تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۳
کد خبر : 4651

رئیس کل بانک مرکزی:

تورم مصرف‌کننده از ۵۹.۳ درصد در ابتدای دولت به ۳۹.۹ درصد رسید

تورم مصرف‌کننده از ۵۹.۳ درصد در ابتدای دولت به ۳۹.۹ درصد رسید
اخبار مالی_ رئیس کل بانک مرکزی گفت که عوامل تاثیرگذار بر نقدینگی را به بهترین شکل کنترل کردیم.

به گزارش اخبار مالی به نقل از مهر، علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی در نشست خبری با خبرنگاران با بیان اینکه رسانه می‌تواند با اطلاع رسانی درست به تصمیمات درست جامعه کمک کند، گفت: نقش رسانه در این باره حیاتی است، در بحث آمارهای کلان اقتصادی موضوع کنترل نقدینگی، پایه پولی و تورم است، پایه پولی در پایان آبان ماه ۲۰و نیم درصد و نقدینگی ۲۲ درصد بوده است، در ابتدای دولت رشد نقدینگی ۴۲ درصد بوده الان به ۳۴ درصد رسیده است.

صالح آبادی در ادامه گفت: کمیته پایه پولی هر ماه نقدینگی را رصد می‌کند، ابتدای سال ۱۴۰۱ کمیته مشترکی بین بانک مرکزی، سازمان برنامه بودجه و وزارت اقتصاد تشکیل شد و یکی از تصمیمات این کمیته عدم پرداخت تنخواه به دولت بود، رشد نقدینگی در فروردین امسال منفی شد. ارزی که حاصل از فروش فرآورده و میعانات بوده و بسیار مهم بوده که این ارزها در بازار فروخته و در اختیار دولت قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه ترازنامه بانک‌ها به دقت بررسی می‌شود، گفت: رشد ترازنامه بانک‌ها با توجه به اعتبار آنها بین یک تا ۲ درصد بوده البته بانک‌های قرص الحسنه رشد ۴ درصدی را انجام داده اند.

رئیس کل بانک مرکزی افزود: امسال ۳۵ همت افزایش سرمایه بانک‌های دولتی و غیردولتی بوده و هدایت اعتباری یکی از اقدامات دیگر اوراق گام بوده و دولت این اوراق را به صورت ابزار پذیرفته و این اقدام کمک به تولید است.

وی افزود: ماهانه املاک مازاد بانک‌ها را رصد کرده و با افزایش ایجاد انگیزه به بانک‌ها پرداخته ایم تا املاک مازاد با سازوکارهای مختلف مانند صندوق املاک بورس عرضه شود. از ۶۰ همت اوراق تنها ۱۸ هزار میلیارد تومان به صورت تکلیفی بانک‌ها است.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه تورم مصرف کننده در ابتدای دولت ۵۹.۳ درصد بوده که در انتهای آبان به ۳۹.۹ درصد رسید، گفت: تورم تولید کننده نیز با کاهش ۳۱ درصدی نسبت به آغاز دولت مواجه شده است.

علی صالح آبادی اضافه کرد: با اجرایی کردن قانون جدید چک، چک‌های برگشتی به شدت کاهش یافته است، قانون سامانه فروشگاهی به دقت انجام شد، در سامانه‌های بانکی با امنیت بسیار بالایی برخوردار هستیم و در طول یک سال گذشته سرمایه گذاری زیادی را در این باره انجام دادیم.

وی افزود: بخش عمده واردات رسمی کشور از سامانه نیما انجام می‌گیرد ۳۱ میلیارد دلار معامله انجام گرفته سال گذشته این میزان ۱۹ میلیارد بوده است، بازار متشکل ارزی نیز اسکناس ارزی را تهیه می‌کن، که ۲.۱ میلیارد دلار معامله انجام شده است، کلاً مبلغ ۴۶ میلیارد دلار برای واردات انجام گرفته است. بازار غیر رسمی نیز حجم معاملات کمی انجام می‌شود، معاملات فردایی نوعی شرط بندی بوده که بعضاً سواستفاده ای در این باره از حساب اجاره‌ای استفاده می‌شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.