تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۷
کد خبر : 3502

18 امرداد ماه انجام می پذیرد:

پرتاب ماهواره ایرانی خیام با سایوز

پرتاب ماهواره ایرانی خیام با سایوز
اخبار مالی- روسیه ماهواره خیام ایران همراه با 16 ماهواره کوچک روسی به فضا پرتاب می کند.

به گزارش اخبار مالی به نقل از خبرگزاری تاس روسیه، شرکت دولتی روس کاسموس اعلام کرد: روسیه ماهواره خیام ایران را در تاریخ ۹ اوت برابر با ۱۸ امرداد ماه ۱۴۰۱با موشک سایوز-۲.۱b  از پایگاه فضایی بایکونور پرتاب خواهد کرد.

سخنگوی روس کاسموس گفت: ما قصد داریم در ۹ آگوست ۲۰۲۲ یک موشک سایوز-۲.۱b  مجهز به فرگات را از پایگاه فضایی بایکونور در قزاقستان به فضا پرتاب کنیم؛ این موشک ماهواره خیام را با کارویژه سنجش از راه دور به درخواست جمهوری اسلامی ایران به مدار خواهد برد.

وی افزود: ماهواره خیام با کمک شرکت روس کاسموس طراحی و تولید شده است.

سخنگوی روس کاسموس ادامه داد: موشک سایوز همچنین ۱۶ ماهواره کوچکتر را که توسط  شرکت های تجاری و سازمان های غیرانتفاعی مختلف طراحی شده اند به مدار خواهد برد.

ماهواره خیام از نوع سنجشی و دارای دقت بالای تصویربرداری است و با وضوح تصویری یک متر است. و قابلیت تصویربرداری از سطح زمین در طیف‌های مختلف تصویری را دارد.

این ماهواره از ایستگاه‌های زمینی در خاک جمهوری اسلامی ایران هدایت و کنترل خواهد شد و اطلاعات و تصاویر ارسالی آن نیز در همین ایستگاه‌ها دریافت خواهد شد.

گفته می شود:  به دلیل وزن بالای این ماهواره ایرانی، پرتاب آن به آژانس فضایی روسیه واگذار شده است تا بوسیله ماهواره‌بر سایوز به فضا پرتاب و در مدار قرار گیرد.

روس کاسموس نام ماهواره های کوچکرا به ترتیب زیر اعلام کرد: CubeSX-HSE-2، Monitor-1، UTMN، CYCLOPS، Siren، KAI-1، Kuzbass-300، Skoltech-B1، Skoltech-B2، Polytech Universe-1، Polytech Universe. -2، Vizard، Geoscan-Edelweis، MIET-AIS، ISOI و ReshUCube.”

گفتنی است: سخنگوی شرکت فضایی روسیه از هزینه پرتاب ماهواره ایرانی خیام به مدار زمین اطلاعی منتشر نکرده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.