تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۹
کد خبر : 4616

بانک قرض الحسنه مهر ایران افزایش سرمایه ۱۰ همت را هدف گرفت

عرضه ۱۰۰ میلیارد تومان اوراق قرض‌الحسنه، به زودی

عرضه ۱۰۰ میلیارد تومان اوراق قرض‌الحسنه، به زودی
اخبار مالی_ بانک قرض الحسنه مهر ایران بانک قرض الحسنه مهر ایران از نئوبانک خود رونمایی خواهد کرد.، در QBank همه خدمات هوشمند است، زیرا دیگر با ابزارهای سنتی امکان ادامه خدمات وجود ندارد.

به گزارش اخبار مالی، روز دوشنبه ۲۱ آذر ماه ۱۴۰۱سید سعید شمسی نژاد، مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران به مناسبت پانزدهمین سالگرد تاسیس بانک قرض الحسنه مهر ایران در جمع خبرنگاران حضور یافت و ضمن ارایه گزارش عمکلکرد بانک در پایان به پرسش خبرنگاران پاسخ داد.

شمسی نژاد ابتدا عملکرد بانک را مورد برسی قرار داد و گفت: جذب منابع مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران در یک سال گذشته ۳۸ درصد رشد داشت و از ۷۱ هزار میلیارد تومان به ۱۳۸ هزار میلیارد تومان رسیده و حجم معوقات از ۰.۶ درصد به ۴.۶ درصد رسیده است.

وی درباره پرداخت تسهیلات این بانک در یک سال گذشته گفت: بانک قرض الحسنه مهر ایران در یک سال گذشته سه میلیون فقره وام با میانگین ۳۰ میلیون تومان پرداخت کردیم که از این میزان ۲۵ هزار فقره وام ازدواج با رقم ۳۵ هزار میلیارد تومان پرداخت شده که ۱۰۶ درصد رشد داشته است و ۲۵ هزار فقره وام به مبلغ ۱۰ هزار میلیارد تومان پرداخت شده است.

به گفته مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران این بانک در مجموع یک میلیون و ۹۰۰ هزار فقره وام تکلیفی به مبلغ ۶۲ هزار میلیارد ریال پرداخت شده است و نسبت به سال گذشته ۲۵۰ درصد رشد یافته است.

وی با بیان اینکه روزانه ۸ تا ۹ هزار افتتاح حساب در شعبه‌های بانک‌های قرض الحسنه انجام می‌شود و با توجه به گسترش خدمات بانکی به صورت آنلاین ۴۰ درصد افتتاح حساب‌ها به صورت غیرحضوری انجام می‌شود.

شمسی نژاد با بیان اینکه پرداخت تسهیلات خرد بدون ضامن از مهم‌ترین اقدامات بانک در یک سال گذشته است اظهار داشت: ۲۰ تا ۲۵ درصد تسهیلات پرداخت شده توسط بانک بدون ضامن است و در رایزنی با بانک مرکزی تلاش کردیم سقف تسهیلات خرد فردی بدون ضامن را به ۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان و تسهیلات حقوقی بدون ضامن را به ۵۰۰ میلیون تومان افزایش دهیم.

مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران افزود: میزان سپرده بانک از ۱۱ میلیون به ۱۳ میلیون رسیده است و در نظر داریم به ۲۰؛میلیون سپرده افزایش دهیم.

وی درباره برنامه‌های آتی این بانک گفت: انتشار اوراق قرض الحسنه در بورس یکی از برنامه‌های بانک است که این امر در بانک مرکزی تایید شده است و در صورت تایید حجم اوراق ۱۰۰ میلیارد تومان خواهد بود و افراد با خرید اوراق و نگهداری آن می‌توانند وام دریافت کنند و نکته مهم این است که نرخ اوراق ثابت و کارمزد آن حداقل است.

شمسی نژاد گفت: دیگر اقدامات بانک این است که در قالب طرح نزد خدمت کارمزد تسهیلات را از ۴ درصد به صفر برسانیم.

مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران منابع این بانک را ۱۳۸ هزار میلیارد تومان و مصارف این بانک ۱۰۵ هزار میلیارد تومان بیان کرد.

