تاریخ انتشار : سه شنبه ۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۹
کد خبر : 1070

اخبار مالی گزارش می دهد؛

پرونده بررسی صلاحیت فاطمی امین روی میز مجلس

پرونده بررسی صلاحیت فاطمی امین روی میز مجلس
اخبار مالی- در چهارمین روز از بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم، برنامه وزیر پیشنهادی صمت مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش اخبار مالی، بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در مجلس، به روز چهارم رسید و این بار قرعه به نام فاطمی امین وزیر پیشنهادی وزارت صمت افتاد.
در ابتدا دو کمیسیون اقتصادی و صنایع مجلس، نظرات خود را راجع به وزیر پیشنهادی اعلام کردند.

 کمیسیون های اقتصادی و صنایع مجلس فاطمی امین را مناسب وزرارت صمت دانستند

کمیسیون اقتصادی با اکثریت آرای اعضای این کمیسیون، فاطمی امین را گزینه مقبولی برای وزارت صمت دانست..
سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس نیز ضمن بیان اینکه برنامه های فاطمی امین ۷۴ درصد با اسناد بالادستی منطبق است، از موافقت اکثریت اعضای این کمیسیون با وزیر پیشنهادی صمت خبر داد.

برنامه وزیر پیشنهادی انشایی است نه اجرایی

در ادامه اردشیر مطهری نماینده مردم گرمسار پشت تریبون مجلس حاضر شد و به بیان نظرات خود راجع به وزیر پیشنهادی صمت پرداخت.
مطهری گفت: وزارت صمت موتور محرکه اقتصادی کشور در عرصه تولید و بازار است، لذا وزیری می خواهد که بِبُرَد و بدوزد و تصمیم بگیرد و به عبارتی مرد میدان باشد.
مطهری برنامه وزیر پیشنهادی را انشایی و نه اجرایی خواند و اظهار داشت: برنامه کوتاه مدت وی ناامیدکننده است؛ همچنین برنامه های تنظیم بازار و رشد صادرات فاطمی امین موهوم است.
نماینده مردم گرمسار در خصوص وعده فاطمی امین برای افزایش تولید خودرو تا ۳ میلیون دستگاه در سال و صادرات یک میلیون خودرو، خطاب به فاطمی امین گفت: این وعده نشان می دهد مسئله خودروسازی داخلی را درک نکرده اید؛ آلمان ۸۰۰ هزار خودرو در سال صادر کرده است، لذا شما می دانید تولید داخلی ما چقدر است؟
مطهری در اخر خاطر نشان کرد: امروزه وزارت صمت، وزیری عملیاتی، میدانی، قاطع و دارای جسارت تصمیم گیری می خواهد، اما فاطمی امین مرد ستاد و سامانه است.

فاطمی امین کلی گویی نمی کند و پروژه ها در برنامه وی مشخص هستند

خلیل بهروزی فر دیگر نماینده ای بود که پشت تریبون مجلس حاضر شد.
بهروزی فر در خصوص برنامه های وزیر پیشنهادی صمت گفت: ساختار و محتوای برنامه فاطمی امین ناشی از مشکلات اصلی صنعت، معدن و تجارت است و با اسناد بالادستی مطابقت دارد.
وی افزود: برنامه وی جامعیت دارد.
نماینده مردم فومن در خصوص فاطمی امین گفت: فاطمی امین بسیار خروجی‌گرا و نتیجه‌ محور است و حرف کلی نمی‌زند، کلی‌گویی نمی‌کند و پروژه‌ها و بر اساس زمان و مکان مشخص شده است.

برخی از برنامه های فاطمی امین ایده است و ضمانت اجرا ندارد

احسان ارکانی نماینده مردم نیشابور, یکی دیگر از مخالفانی بود که پشت تریبون قرار گرفت و ضمن بیان اینکه برنامه هایی که درباره طرح ویژه تولید و عرضه خودرو و ایجاد کانال مالی و بانکی ارائه شده است، پشتوانه قابل اجرا نداشته و صرفا یک ایده خام است؛ افزود: ۳۰ سامانه مدیریتی که در برنامه های وزیر پیشنهادی صمت تعریف شده صرفا یک ابزار است اما کیفیت و کمیتی برای اجرای آن تبیین نشده.
ارکانی افزود: باید دید فاطمی امین توانایی مدیریت تمامی زیرمجموعه های وزارت صمت را دارد یا خیر.

