تاریخ انتشار : سه شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۲
کد خبر : 2973

گزارش؛

جهش پنج پله ای کارگزاری بانک ملی ایران در سال کم رونقی بازار

جهش پنج پله ای کارگزاری بانک ملی ایران در سال کم رونقی بازار
اخبار مالی- کارگزاری بانک ملی ایران در سال 1400 با 5 پله ارتقا نسب به سال پیش از آن رتبه دوم را به لحاظ شاخص سودآوری بازار سرمایه به خود اختصاص داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری اخبار مالی به نقل از اخبار پولی مالی  بررسی صورت‌های مالی منتشر شده کارگزاری بانک ملی ایران که در سامانه کدال منتشر شده حکایت از آن دارند که این شرکت در دوره مالی منتهی به ۲۹ اسفندماه ۱۴۰۰، سودی برابر با ۱۶۸ میلیارد و ۹۲۸ میلیون تومان تولید کرده است. هرچند این رقم در مقایسه با سود ۲۸۹ میلیارد و ۸۷۳ میلیون تومانی سال پیش از آن، ۴۱.۷۲ درصد کاهش نشان می دهد اما باید توجه داشت که سال ۱۴۰۰، بورس شاهد کاهش شدید کارمزد های کارگزاران به نصف با دستور دولت و همچنین و خروج بسیاری از سهامداران حقیقی به ویژه در دوم سال بود که در نیمه نخست سال با دعوت برخی دولتمردان وارد این بازار شده بودند.

آمارها نشان می دهند که در نیمه دوم سال ۱۴۰۰، شاخص کل حتی تا کانال یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی نیز سقوط کرد و روزهای متمادی ارزش معاملات و تعداد معاملات پایین بود و بدین ترتیب تمامی کارگزاری‌های کشور شاهد کاهش درآمدهای عملیاتی و سود خالص بودند.

بر اساس گزارش مالی منتشر شده در سامانه کدال، جمع درآمدهای عملیاتی کارگزاری بانک ملی در سال گذشته ۲۳۴ میلیارد و ۲۵۷ میلیون تومان بوده که در مقایسه با درآمد ۳۶۸ میلیارد و ۱۷۱ میلیون تومانی دوره مالی سال پیش از آن کاهشی ۳۶.۳۷ درصدی را نشان می دهد.

از سوی دیگر درآمد کارمزد و حق الوکاله این شرکت ۱۶۸ میلیارد و ۳۳۹ میلیون تومان بوده که ۳۹.۲۵ درصد کمتر از دوره مالی منتهی به پایان اسفند ۱۳۹۹ است.

در گزارش مالی شرکت کارگزاری بانک ملی ایران همچنین مشاهده می شود که سود سرمایه‌گذاری این شرکت نیز از ۹۱ میلیارد و ۴۷ میلیون تومان در پایان سال ۱۳۹۹ به ۶۵ میلیارد و ۹۱۸ میلیون تومان کاهش یافته که افتی ۲۷.۶ درصدی را تجربه کرده است.

در سال ۱۴۰۰، بالاترین سود متعلق به کارگزاری مفید با رقمی بیش از یک هزار و ۶۴۱ میلیارد تومان و پس از آن کارگزاری بانک ملی با ۱۶۸ میلیارد تومان بوده است. این در حالی است که در سال ۱۳۹۹، کارگزاری بانک ملی در رتبه هفتم از نظر سودآوری در بین شرکت‌های کارگزاری قرار داشت.

گفتنی است: سود عملیاتی این شرکت برای دوره مالی مورد گزارش برابر با ۱۹۱ میلیارد و ۳۶۲ میلیون تومان بوده که ۴۰.۵۹ درصد کمتر از ۳۲۲ میلیارد و ۱۱۳ میلیون تومانی ۳۰ اسفند ۱۳۹۹ است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.