تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۹
کد خبر : 884

به دلیل عدم توازن در بودجه امسال؛

مجلس خواهان لایحه متمم بودجه ۱۴۰۰ است

مجلس خواهان لایحه متمم بودجه ۱۴۰۰ است
اخبار مالی - یک نماینده مجلس گفت: خواسته مجلس از دولت این است که لایحه متمم برای بودجه سال ۱۴۰۰ به مجلس بدهد تا این عدم توازن بر طرف شود.

به گزارش اخبار مالی به نقل از بورس امروز، امروز جلسه غیر علنی مجلس برای بررسی آخرین وضعیت بودجه ۱۴۰۰ برگزار شد. در این جلسه غیر علنی حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گزارشی از درآمد‌ها و هزینه‌های بودجه سال ۱۴۰۰ به نمایندگان ارائه کرد.

در همین خصوص «احمد بیگی» نماینده مجلس گفت: طبق گزارش درآمد‌ها و هزینه‌های بودجه ۱۴۰۰، بخش‌هایی از بودجه مانند بودجه مناطق محروم و برخی از سازمان‌ها مانند بهزیستی، کمترین تخصیص را داشته و بالعکس در برخی از بخش‌ها تخصیصات ۱۲۰ درصد یعنی بیش از حد مصوب صورت گرفته است. این عدم توازن در تخصیص بودجه باعث بروز مشکلاتی در رسیدگی به محرومان و تامین هزینه‌های جاری کشور شده است که نیاز است توازن در بودجه ایجاد شود.

وی افزود، خواسته مجلس از دولت این است که لایحه متمم برای بودجه سال ۱۴۰۰ به مجلس بدهد تا این عدم توازن بر طرف شود.

پیشنهاد تشکیل کمیته اصلاح مصارف را به رئیس جدید سازمان برنامه و بودجه ارائه کرده بود.

میرکاظمی روز گذشته در مراسم معارفه خود با بیان این که امروز دولت را در وضعیت نامطلوبی تحویل می‌گیریم گفت: بودجه امسال کسری دارد که باید فکری برای آن کرد. پارسال ۵۶۰ هزار میلیارد تومان عملکرد مصارف داشتیم که جای سوال دارد چطور یک دفعه به هزار و ۲۷۷ میلیارد تومان می‌رسد در شرایطی که می‌دانیم تحریم نیز شدیدتر شده پس نمی‌توانیم این طور ادامه بدهیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: اگر سقف اول آن را هم درنظر بگیریم که ۹۳۷ هزار میلیارد تومان است آیا امکان تامین این رقم وجود دارد در حالی که حدود ۲۷۰ میلیارد تومان مالیات می‌گیریم و در ۵ سال اول امسال حدود ۸۰ درصد آن محقق شده است.

میرکاظمی با تاکید بر اینکه شرایط خیلی سخت است، افزود: چرا باید به این نقطه برسیم در سال ۹۱ عملکرد هزینه جاری ۸۹ هزار میلیارد تومان بود چرا امروز باید به ۹۰۰ هزار میلیارد تومان برسد، آیا شرایط اقتصادی خوبی داشتیم؟ آیا اقتصاد مقاومتی را رعایت کردیم؟ من تلاش دوستان را نفی نمی‌کنم می‌دانم در بدترین شرایط تصمیم گرفتند، تامین منابع کردند، اما ادامه این مسیر به کجا می‌رسد؟ آیا نباید بازنگری کنیم.

میرکاظمی به بودجه ۹۹ اشاره کرد و افزود: ۵۰ درصد از درآمد‌ها عمومی بوده، ۳۰ درصد از فروش دارایی‌های مالی به دست آمده و امسال با پرداخت‌هایی که تاکنون انجام شده عملکرد درآمدی ما ۲۲۵ هزار میلیارد تومان بوده است در حالی که مصارف ما ۲۸۰ هزار میلیارد تومان بوده است. علی‌رغم همه سرمایه‌گذاری‌هایی که شده است چرا شاخص‌های کلان ما بهبود پیدا نمی‌کند، آیا باید با این فرمان جلو برویم؟ تا کجا می‌توانیم پیش برویم؟

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.