فاطمی امین مسائل اقتصادی ۱۴۰۰ را شناخته است

در ادامه احمد راستینه نماینده مردم شهرکرد در صحن علنی مجلس بیان داشت: گزارش معاونت نظارت مجلس در خصوص برنامه فاطمی امین نشان دهنده این است که ایشان از کلی‌گویی و اهداف غیرشفاف که اساساً قابل ارزیابی نیست پرهیز کرده.
راستینه افزود: فاطمی امین به درستی مهمترین مسائل اقتصادی ۱۴۰۰ را شناخته و برای آنها برنامه کوتاه مدت ارائه داده است.

وزیر پیشنهادی توانایی پیشبرد اهداف صنعت را دارد

محمد حسین فرهنگی نماینده مردم تبریز در خصوص برنامه های وزیر پیشنهادی گفت: فاطمی امین یک نموداری از برنامه های خود به کمیسیون ها ارائه کرد که دارای برنامه های زمان بندی شده با اعداد و ارقام است و کاملا مشخص شده که تا پایان ۱۴۰۰ چه اقدامی قرار است صورت بگیرد.
فرهنگی در خصوص سوابق فاطمی امین افزود: وزیر پیشنهادی درخصوص خودروهای دوگانه سوز در مدت محدود مسئولیت خود، تعداد خودروهای دوگانه سوز را از نزدیک به صفر به یک میلیون دستگاه رساند. همچنین در حوزه نوسازی ناوگان فرسوده خودرو عملکرد قابل توجهی داشته است.
نماینده مردم تبریز اظهار داشت: وزیر پیشنهادی وزارت صمت علاوه بر قدرت و توان ایده پردازی، روحیه تحول گرایی و مهارت ادراکی، توانایی اجرای پیشبرد اهداف در حوزه های مختلف صنعت را نیز دارد.

دیپلماسی اقتصادی در الویت است 

پس از سخنرانی نمایندگان موافق و مخالف، رضا فاطمی امین، وزیر پیشنهادی صمت به منظور تشریح و دفاع از برنامه های خود پشت تریبون مجلس قرار گرفت
وزیر پیشنهادی صمت در خصوص برنامه های خود گفت: تورم، بیماری مزمن اقتصاد ایران است و درمان آن نیاز به ۲ الی ۳ سال زمان دارد. تلاش خواهد شد در آینده ای نزدیک تورم به نصف سال ۹۹ برسد و سپس به سمت تک رقمی شدن حرکت کند.
فاطمی امین اظهار داشت: طی ۶ ماه آینده تمرکز ویژه ای بر تامین مواد اولیه و رفع موانع به ویژه در حوزه موارد مربوط به معیشت مردم خواهد شد.
وی ضمن تاکید بر مشکلات واحد های تولیدی در همه وزارتخانه ها گفت: دولت نباید بنگاه داری کند اما معتقد به بازارسازی هستیم به عبارتی خود را شریک واحدهای تولیدی و بخش خصوصی می دانیم نه رقیب آن ها؛ ما پشتیبانی از بخش خصوصی را وظیفه می دانیم.
در ادامه وزیر پیشنهادی صمت به موضاعاتی چون؛ افزایش صادرات و تامین منابع اولیه و قطعات برای تزریق به بازار، اهمیت معادن در کنار نفت به عنوان یکی از حوزه های با ظرفیت کشور، مسئله خودرو، توجه به آمایش سرزمینی، فساد ستیزی، لزوم هماهنگی بین بخشی اشاره کرد و توضیحاتی را نیز ارایه داد.
همچنین فاطمی امین، اصلاح ساختار مدیریتی و دیپلماسی اقتصادی را به منظور افزایش قدرت در مجامع بین المللی، از جمله اولویت های خود برشمرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.