تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۹
کد خبر : 3127

جاوید شیرازی

آیا رانت به صنعت دام و طیور بازگشت؟

آیا رانت به صنعت دام و طیور بازگشت؟
اخبار مالی- دولت با اختصاص تسهیلات بانکی با نرخ 10 درصد به واحدهای تولیدی دام و طیور کشورموافقت کرد و بدین ترتیب از موضع دفاع از جراحی اقتصادی برای حذف رانت از اقتصاد یک گام عقب نشست.

اخبار مالی- در شرایط که دولت و مجلس عزم خود را برای انجام جراحی بزرگ اقتصادی کشور جزم کرده اند و تا  اینجای کار نیز هزینه های بسیاری برای این مهم پرداخت کرده اند، پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری خبر را مبنی بر موافقت با پرداخت تسهیلات ترجیهی بانکی با نرخ ۱۰ درصد به صنعت دام وطیور منتشر کرد. در این خبر تصریح شده است که هیات وزیران در جلسه بعدازظهر روز یکشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ به ریاست آیت‌الله ابراهیم رئیسی برگزار شد و با اختصاص تسهیلات بانکی به واحدهای تولیدی دام و طیور کشور با نرخ ترجیحی ۱۰ درصد موافقت کرد.

بر اساس خبر مذکور هیات وزیران در این جلسه به منظور تأمین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی دام و طیور کشور، مبلغ یکصد هزار میلیارد ریال تسهیلات بانکی با نرخ ترجیحی ۱۰ درصد به واحدهای مذکور اختصاص داد.

مدت زمان بازپرداخت تسهیلات یاد شده نیز حداکثر(۶) ماه درنظر گرفته شده است و سازمان برنامه و بودجه کشور موظف شد بازپرداخت مابه التفاوت سود تسهیلات مربوط تا نرخ مصوب شورای پول و اعتبار را تضمین نماید.

 به نظر می رسد با پذیرش پرداخت تسهیلات تکلیفی به صنعت دام و طیور  با نرخ ۱۰ درصد و به میزان ۱۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ ریال در شرایط کاهش قیمت مرغ در بخش خرده فروشی، دولت سعی در تعدیل عوارض موج تعدیل قیمتی در اقشار مختلف کرده است اما نکته ای که می تواند در اینجا مورد توجه و نقد قرار گیرد آن است که این تصمیم به ذی نفعان در دیگر صنایع این پیام را منتقل می کند که می توان با بسیج افکار عمومی و لابی در سطوح بالای دولتی، دولت را در اجرای طرح جراحی اقتصادی به عقب نشینی های بیشتری وادار کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.