، ملی یا جهانی است، ارزش قایل می شوند. این رویکرد نشان دهنده آن است که کسب‌ وکارها نه تنها به سودآوری بلکه به سایر کارکردهای تجاری که به بهبود وضعیت جوامع منجر می شود نیز اهمیت می‌دهند.

رویکرد به کسب و کار با ذهنیت مسئولیت پذیری اجتماعی به یک اولویت مهم برای بسیاری از مصرف کنندگان، سرمایه گذاران و کارمندان در جوامع امروزی تبدیل شده است.هم اکنون۷۰ درصد از مردم در کشورهای پیشرفته صنعتی معتقدند که شرکت‌ها «تا حدودی» یا «بسیار زیاد» وظیفه دارند در کنار تجارت، به ارایه خدماتی بپردازند که جهان را به مکانی بهتر تبدیل می کند، در حالی که فقط ۳۷ درصد معتقدند که اولویت و هدف یگانه کسب و کارها تنها ایجاد سود برای سهامداران است. با در نظر گرفتن این موضوع، به راحتی می توان فهمید که چرا هر صاحب کسب و کار و مدیر بازاریابی لازم است برای تعریف و اجرایی کردن پلتفرم مسئولیت اجتماعی ویژه خود اقدام کند.

چرا مسئولیت اجتماعی برای بازاریابی کسب و کارها مهم است؟

در اینجا چند دلیل منطقی ارایه می شود تا مشخص شود که عمل به مسئولیت اجتماعی شرکتی می تواند بر تلاش های بازاریابی شرکت تأثیر مثبت از خود برجای بگذارد:

CSR می تواند به شرکت در جذب و حفظ استعدادهای برتر کمک کند

جذب افراد با استعداد و با انگیزه برای تحقق اهداف شرکت ضروری است. یک راهبرد در قالب مسئولیت اجتماعی شرکتی نشان می دهد که یک شرکت دلسوز است و با همه افراد، از جمله کارکنان، به خوبی رفتار می کند.

یک نظرسنجی از نزدیک به ۲۵۰۰۰ نفر بین سن ۱۸ تا ۳۵ سال نشان داد که ۴۰٪ معتقدند مسئولیت اجتماعی یکی از مهمترین معیارهایی است که هنگام انتخاب فرصت شغلی در نظر می گیرند، همچنین ۵۵٪ از کارمندان ترجیح می دهند برای یک شرکت با سطح اجرای مسئولیت پذیری اجتماعی بالا کار کنند، حتی اگر این به معنای حقوق کمتر در مقابل حقوق بیشتر در قبال همکاری با یک شرکت دیگر باشد.

CSRمی تواند به جذب سرمایه گذار کمک کند

مسئولیت اجتماعی شرکتی به یک اولویت فزاینده برای سرمایه گذاران تبدیل شده است. ۷۳ درصد از سرمایه گذاران بین المللی اظهار می کنند که تلاش برای بهبود محیط زیست و جامعه در تصمیمات سرمایه گذاری آنها دخیل است. همچنین ۴۱ درصد از سرمایه گذاران هزاره، پیش از تصمیم به سرمایه گذاری تحقیقات بسیاری در مورد نقش یک شرکت در بهبود جامعه و محیط زیست به عمل می آورند.

CSRبه مصرف کنندگان نشان می دهد که به آنها اهمیت داده می شود

اجرای راهبردCSR می تواند به شرکت کمک کند تا شهرت خود را نزد مصرف کنندگان بهبود بخشیده و اعتماد و وفاداری آنها را به دست آورد. بر اساس یک نظرسنجی در سال ۲۰۱۵، بیش از ۵۰ درصد از مصرف کنندگان حاضرند برای دریافت یک محصول یا خدمات هزینه بیشتری بپردازند، به شرطی که این محصول یا خدمت در قالب یک کسب و کار پایدار و سبز، تولید و عرضه شده باشد.

چگونه یک پلتفرم مسئولیت اجتماعی مناسب کسب و کار می شود؟

مسئولیت پذیری اجتماعی می تواند معانی مختلفی برای مشاغل مختلف داشته باشد با این حال چند شاخص اساسی برای تهیه و تنظیم پلت فرم مناسب هر کسب و کار وجود دارد:

مسئولیت اخلاقی – این رویکرد متعهد به رفتار اخلاقی با همه ذینفعان، از جمله مدیران، کارکنان، سرمایه گذاران و تامین کنندگان است.

مسئولیت اقتصادی – این رویکرد در مورد به حداکثر رساندن سود نیست. درعوض، تاثیر مثبت آن بر هر کسی که برای کسب و کار مهم است را شامل می شود.

مسئولیت انسان دوستانه – این شاخصی است که بر اساس سود یا عملکردهای تجاری و جهت گیری آنبه سوی بهبود زندگی انسانها و تبدیل جهان به مکانی بهتر، تنظیم شده است.

مسئولیت زیست محیطی – این تعهدی است برای تأثیرگذاری مثبت بر جهان با اتخاذ رویکردی سازگار با محیط زیست و پایدار برای تجارت.

 

https://greenapplestrategy.com/

نوشته اولیویا کوپر

ترجمه: اخبار مالی

فصلنامه اخبار مالی شماره ۳۲ص۳۶

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.