تاریخ انتشار : شنبه ۳ دی ۱۴۰۱ - ۲۱:۰۵
کد خبر : 4717

جاوید ر.ف شیرازی

صنعت بیمه نیازمند پایداری و تاب آوری بالا است

صنعت بیمه نیازمند پایداری و تاب آوری بالا است
صنعت بیمه در برابر سرعت بالای تغییرات در جهان قرار گرفته است... شرکت های بیمه لازم است حساسیت خود را نسبت به ریسک های فزاینده ناشی از تغییرات آب و هوایی افزایش دهند.

اخبار مالی– صنعت بیمه در برابر سرعت بالای تغییرات در جهان قرار گرفته است است. بروز بیماری همه گیر،افزایش نرخ تورم، بروز خشکسالی گسترده در سطح وسیعی از کشور و همزمان بروز سیل های ویرانگر در بخش هایی دیگر و دگرگونی در فناوری های زنجیره تامین صنعت همراه با افزایش رقابت و همزمان مقاومت بازارها در ارایه فرصت جهت بازاریابی محصولات و … باعث ایجاد جابجایی هایی در اولویت بندی شاخص ها در راهبرد فعالیت شرکت های بیمه شده است. رویکرد اقتصاد پایدار نسخ ای است که کارشناسان برای حضور در این فضای در حال تحول پیجیده اند. در اقتصاد پایدار شرکت ها به گونه ای عمل می کنند که فعالیت آنها کمترین ضرر و زیان را نسبت به محیط زیست داشته و دسترسی نسل های آتی را به منابع مورد نیاز جهت تحقق یک زندگی سالم تضمین نماید. در این راستا اعمال شاخص های زیست محیطی، اجتماعی و حاکمیت شرکتی  ESG در عین شفافیت به عنوان رویکر فراگیر در حال رشد و توسعه بوده است.

در شرایط جدید، صنعت بیمه به عنوان بخش خدماتی بالادستی نقش تعیین کننده را در تمامی بخش های اقتصاد کشور از مرحله طراحی تا تولید و عرضه بازی می کند از این رو لازم است تا هر چه سریعتر خود را با وضعیت موجود وفق داده ابزارها و بستر مناسب را برای هدایت دیگر شرکت ها جهت اعمال و به کارگیری شاخص های پایداری در راهبردهای خود فراهم آورند. شرکت های بیمه برای تحقق این امر نخست لازم است در راهبردهای خود مردم و کره زمین را در قلب ارزش آفرینی خود درنظر بگیرند تا شرایط را برای انتقال به موقعیت جدید مهیا سازند.

کاهش رد پای کربن یکی از مهمترین اهدافی است که صنعت بیمه می تواند در راستای تحقق آن بازسازماندهی شود. شرکت ها در قالب این صنعت و با کمک به انتقال زنجیره تامین سنتی به زنجیره تامین سبز در مسیر درست قرار خواهند گرفت. شرکت های بیمه می توانند با تعیین اهدافی معنا دار در راستای تحقق هدف خالص صفر کربن، مشتری های خود را تشویق به حرکت در این مسیر کنند. توجه به میزان تولید کربن و تحقق اهداف پایداری از جمله کاهش مصرف مواد اولیه، افزایش بهره وری و اجرای اقتصاد چرخشی از طریق اعمال مشوق هایی برای کاهش ردپای کربن و یا مجازات هایی برای بی توجهی به انتشار گازهای گلخانه ای، در بیمه نامه ها و یا تولید بیمه نامه های جدید از جمله فعالیت هایی هستند که می توانند از سوی شرکت های بیمه مورد توجه جدی قرار گیرند.

در رویکردی دیگر شرکت های بیمه لازم است حساسیت خود را نسبت به ریسک های فزاینده ناشی از تغییرات آب و هوایی افزایش دهند. ریسک های اقلیمی به سرعت و با قدرت در حال افزایش هستند و همه ساله خسارت های بسیار بزرگی را روی دست میلیونها نفر می گذارد. برای مقابله با این تغییرات هولناک، شرکت های بیمه نه تنها می توانند با اعمال رویکرد های محدود همچون کار اداری بدون کاغذ و یا کاهش مصرف انرژی اداره ها و یا دفترهای وابسته به مدیریت بهتر ریسک های اقلیمی مدد برسانند بلکه همچنین با جهت دهی سرمایه گذاری های خود و دیگر فعالان اقتصادی در قالب فناوری های سبز،از جمله در بخش تولید انرژی پاک و یا بخش حمل و نقل پاک، نقش موثری را در کاهش تغییرات اقلیمی و در نتیجه کاهش ریسک پوشش های بیمه بازی کنند.

در راستای اهداف مزبور، می تواند فهرستی از محصولات و خدمات پایدار تهیه و منتشر شود تا از طریق آنها راه حل های بیمه ای گسترده و نوآورانه ارایه گردد. محصولات ارایه شده لازم است از نوآوری سبز در بخش ها و مناطق مختلف حمایت کنند.

صنعت بیمه به ویژه در بخش اتکایی به صورت فردی و جمعی در هدایت و سرعت بخشیدن به گذار به سمت یک اقتصاد تاب آور و صفر خالص از طریق تعهد عمیق در کاهش ریسک، انعطاف پذیری در برابر بلایا و رخدادهای ناگوار نقش محوری ایفا می کند. برای تحقق بهتر این مهم افزایش جدی توانگری شرکت های بیمه امری ضروری است.

همچنین در راستای کمک به محافظت از شرکت های کوچک و متوسط در برابر تأثیرات اقتصادی و اجتماعی در حال تحول تغییرات اقلیمی، از جمله تأثیرات رویدادهای جوی مکرر و شدید. ایجاد یک چارچوب از توانایی منحصر به فرد صنعت بیمه برای ترکیب یک محصول بیمه با خدمات مدیریت ریسک و پرداخت خسارت، به منظور افزایش آمادگی و محدود کردن اثرات این رویدادها می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

یکی دیگر از کنش هایی که صنعت بیمه در مقابل ریسک های سیستمی جدید می تواند مورد توجه دهد استفاده بیشتر از ابزارهای قابل استفاده در فضای مجازی هم در بخش فروش و هم در بخش پرداخت خسارت و هم در بخش های اداری در همراهی با فناوری واقعیت افزوده و هوش مصنوعی برای کاهش هزینه ها، کاهش اتلاف وقت و گسترش بازار است. شرکت های بیمه برای تحقق هر چه بیشتر این مهم نیازمند زیرساخته های قدرتمند نرم افزاری و سخت افزاری هستند. سرمایه گذاری در این بخش مقیاس های رقابت پذیری و ارایه خدمات شرکت ها را به شدت افزایش می دهد و آنها را برای اعمال واکنش در مقابل ریسک های فعال شده، سنجش دقیق خسارت و البته حضور قوی در بازار آینده یاری خواهد کرد.

منبع: مجله اخبار مالی شماره ۳۳ صفحه ۹

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 11 در انتظار بررسی : 10 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.