شمسی‌نژاد به توسعه اقتصاد دانش‌بنیان که مورد تأکید مقام معظم رهبری است اشاره کرد و توضیح داد: بر اساس قولی که در نمایشگاه اینوتکس به شرکت‌های دانش‌بنیان دادیم، تا کنون به ۸۸ شرکت از ۱۰۰ شرکت وام قرض‌الحسنه ۵۰۰ میلیون تومانی پرداخت شده است. از سوی دیگر با همکاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار است به ۱۰۰۰ شرکت دانش‌بنیان وام قرض‌الحسنه پرداخت کنیم که تفاهم‌نامه آن اخیراً امضا شده است.

وی در همین رابطه افزود: اعتبارسنجی این شرکت‌ها هم به دلیل اینکه زیرساخت و امکان آن در بانک نبود، توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام می‌شود و پس از معرفی نهایی، اقدامات لازم برای پرداخت وام انجام خواهد شد.

مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران تأکید کرد: تعداد مشتری‌های بانک اکنون ۱۳.۵ میلیون نفر است که هدف‌گذاری ما تا یک سال آینده ۲۰ میلیون نفر است. البته شعار ما ۸۰ میلیون ایرانی، ۸۰ میلیون قرض‌الحسنه است.

وی ادامه داد: اصلاح اساسنامه بانک‌های قرض‌الحسنه به بانک مرکزی پیشنهاد شده و با تشکیل کارگروهی در زمینه ضمانت‌نامه‌های بانکی، وام و موارد دیگر مذاکره شده و موضوع در بانک مرکزی در حال بررسی است.

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با بیان اینکه بانکداری در کشور در حال حرکت به سمت دیجیتالی شدن است، تصریح کرد: در ۲ سال گذشته نقشه راه تحول دیجیتال بانک‌ها تدوین شد و بانک قرض‌الحسنه مهر ایران نیز با رویکرد قرض‌الحسنه به این موضوع ورود کرده؛ به‌طوری که با توسعه کسب‌وکارها، توسعه خدمات را برای اقشار مختلف اجرایی کردیم. به عنوان مثال «زائر کارت» را برای زائرین یا «سلامت کارت» را برای افراد دریافت‌کننده خدمات سلامت طراحی و اجرا کرده‌ایم تا بتوانند با تأمین مالی ارزان به خواسته خود برسند.

شمسی‌نژاد با اشاره به تأسیس مرکز نوآوری بانک قرض‌الحسنه مهر ایران توضیح داد: اکنون از نخبگان دعوت کرده‌ایم تا در این مرکز حضور داشته باشند که با این اقدام اغلب کسب‌وکارها به سمت قرض‌الحسنه سوق پیدا کردند.

مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران تأکید کرد: موضوع دیگری که به دنبال اجرای آن هستیم مرجعیت علمی قرض‌الحسنه است؛ بخشی از آن جشنواره فرهنگی، هنری و علمی است که در اسفند ماه برگزار می‌شود. در پی این هستیم که برای قرض‌الحسنه یک پایگاه اطلاعاتی جامع طراحی کنیم که فاز مطالعاتی آن انجام شده است.

به گفته مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران، سفیران قرض‌الحسنه مختلفی در کشور داریم و اکنون ۲۱هزار مبلغ حوزوی در سطوح مختلف مشغول به کار هستند. از سوی دیگر موضوع آموزش به دانش‌آموزان را پیگیری می‌کنیم تا سواد مالی در حوزه قرض‌الحسنه را افزایش دهیم.

وی افزود: کارمزد ۴ درصد به سمت صفر در حال حرکت است و در ۲ ماه آینده وام‌های زیر ۱۰ میلیون تومان بدون کارمزد و تنها با مزد خدمت اجرا خواهد شد.

این مدیر بانکی تأکید کرد: برای ساماندهی صندوق‌های قرض‌الحسنه در کشور که اغلب در مساجد فعال هستند، با سازمان امور مساجد و سازمان تبلیغات اسلامی مذاکراتی انجام دادیم تا حساب پشتیبان این صندوق‌ها در بانک قرض‌الحسنه مهر ایران باشد.

وی خبر داد: نئوبانک خود را به زودی رونمایی خواهیم کرد. در QBank همه خدمات هوشمند است، زیرا دیگر با ابزارهای سنتی امکان ادامه خدمات وجود ندارد.

شمسی‌نژاد در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه QBank چه مزیتی دارد، پاسخ داد: با توسعه بانکداری دیجیتال علاوه بر اینکه شعب خلوت‌تر خواهد شد، امتیاز قرض‌الحسنه برای مشتریان در نظر گرفته می‌شود که بهترین مزیت است. مزیت دیگر این است که نئوبانک کاملاً هوشمند است.

