تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۸
کد خبر : 3170

افزایش ظرفیت یک میلیون بشکه ای پالایش در روز

آغاز ۲۲ پروژه وزارت نفت به ارزش ۳۰ میلیارد دلار

آغاز ۲۲ پروژه وزارت نفت به ارزش ۳۰ میلیارد دلار
۲۲خبار مالی - 22 پروژه کلان و اولویت‌دار وزارت نفت در بحث توسعه گاز، نفت، ظرفیت‌های پالایشی و پتروپالایشی و زنجیره صنایع تکمیلی پتروشیمی با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۳۰ میلیارد دلار آغاز می‌شود.

به گزارش اخبار مالی به نقل از شبکه خبر، جواد اوجی، وزیر نفت شامگاه چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ برنامه «صف اول» شبکه خبر با اعلام این که هم اکنون ۶۵ تا ۷۰ درصد از نیاز صنعت نفت از طریق شرکت‌های داخلی تأمین می‌شود افزود: در حال حاضر تقریبا شرکت‌های داخلی نیاز صنعت نفت را در زمینه توربوکمپرسورها تأمین می‌کنند، افزود: هم اکنون خوشبختانه برخی شرکت‌ها در بسیاری از حوزه‌ها افزون بر تأمین نیاز بخش داخل به سمت صادرات خدمات فنی و مهندسی رفته‌اند.

وی درباره دستاوردهای شرکت‌های داخلی در زمینه تولید کاتالیست‌های مورد نیاز صنعت پتروشیمی نیز توضیح داد: هم اکنون علاوه بر این دستاورد ما در بخش تجهیزات پتروشیمی و پالایشی از سوی شرکت‌های دانش بنیان دست یافته‌ایم؛ وزارت نفت باید به گونه‌ای از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت کند که بخش مهمی از درآمدها ارزی کشور از طریق صدور خدمات فنی و مهندسی باشد.

اوجی با اشاره به این که بیش از ۸۰ درصد از پول نفت صادر شده به خارج از کشور به صورت ارزی و مابقی به صورت تهاتر با دارو و کالای اساسی انجام می شود گفت: وزرات نفت از ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم توانسته هم زمان با افزایش دریافت پول نفت از مشتریان خود، مشتریان و قرار دادهای جدید فروش نفت خام با سایر کشورها را منعقد کند.

وزیر نفت با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ بیش از چهار برابر بیشتر وصول مطالبات نسبت به سال ۱۳۹۹ در بخش صادرات گاز انجام شده است، اظهار کرد: پارسال ۴ میلیارد دلار وصول مطالبات در بخش گاز انجام شده است در حالیکه این رقم در سال ۱۳۹۹ برابر با یک میلیارد و ۲۵ میلیون دلار بوده است.

اوجی با اشاره به جنگ اوکراین و افزایش قیمت غلات گفت: خوشبختانه با توجه به فروش نفت خوب ما، امروز ذخایر خوبی در زمینه کالاهای اساسی داریم؛ از سوی دیگر با تامین مستمر ارز  توانستیم بازار ارز کشور را نیز کنترل کنیم.

وی سپس تاکید کرد دولت هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین نداردبرای کاهش مصرف سوخت با پیمانکاران و کارگاه‌های خصوصی قراردادی منعقد شده است تا به صورت رایگان خودروهای عمومی و وانت‌بارها را دوگانه‌سوز کنند. برای دوگانه‌سوز کردن هر خودرو ۱۱ میلیون تومان هزینه می‌شود.

وزیر نفت در بخش دیگری از سخنان خود درباره ظرفیت پالایشی کشور توضیح داد و گفت: در سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری در این بخش صورت نگرفته است، اما در دولت سیزدهم، وزارت نفت احداث یک پتروپالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای در کنار پالایشگاه ستاره خلیج فارس را برعهده گرفته است که  در قانون بودجه نیز تصویب شد. همچنین هشت طرح برگزیده پتروپالایشی از قبل برنامه‌ریزی شده است که در دولت فعلی مسائل مربوط به موافقت‌ اصولی، مجوز خوراک و تنفس خوراک آن را حل کردیم. از طرفی در پالایشگاه‌های فعلی طرح‌های ارتقا ظرفیت کیفی و کمی را دنبال می‌کنیم تا ضمن تأمین پایدار سوخت در کشور صادرات محصولات  فرآورده‌های نفتی را نیز داشته باشیم.