وی در بخش دیگری از پرسش و پاسخ توضیح داد: مشتریان بیمه دانا و آسیا همه محصولات بیمه‌ای را تا سقف ۳۰ میلیون تومان می‌توانند به واسطه وام قرض‌الحسنه دریافت کنند. ۹۰ درصد جامعه ما از بانک انتظار دریافت خدمات و وام خرد دارند که ما می‌توانیم ارائه خدمات داشته باشیم.

شمسی‌نژاد تأکید کرد: در چهارچوب طرح مهریار، حقوق کارمندان برخی از دستگاه‌های دولتی را به بانک قرض‌الحسنه مهر ایران منتقل کردیم. اکنون حقوق کارکنان برخی دستگاه‌ها مانند گمرک، سازمان امور مالیاتی، وزارت علوم، استانداری‌ها و … به این بانک منتقل شده است.

وی با بیان اینکه با توسعه بانکداری دیجیتال، قرار نیست شعب بانک بسته شود، ادامه داد: از تعداد ۵۳۰ شعبه حدود ۲۴۰ شعبه استیجاری است. سال گذشته ۳۰ درصد وام‌های بانک زیر ۱۰ میلیون تومان بوده و برای این بخش در حال حذف کارمزد هستیم. از سوی دیگر برای توسعه اشتغال ۷ همت تکلیف و پرداخت می‌شود که بخشی از آن به بنیاد برکت پرداخت شده است.

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به منابع و مصارف اشاره کرد و گفت: ۱۳۸ همت منابع و ۱۰۵ همت مصارف بانک است. ضمن اینکه سپرده قانونی ما ۱۵ درصد و ۱۰ درصد از منابع هم در بازار بین بانکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران در ادامه خاطرنشان ساخت: در یک سال گذشته سرمایه بانک از ۲.۵ همت به ۳.۴ و از این رقم به ۵ همت رسیده است. گام بعدی نیز افزایش سرمایه به ۱۰ همت است. همچنین سال گذشته ۱۸۵۰ میلیارد تومان سود بانک قرض‌الحسنه مهر ایران بود که احتمالاً امسال به رقم ۳ همت خواهد رسید.

وی در خصوص انتقال حساب های دولتی به بانک قرض الحسنه گفت: حساب های دولتی به خاطر ممنوعیت در فضای خزانه داری و بانک مرکزی که دارد قابل انتقال نبوده و حساب های خزانه داری شرکت ها و سیستم های دولتی را نمی‌توانیم انجام دهیم. ولی بحث واریز حقوق دستگاه دولتی امکان پذیر بوده و آنها را انجام داده‌ایم و طرح آن مرداد ماه امسال بوده که اجرا شده است. پیرو کاری که با خزانه داری انجام شده و مکاتبی که با آقای دکتر خاندوزی انجام داده ایم، ما بانک های قرض الحسنه برای واریز حقوق اجازه صادر شده و ما طرح مهریار را به آن اضافه کردیم که در سه ماه اخیر با اجرای آن دستگاه های زیادی را جذب کردیم و حقوق پرسنل آنها واریز به این بانک شده است و برای آنها نیز کارت بانک صادر کرده‌ایم. در سه ماه اخیر مانده این عدد ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای ما عایدی و ورودی منابع داشته است. البته دستگاه های بسیار بزرگ نیز اعلام آمادگی کرده اند اما کمی زیرساخت‌های ما آماده نبوده و جوابگوی این موضوع نمی باشد باید زیرساخت‌ها را تا پایان سال تکمیل کنیم تا آنها را نیز جذب بانک کنیم.

مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر در ارتباط با سپرده قانونی بانک مرکزی گفت: در این مورد با آقای صالح آبادی صحبت کردیم، چون قانون مجلس است و باید قانون مجلس تغییر کند در تلاش برای این امر هستیم ولی ما در تله رشد مقدار ترازنامه نیز افتاده ایم چون رشد بیش از اندازه داشتیم و بانک مرکزی سپرده قانونی ما را افزایش داده است و این نکته منفی برای ما در خدمت رسانی به مردم تاثیر داشته است. البته ما انتظار داریم بانک مرکزی آن را به ۱۰ درصد برگرداند با این اوصاف کار قانونی را با همکاری مجلس دنبال خواهیم کرد. انشاالله تلاش میکنیم در مجلس برای بانک های قرض الحسنه این موضوع کاهش پیدا کند و امیدواریم این کار در عمل و در مجلس صورت گیرد و البته ما هرچه پول دریافت کنیم در عمل به مردم خواهیم داد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.