اوجی با اعلام این که به احتمال زیاد امسال یکی از پالایشگاه‌های ۶۰ هزار بشکه‌ای میعانات و  نفت خام کشور به بهره‌برداری می رسد و تا ۵ سال آینده ظرفیت پالایشی کشور روزانه یک میلیون بشکه افزایش می‌یابد، تصریح کرد: همچنین در ماه‌های اخیر هشت طرح پترو پالایشی کشور فعال شده که بخش اصلی تأمین مالی این پروژه‌ها از طریق هلدینگ‌های پتروشیمی، بانک‌ها و فاینانس‌های خارج انجام می‌شود.

وی در پاسخ به پرسشی درباره جمع آوری گازهای همراه نفت (طرح‌های ان‌جی‌ال ۳۱۰۰ و ۳۲۰۰ ) گفت: تلاش وزارت نفت بر این است که با برنامه‌ریزی‌ها و نشست‌های مستمری که برای طرح‌های بالادست و پایین دست انجام می‌شود، حداقل یکی از این طرح‌های ان‌جی‌ال تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد.

اوجی درباره سرمایه‌گذاری در میدان‌های مشترک گفت: یکی از مشکلاتی که در تولید نفت و گاز داشتیم به‌ویژه در سال گذشته اعلام کردیم، کسری نزدیک به ۲۵۰ میلیون مترمکعب گاز در فصل سرد به دلیل سرمایه‌گذاری نکردن در سال‌های پیش بود.

وزیر نفت ادامه داد: خوشبختانه سال گذشته بیش از ۱۶.۵ میلیارد دلار قرارداد و تفاهم‌نامه برای ۵۵ پروژه در بخش‌های بالادست، پایین‌دست، جمع‌آوری گازهای مشعل و بهینه‌سازی مصرف سوخت امضا شد.

وی توضیح داد: چند هفته گذشته نامه‌ای خدمت جناب آقای رئیسی دادم که تلاش می‌شود ۴۸ پروژه نیمه‌کاره‌ای که سالیان سال در وزارت نفت باقیمانده و بلاتکلیف بود و بالغ بر ۱۳ میلیارد دلار در آنها سرمایه‌گذاری شده انشالله تا پایان امسال با برنامه‌های زمانبندی شده مشخصی تکمیل و به بهره‌برداری برسند.

وی با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۱ نیز بیش از ۲۲ پروژه کلان و اولویت‌دار وزارت نفت در بحث توسعه گاز، نفت، ظرفیت‌های پالایشی و پتروپالایشی و زنجیره صنایع تکمیلی پتروشیمی با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۳۰ میلیارد دلار آغاز می‌شود ، اظهار کرد: این پروژه‌ها کمک به ظرفیت تولید نفت و گاز و توان صادراتی گاز و فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی خواهد کرد که محصولات پتروشیمی یکی از منابع درآمدی مطلوب کشور است.

وزیر نفت درباره میدان آرش با بیان اینکه این میدان مشترک بین ایران، کویت و عربستان است، تصریح کرد: بنده حدود دو ماه پیش به مدیرعامل شرکت ملی نفت دستور دادم با توجه به اینکه مطالعات جامع و عملیات لرزه‌نگاری این میدان هم انجام شده، سریع برنامه نصب نخستین سکو برای تولیدی کردن و حفاری چاه‌ها در دستور کار قرار گیرد. انشالله با برنامه‌ریزی که شرکت ملی نفت انجام داده است به‌زودی توسعه این میدان را هم  انجام خواهیم داد.

اوجی در مورد سایر میدان‌های مشترک توضیح داد: اولویت وزارت نفت در توسعه بخش بالادست، توسعه میدان‌های مشترک است که بسیاری از آنها هم به طور کامل توسعه پیدا نکرده‌اند؛ توسعه کامل میدان‌های مشترکی از جمله  غرب کارون که میدان‌های بزرگی هم هستند و  از توان و ظرفیت بالایی در تولید نفت برخوردارند، اولویت ما هستند. البته عمده قرارداد این میدان‌ها بسته شده است.

وی به جمع‌آوری گازهای مشعل غرب و شرق کارون اشاره کرد و گفت: وزارت نفت سه ماه گذشته فراخوانی داد و نزدیک به ۲۸ قرارداد بالغ بر یک میلیارد دلار درخصوص جمع‌آوری گازهای مشعل به منظور تأمین خوراک مجتمع‌های پتروشیمی منعقد کرد که خوشبختانه عمده شرکت‌هایی که برای عقد این قرارداد آمدند، شرکت‌های پالایشی و پتروشیمی برای تأمین نیاز خودشان است. از آنجایی‌ که بعضی از پتروشیمی‌ها زیر ظرفیت کار می‌کنند پس قطعا در بحث سرمایه‌گذاری نیز سبب تسریع اجرای پروژه خواهد شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.